• Varna
    10°
    ясно небе
    Влажност: 50%
    Вятър: 4m/s SSW
    Варна с нов европроект: Затварят центъра за автомобили
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

    Градският транспорт в града ще е безплатен

    Втори транспортен проект с европейско финансиране ще започне да изпълнява Община Варна в началото на следващата година. Това потвърдиха за varnautre.bg от Министерството на околната среда и водите. Така нареченият Интегриран градски транспорт-2 ще е един от първите в България от нов тип, които Европейската комисия въвежда от този програмен период. Така наречените “дуални” проекти ще се финансират успоредно от 2 или повече оперативни програми, в зависимост от естеството на компонентите в него. ИГТ-2 в момента кандидатства за средства едновременно от ОП “Региони в растеж”, ОП “Околна среда” и ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура”. В единия от вариантите проектът включва и компонент, за който парите трябва да дойдат и по Програмата за морско дело и рибарство.

    Основната цел на ИГТ-2 е централната част на града да бъде затворена за автомобили. В “златната зона” – от ул. “Отец Паисий” до бул. “Приморски” и от бул. “Христо Ботев” до Спортна зала ще бъде допускан само обществен транспорт. За целта на няколко места около тази зона ще бъдат изградени обръщачи. Предвидени са и 4 буферни паркинга: под прилежащите зони на Двореца на културата и спорта и Висшето военно-морско училище – с 2000 места, под Гаровия площад – с 1700 места, под Колхозния пазар – с 2400 места, под двора на училище “Димчо Дебелянов” – с 1000 места. Всички паркинги ще са с по няколко подземни етажа.

    За да бъде реализиран проектът и варненци наистина да слязат от личните си автомобили, общественият транспорт в “златната зона” ще е безплатен. В нея ще се движат единствено електрически превозни средства, за да бъдат запазени паметниците на архитектурата в старата част на града от вредните емисии. Все още екип от експерти решава дали това ще бъдат тролейбуси, или ще се радваме на първите варненски трамваи. Вторите засега са под въпрос, тъй като от Института за паметниците на културата са изпратили възражение заради опасните за старите сгради вибрации, които трамваите предизвикват при движение. До “зоната” ще имат достъп и ограничен брой таксита с отделен лицензионен режим, който влкючва изключителното изискване за хибридни модели автомобили.

    Индикативната стойност на целия проект е 314 923 764 лева. Най-голямото перо от него, освен паркингите, са подземните булеварди, които ще бъдат изградени. Първият от тях ще е под сегашния бул. “Сливница”. Той ще започва в района на “Нептун” и ще свършва на Икономическия университет. Вторият ще дублира под земята целия бул. “Приморски” и част от “Цар Освободител” отново до Икономическия университет. Под земята ще се движат автобуси и таксита и по трасето на бул. “Мария Луиза”, както и под ул. “27 юли”.

    Морската част на ИГТ-2 включва превози по вода от Аспарухово и южния бряг на Варненското езеро до Морска гара, както и връзка с няколко нови “спирки” на север – на всяка от буните от Рибарския плаж до Евксиноград.

    Новият проект ще наложи и промяна в Общия устройствен план на Варна, който сега предвижда изграждане на околовръстна дъга запад-север. Така нареченият бул. “Варна” ще отпадне, а трасето му ще бъде използвано за скоростна градска железница, която ще свързва летището, всички вилни зони северозападно от града и курортите.

    Срокът за приключване на проекта е март 2021 г. Очаква се той да бъде одобрен от управляващите органи на съответните оперативни програми до края на август тази година.

    13 коментара

    1. PAIN

      Няма да станеее

    2. един

      1ви Април???
      Звучи хубаво, но леко недомислено предполагам. Града не е чак такъв архитектурен резерват, че тотално да се махнат автомобилите в този район. А и 300 милиона… за подземни булеварди? Ням аначин! Тук трябват няколко милиарда за да се оправи цялата тази работа.

    3. Б.С.

      Да, дано проекта бъде “удобрен”….

      • Велислав

        ПроектЪТ

    4. Снежанка / без джуджетата /

      Хванах се !!! Сууупер !!! Само дето е 1 април !!!

    5. Антоанета Василева

      На първи април всеки може да лъже безнаказано…

    6. Fox

      1.това е първоаприлска шега.
      2. Ангел, колко декара нива продадохте на село за да станете гражданин?
      3. Апартамента в който живея е построен на мястото на къщата на моята пра-пра баба с крепостен акт от 1885г. Сега единствената ми цел е да намеря село близо до Варна в което да има основно училище и детска градина, за да си купя там земя и да се изместя да живея там със семейството си, защото в центъра на Варна вече е някакъв ужас и вече ме е яд когато се прибирам.
      4. След като го направя всичко това, апартамента на центъра ще го дам под наем на поредния човек изгонен от родното си място от безработицата и дошъл във Варна за да търси някакъв хляб.

    7. Пламен Петров

      Предайте тази ваша шега на Община Варна, за да разбере, че има и други начини за развитие на града освен лапане, лапане и пак лапане. Направете така, че този проект да се осъществи, а не да го пускате като шега за 1 април. Има много добри идеи в статията. Адмирации за журналиста написал тези редове. Той може би е по креативен от сегашния изпълняващ длъжността “Главен архитект” на Община Варна.

    8. ТодоровСМ

      МНооого хубаво ,НО
      под централна градска част как ще се строи като отдолу е стария Одесос, или ще е като метрото в Рим,20-50 метра надолу.

    9. варненец

      Има създадена онлайн петиция за връчване на Орден “Стара планина” на Петя Проданова – кмет на район Приморски. Моля да я прочетете и който желае – да я подпише! Благодаря!

    10. Zvezdi

      Абсолютно не реализируемо дори и на шега. Чудесно! Стигнахме до този етап, в който от еко пазители на природата се превърнахме в бетоно пазители. Ще въвеждаме еко транспортни средства видиш ли да не ни рухне калпавия архитектурен проект и да не се бъхтим по 100 пъти годишно да опраяме едни и същи булеварди, пешеходния ринг на центъра и празните бизнес сгради, не че толкова им пука за старите “винаги актуални” икони сгради на Варна, които и без тва искат да събарят. Поне на теория са решили да избегнат отговорността да ремонтирант цялата градска канализация , която ей сега май месец отново ще почне да наводнява града, Аспарухово вече прелива и тогава пак да се оправдаваме, че природата ни е виновна, затва са вкарали подземните булеварди като коз, който да функционира като отводнителен канал с тая разлика че така ще издавят стотици граждани. Накратко бат Байко, който стои зад всеки втори абсурден проект изпълняващ се в България; очевдино провежда задкулисна диктатура и прочистване на българското общество, а градовете ни иска да изгради като един гигантски “капан за мишки”.

    11. Zvezdi

      Варна е със около 170м надморска височина с открит буквално център към световния океан . Кви вредни емисии, кви пет лева. Аз поне лично за архитектурни исторически паметници по зададената дестинация за реконструкция не знам нито един, който реално да е застрашен от вредните емисии в града. Може би мегабордовете по жилищните сгради на Сливница или Нептун, градинката пред археологическия музей си е в ужасно състояние поне от 15 години. Новите пейки по периферията на велоалеята не могат да компенсират състоянието и. Паметника на падналите чинове от 8-ми пехотен приморски полк пред общината, алеята на възраждането, паметника на съветските воини, Икономически университет, Търговската гимназия , Спортна зала или Пантеонът? Облицования камък или бронзът не се рушът от окисите на азота, пероксиацетилнитрата или летливите пари на бензина, пестициди и прочее, които иначе водят до енфизема бронхит асмта и т.н. Нека не влажнят очи в общината, че са загрижени за благото на града, имайки предвид разпадащите се и рушащи жилищни сгради по бул. Владислав Варненчик и на подлеза на Шипка и по Княз Борис I, за които никой не си помръдва пръста и не му мигва окото.
      Инфраструктурата на град Варна е под всякаква критика, а Бойко Борисов замазва очите на варненци със сухи фонтани и пеещи кичозни шадравани на които варненци и селяндури от куманово, звездица, приселци, близнаци , тополите и каменар идват да си подмиват втасалите запотени и вмирисани задни части и крака. И всички са окей с тва. Е ръка му стискам на Бойко. След толков мн години усилия успя да принизи българина на нивото на циганина.

    12. pedro

      Стига сте коментирали бре тъпаци. Не виждате ли, че статията е първоаприлска шега! Егати стадото тъпо.

    Вашият отговор на Zvezdi Отказ

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *