Obshtina Varna
20°
разсеяна облачност
Влажност: 64%
Месни заговезни е – започва Великденският пост
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

Още една седмица можем да консумираме млечни продукти

Днес е Неделята е месопустна, защото от този ден до Великден християните престават да ядат месо. Подготвяйки вярващите за изпитанието на строгия пост обаче църквата позволява през следващата седмица да се консумира мляко и всичко произведено от него. Вечерта на месни заговезни в семеен кръг се слага трапеза с месни ястия (обикновено кокошка) и се заговява месо.

По християнски обичай през дните от месни до Сирни заговезни по-младите посещават домовете на по-възрастните – родители, кръстници, роднини, близки и тия, от които се чувстват задължени да поискат прошка по случай неделя на опрощението.

Това са най-дългите пости в годината. Постът като вид диета се препоръчва дори от светските лекари – те отбелязват благотворното въздействие на временното въздържане от животински белтъци и мазнини върху организма.

Според църковните канони това е и времето, в което вярващите не само поставят тялото си на изпитание, но и трябва да се въздържат от лоши мисли и действия. Важно е да размислим над делата си и над това, как можем да станем по-добри към ближните си.

Ако решите да спазвате Великденските пости тази година, ето основните правила, които можете да следвате:
По време на Великденските пости не трябва да се консумират храни от животински произход: месо, риба, яйца, млечни продукти. Разрешени са плодовете, зеленчуците, зърнените култури и растителните продукти.

По време на поста всяка седмица е посветена на някакво събитие или личност, чиито дела призовават към смирение и покаяние

Първа седмица 20-26 февруари

Разрешени са мляко и млечни продукти

Втора седмица 27 февруари-5 март:
От понеделник до събота включително – строг пост (растителна храна без олио и вино)
В събота (Тодоровден – 4 март) се взема Свето Причастие

Трета седмица 6-12 март
Сряда и петък – строг пост.
Събота и неделя – олио и вино.

Четвърта седмица (Кръстопоклонна) 13-19 март
От понеделник до петък включително – строг пост.
Събота и неделя – олио и вино.

Пета седмица 20-26 март
От понеделник до петък включително – строг пост.
Събота и неделя – олио и вино.
На Благовещение – 25 март – се разрешава и риба.

Шеста седмица 27 март- 2 април
От понеделник до петък включително – строг пост.
Събота и неделя – олио и вино

Седма седмица 3-9 април
От понеделник до петък включително – строг пост.
В събота (8 април – Лазаровден) – риба, хайвер или други безгръбначни животни. В неделя – 8 април е Цветница.

Страстна седмица
От понеделник до събота включително – строг пост
Ако здравето позволява, на Разпети Петък – 14 април, не се яде нищо, не се пие и вода.

В понеделник, вторник и сряда на Страстната седмица и първите 5 дни от първата седмица на Великия пост се пази строг пост растителна храна без олио.

Безгръбначни животни (охлюви, миди, октоподи и др.) се считат за постни храни.

Изключително важно е по време на поста да пиете повече вода – около 2-3 литра на ден. Ако ви мъчи глад, вдъхнете аромата на подправки като канела и карамфил. Твърди се, че това много помага за овладяването на пристъпите на глад.

След завършване на поста, бавно и полека се върнете към нормалното си меню. В никакъв случай не бива още на другия ден да се пристъпи към наяждане с месо, млечни продукти и всичко непозволено до този момент, тъй като това е особено вредно за стомаха и организма ви като цяло.

Великденският пост се пада по време, когато тялото изпитва остра нужда от витамини и минерали. Затова се препоръчва приемането на витамини и шипков и зелен чай. Най-опасен е недостигът на витамин В1, от който отслабва нервната система. Този витамин се съдържа в бобовите и житни храни (зародиш, ръжен хляб, пшеничен пълнозърнест). Храната може да се посоли малко повече. Недостигът на сол води до разстройство на работата на сърдечния мускул, слабост и световъртежи.

Желязото също е необходимо за правилното функциониране на организма и се набавя, заедно с белтъчини, чрез гъби (най-вече манатарки).

В меда се съдържат цял спектър от необходими вещества: желязо, магнезий, мед, хлор, калций, натрий, фосфор, алуминий и др. Две чаши прясно изцеден сок на ден зареждат с витамини и подпомагат перисталтиката.

Ето и няколко идеи за храни, които спокойно бихте могли да консумирате по време на пост:
* хляб – всякакъв (освен тези, на които изрично е упоменато, че съдържат яйца или мляко);
* плодове – всякакви;
* зеленчуци – всякакви, поради сезона най-често предпочитани са картофите, зелето и боба;
* „млечни“ продукти на растителна основа – продават се в почти всички по-големи вериги магазини;
* соеви продукти – от мляко, през тофу, както и соева кайма, соеви парченца, соеви шницели, също се намират и соеви кренвирши;
* паста и макарони – освен ако изрично не е упоменато на опаковката, то трябва да знаете, че макаронените изделия не съдържат яйца и други животински продукти и са идеални за постната трапеза;
* риба – всякакъв вид, но само в разрешените за риба дни;
* олио и зехтин – отново само в разрешените дни;
* ориз – всякакъв;
* всякакъв вид зърнени продукти като брашно, жито, овесени ядки, пшеничен зародиш, нахут и много други;
* ядки – всякакви;
* сладки храни не съдържащи животински продукти като например локум (не всички, но повечето видове), халва, мед, всякакъв вид сладка;
* сладкиши приготвени с брашно, захар и мая, без яйца и млечни продукти;
* локумените вафли, но без шоколадова глазура могат да се вместят в постното ви меню

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *