Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
Билетчето не съществува в бъдещето
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

Plamen RusevНа фона на истерията с цената на столичното билетче публикуваме едно мнение на председателя на фондация Webit Пламен Русев, което, за разлика от общо тиражираното не премълчава и не прикрива  всички страни на казуса.

(Пламен Русев преди ден беше удостоен с почетното звание „Доктор хонорис кауза” на Варненския свободен университет)

Тъй като чета, че подобно на спорта, всички започват да разбират от транспорт – да се включа и аз в агитката.

БИЛЕТЧЕТО НЕ СЪЩЕСТВУВА В БЪДЕЩЕТО!!!

Впрягането на толкова голям обществен ресурс в нещо, което предстои да изчезне е не само загуба на енергия, но и глупаво.

В бъдещето пътуването ще се таксува на база няколко фактора като разстояние, часова зона, абонамент за определени дестинации спрямо ползване на транспорт извън тях и други.

biletche

Целта на “интелигентния транспорт” е всички възможности за придвижване да се съберат около човека, който е в центъра на технологиите и да му се предостави най-бързия начин за придвижване от т. А до т. Б на най-добра цена и с минимален ресурс и карбонов отпечатък.

И сега пак за БИЛЕТЧЕТО. Ами него го няма!!! Вече е изчезващ вид. Ако не сте отделили време да се запознаете – В София карта за градския транспорт има цена от 8 лева за месец! 8 лева, приятели! За 1 месец!

Това е абсурдно, но е факт. Има държави в Европа, в които за 8 лева не можеш да се качиш на градски транспорт – камо ли да пътуваш 1 месец без ограничение.

Билетът (както съществува днес) би трябвало да се ползва не от гражданите на София, а от гостите на града.

Гостите би следвало да плащат т. нар. премиум за това, че не са планирали пътната си карта през месеца.

Заплащането на премиум от страна на гостите на града, би трябвало да се посреща с радост и одобрение от жителите, защото така гостите подпомагат и без това високо дотирания (в цял свят) социален градски транспорт.

Но НЕ! Тук не е така. И моята неприятна изненада е, че хора, които съм смятал за разумни и мислещи се хвърлиха да споделят пълни измислици на някой, който със сигурност и представя си няма за това какви са реалните процеси в планирането на градската мобилност.

Транспортът на един град е неговата кръвоносна система, но за разлика от физиологическото сравнение, транспортният еквивалент не е устойчив! Метрото в Ню Йорк губи по над 2 милиарда долара на година!

Не се занимавайте с цената на билета, защото това е миналото на града!!! Вложете енергията си в изграждането на мобилността на бъдещето. Това е нужно! Градският транспорт “допринася” за 80% от общото замърсяване от транспорта в града, градският транспорт е основен виновник за увреждането на пътните настилки и милионите, които отиват за ремонти – това трябва да се промени и трябва час по-скоро да се интегрират технологични решения. Тогава, обещавам ви, някои от вас, в определени часове дори ще пътуват безплатно и всички ще забравите думата “БИЛЕТЧЕ”, която се повтаря толкова често сега.

Бъдещето се случва днес и целта му е хората да живеят по-добре! Не го спирайте, не се занимавайте с билетчета. Купувайте си карти за сега и изисквайте от общината и управляващите да ни изкарат от 19 век и да влезем поне в 21, ако ли не да сме лидери за следващия!

Пламен Русев е роден във Варна, където започва и своя бизнес. През последните 25 години се занимава с технологии и работи по проекти, в които поставя човека в центъра на новия динамичен дигитален свят. Той е председател на фондация Webit и е едно от ясно разпознаваемите имена в технологичния свят на 4 континента. Носител е на редица световни награди и отличия, сред които и признанието да бъде сред 100-те най-влиятелни иноватори на Нова Европа – награда, връчвана от Файненшъл Таймс, Гугъл, Вишеградския Фонд и Республика.

4 коментара

  1. Мая Александрова

    Картата за 1 месец за цялата гр.мрежа в София струва 50 лева в момента.Защо пишете неверни неща и заблуждавате хората?

    • Авторът е написал: “Карта за градски транспорт в София”
      Такава има – за пенсионерите струва 8 лева за 1 месец за всички линии
      А за всички линии за месец е 50 лв. За сравнение, във Варна, Бургас и Пловдив, където билетчето е 1 лв, карта за цялата мрежа за 1 месец струва съответно – 120, 85 и 50 лв.

      • Преско

        Хубаво, ама картата за пътуване тук си е 50лв персонална и 60лв не персонална! В статията пише глупости, ако можех да си купя за 8 лв месечна карта, защо да не си купя например! В Букурещ пенсионерите пътуват в градски транспорт безплатно още от 2006-та година насам! :)

  2. Калоян Дяков

    За лице без преференции, картата за една линия е 23 лв. Именно това е тарифата за повечето хора пребиваващи в София. тук са всички варианти:
    https://www.sofiatraffic.bg/bg/transport/tarifa-i-prevozni-dokumenti/46/tarifa
    Картите за транспорт са сравнително евтини и аз до някъде съм съгласен с тезата в статията, но цената която е цитирана е подвеждаща. Трябва да се има в предвид, че човек си взима карта най-често до работа. Когато някой иска да пътува до центъра или до други места, които не са в близост до работа му, билета си остава най-евтиния вариант. Трябва да се отбележи още, че в София по-често е необходимо човек да използва повече от една линия, в сравнение с други големи градове като Варна и Пловдив, за да стигне от т. А до т. Б., това прави цените на картите нормални, а на билетите много скъпи. София е задръстена от коли и общината твърди, че прави всичко възможно да направи градския транспорт по-предпочитан за гражданите, а в същото време в момент когато горивата са по-евтини ( съответно по-малко разходи ), цената на билета се вдига. От друга страна много пътници пътуват гратис, намаляването на което със сигурност ще вдигне приходите за градския транспорт.

    Повечето хора в София използват талони, чиято цената на пътуване беше 0.8 лв., а сега е 1.2 лв., което прави увеличението 37.5%, а не 60%.
    Наистина цената на картите са евтини, в София заплатите са по-добри и Метрото е все по-добре развито и аз не съм твърде против увеличението, но статията съвсем не показва всички страни на въпроса.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *