• Varna
    16°
    разсеяна облачност
    Влажност: 82%
    Вятър: 4m/s ESE
    Григор Фиданов: Туризмът се нуждае от магистрала “Черно море”
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

    Не очаквам огромен ръст в броя на туристите това лято, скептичен е собственикът на “Грифид хотели” в интервю пред в. “24 часа”

    На срещата за бизнес ситуацията във Варна, организирана от в. "24 часа" Георги Фиданов постави остро въпроса за пътя до Златни пясъци.
    На срещата за бизнес ситуацията във Варна, организирана от в. “24 часа”, Григор Фиданов постави остро въпроса за пътя до Златни пясъци.

     

    – Г-н Фиданов, с покупката на хотелите “Обзор” и “Изгрев” станахте най-големият хотелиер на Северното Черноморие. Как ще се разраства веригата ви “Грифид хотели”?

    – Като всяка търговска марка и ние желаем да се разрастваме. Придобихме двата хотела малко преди старта на активния туристически сезон и сега най-важното е да успеем да стабилизираме качествения продукт, за да може догодина да ги представим като част от “Грифид хотели”. Тази година те ще работят под старата си марка. Иначе започнахме с първия хотел “Арабела” под испански мениджмънт. След 5-годишен договор с испанската фирма построихме втория – “Болеро”, и направихме българска верига “Грифид хотели”. Вече имаме 7 хотела с 1500 стаи.

    – Доста хотели по морето се продават. Това ефект от презастрояването на курортите ли е?

    – Има презастрояване, но хотелите се продават, защото са собственост на хора и компании, които не се занимават с туристически бизнес. Да си хотелиер, е тежка професия, свързана със сериозно отдаване. Става дума за хотели на фирми, които не могат да се справят с менажирането им. Проблемът е в това – хора от други отрасли
    инвестираха парите си в курортите, защото очакваха бърза печалба. С утвърждаването ни като туристическа дестинация качественият продукт се продава лесно, но другият – не.

    – Веригата ви се конкурира с турските хотели с all inclusive на високо ниво. Това ли е успешният модел за развитие?

    – Не мисля, че само туристическият продукт, който предлагаме, е успешен, но сме се ориентирали в по-високия клас all inclusive. Тази година ще бъде ключова за туризма след геополитическите събития в Турция, Египет и Тунис. Доста туристи, които нямаха планове за България, вече го правят. Защото сме европейска, християнска държава и полетът е кратък. Ако увеличим максимално качеството – т.е. всеки хотелиер вдигне разходите, тази дългосрочна инвестиция ще се върне. Вече чуваме от туристи, които досега не са идвали, че ще се върнат пак. Те преоткриват България. Важно е тази година да се докажем като туристическа дестинация, след като получихме шанс заради нещастието на други. Трябва гостите да видят, че ако в Турция са обградени от огромните площи на хотелските комплекси, тук ще срещнат интелигентни и усмихнати хора и ще усетят уют. Трябва да ги спечелим с всичко, за да дойдат пак. По-високоплатежните немски туристи се завръщат у нас. С френските, които досега са ходили в Египет и Тунис, ще е по-трудно, защото там се говори перфектен френски, а гостът обича да бъде посрещнат на своя език.

    – Какъв сезон очаквате?

    – Не очаквам огромен ръст това лято. Завишението ще е 5-8% на немските туристи. Бумът на записвания беше януари – март. Качествените хотели изчерпаха капацитета си и туристите, които сега се записват, са равни или малко по-малко от май 2015 г.

    – Оправдаха ли се очакванията за пълни хотели по Великден и Гергьовден?

    – Великден съвпадна с майските празници, събрахме два празника и приходите няма как да са по-големи. Но по Великден хотелите бяха пълни с румънски туристи. За Гергьовден не мога да кажа, че е имало бум на българи. Очакванията за повече българи заради ситуацията в Гърция поне на Северното Черноморие не се случиха.

    – Проблемът с кадрите и доброто обслужване ли е сред основните пречки пред бранша?

    – Това е най-големият ни проблем и той ще се разраства, защото туризмът, поне морският, не може да е повече от 6 месеца. Това предполага сезонност на кадрите и след сезона те трябва да си търсят друга работа.

    – Затова ли инвестирате 2 млн. евро в училище за кадрите ви?

    – Да, то вече работи. Искаме да подготвяме кадри, да им осигуряваме и стаж в чужбина, за да им гарантираме целогодишна заетост. Обучението е теоретично за камериери, сервитьори, бармани и готвачи и практическо през сезона в нашите хотели. Извън сезона ще ги пращаме на стаж в чужбина. Така ще имаме квалифициран персонал, който дългосрочно ще е ангажиран с веригата, независимо че хотелите работят само 6 месеца. Обучението е 2 г. и е безплатно. Надявам се така да накараме доста млади хора да останат в България. Това е много важно. Имам две дъщери – едната завърши в Англия, другата още учи там. Но ще се върнат и ще работят във веригата ни. Това е голямата ми гордост, защото едната завърши London school of economics и работи при нас.

    – А как може да бъде удължен летният сезон?

    – Статистиката за май ще е, че немските, френските, западните туристи няма да са повече от 2015 г. Тоест бумът ще е юли-август. За да увеличим сезона, трябва да не чакаме само туристите, които досега са ходили в Турция, да дойдат у нас. Трябва да се развият здравният и културният туризъм по Черноморието. Това изисква сериозна държавна политика.

    – За първи път има отделно Министерство за туризма. Това помага ли на бизнеса?

    – Невероятна помощ е да има специално министерство. Най-малкото, когато правителството заседава и имаш представител там, можеш да посочиш даден проблем. Като млада структура министерството е много амбициозно и има реални шансове в следващите години да има добри резултати.

    – На дискусията на “24 часа” във Варна повдигнахте въпроса за пътя Варна – Златни пясъци. Защо е толкова важен?

    – Повдигам въпроса от години. Това е националнозначим проблем, защото Златни пясъци е сериозен икономически фактор за развитието на Варненска област. Не може този комплекс да е обграден от две активни свлачища. Не може да експериментираме с природата. Едно малко размествене ще откъсне Златни пясъци от света.

    Държавата трябва да инвестира спешно пари в решаването на проблема. Укрепването на “Трифон Зарезан” ще донесе големи печалби за общината и държавата. Там е плажът Кабакум, който може да се развие, а това значи такси за разрешителни, концесия, изграждане на заведения и пренасочване на голям туристически поток.

    Важни са и магистралите “Черно море” и “Хемус”, въпреки че според икономисти не са изгодни. Но магистрала “Черно море” ще даде възможност на гости от Златни пясъци и Слънчев бряг лесно и бързо да минават по крайбрежната ни ивица, а това ще развие курорти като Шкорпиловци, Карадере. Без такава инфраструктура няма да се случат нови Златни пясъци, а има ли такива, няма да говорим за презастрояване на големите курорти. Държавата не трябва да гледа икономическата изгода, а какво да направи за развитието на отрасъла.

    Цялото интервю, можете да прочетете тук.

     

    1 коментар

    1. ТодоровСМ

      малко е преиначено от журналята това с магистралата/удобно на винетка/ верно е че е важно но не е на 1во място.Този казва доста по-важни неща,но това за министърката си е живо Фидацио.А че е заграбил плажа от Астория до Берлин,що не го казва…

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *