Obshtina Varna
15°
мъгла
Влажност: 100%
Вятър: 2m/s S
BG фирмите масово без уебсайт и профили в мрежите
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Всяка втора българска фирма няма собствен уебсайт, а под една трета или 31,7% не използват социални мрежи. Това сочат данни от изследване на Националния статистически институт (НСИ) на информационното общество в предприятията през 2016 г. Проучването е направено сред компаниите с 10 и повече заети лица.

То показва, че 93,7% от тях използват компютри, като при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял достига 100 на сто. Високоскоростният интернет достъп е основна необходимост за предприятията, като 91,3 на сто от тях са били в постоянна връзка с глобалната мрежа.

През 2016 г. 29,7% от заетите лица в предприятията пък са използвали компютър ежедневно, а на 25,8% от работещите е осигурен достъп до интернет, пише “Монитор”. Данните от проведеното изследване показват, че все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители.

През тази година 8,6% от заетите лица в предприятията са използвали преносими устройства за служебни цели. Повече от половината от предприятията или 50,7 не разполагат със собствен уебсайт. Най-голям е техният дял при компаниите с 250 и повече заети лица – 86,3%.

На своите уебсайтове предприятията основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги. 81,4% от тях поставят връзка или препратка към профила си в социална медия, а 25,9 на сто предоставят възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги.

Най-активно налагат своето присъствие в мрежата предприятията от секторите „Далекосъобщения” – 88,4%, и „Професионални дейности и научни изследвания” – 73,2%. Най-малко се възползват от тази функционалност фирмите от сектор „Транспорт, складиране и пощи” – 37,0%.
Всяко трето предприятие или 31,7 на сто използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват своето интернет присъствие, показва изследването на НСИ.

През 2016 година 18,7% от предприятията са избрали да включват в своите стратегии реклама по интернет чрез използване на различни похвати като рекламни банери в търсачки, социални медии или на други уебсайтове и позиционирана реклама.

Големите компании с 250 и повече заети лица предлагат най-много работни места за ИКТ кадри. Техният дял е 61,1%, докато при малките предприятия с 10 до 49 заети лица относителният им дял е едва 16,2%. Електронните умения пък вече са задължително изискване за работещите. Но едва 7,9% от работодателите осигуряват някакъв вид обучение, за да повишават квалификацията на служителите си в тази област, сочат данните на националната статистика.

Данните от изследването на НСИ показват, че през предходната календарна година 8,6% от предприятията продават своите продукти и услуги онлайн. Голяма част от тях – 40 на сто, предлагат на клиентите възможност да заплащат покупките си онлайн чрез кредитна или дебитна карта директен дебит или чрез система за електронни разплащания.

Най-много продажби са осъществени към крайни клиенти – 74,2%, но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на други предприятия или на държавни институции. Техният дял е 57,6 на сто, сочат още данните на статистиката.

Предприятията срещат и сериозни пречки пред осъществяването на електронна търговия. Причината е, че при голяма част от тях продуктите или услугите не са подходящи за продажба по интернет. Техният дял е 60,8 на сто, 26,9 процента от предприятията обаче считат, че разходите по внедряване на уебпродажби биха били прекалено високи в сравнение с ползите, сочат още данните на НСИ.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *