Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
Дават 1.8 млн. лева за поддръжка на неработещата билетна система във Варна
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

транспорт-автобус-билети

Община Варна е обявила обществена поръчка за едногодишна извънгаранционна поддръжка на автоматизираната билетна система към градския транспорт, която все още не е пусната в експлоатация. За целта е предвидена сумата от 1.8 млн. лева без ДДС, пише Moreto.net.

Демонстративно в края на миналата година бяха пуснати устройствата единствено по линия десет. На хартия техниката към системата работи, но на практика билетчетата все още се продават само от контрольорките в автобусите. Първите устройства от електронната автоматизирана билетна система по проект „Интегриран градски транспорт на Варна“ бяха доставени през ноември 2015-а. Есента на следващата година се оказа, че пускането им се отлагало, защото трябвало да се извърши фискализация. Последва дълго чакане, докато през 2017-а бе пусната системата само по една линия. Стана ясно, че за да заработи в пълен обем се чака новата транспортна схема на града. Кога ще е готова тя на този етап не е ясно. Прилагането й би било трудно предвид многобройните и мащабни пътни ремонти в града.

Всъщност на хартия е завършен целият първи етап на проекта за интегриран градски транспорт и дори вече тече работата по втория етап. И към днешна дата обаче компонентът с билетната система не работи в полза на варненци, каквото е предназначението му. Светещи елементи от апаратите по спирките и автобусите само заблуждават, че функционират и предлагат билети. Съдбата на устройствата, които вече съвсем не са в угледен вид, често става повод за упреци от граждани.

В обявената обществена поръчка се посочва, че е необходимо непрекъснато актуализиране и осъвременяване на изградената автоматизирана билетна система и нейната поддръжка. Целта е да се гарантира работоспособността на системата и на всички нейни елементи. От документите става ясно, че извънгаранционна поддръжка не би могла да се осъществи от софтуерните специалисти на Община Варна. Те са обучени само за работа със системата, но не притежават правата да разработват актуализация на отделните й компоненти. В обявлението се посочва, че работата биха могли да свършат експерти по първоначалния договор на системата.

„Балистик сел“ ЕООД в качеството му на разработчик притежава ноу хау върху системата и е компетентен да извършва обучения, обслужване, както и поддръжка на всички подсистеми на автоматизираната билетна система.

Поръчката дава възможност за придобиване на допълнителни хардуерни компоненти, като машини за продажба на билети в превозните средства, по спирките и стратегическите места. Разработената автоматизирана система е създадена изцяло за нуждите на Община Варна. Върху нея съществува и съответната интелектуална собственост. Това означава, че Общината не може да предоставя на трети лица достатъчно данни за допълнителна изработка устройства. Оказва се, че единствено досегашният изпълнител „Балистик сел“ ЕООД, като притежател на авторските права, има право да програмира подлежащите на допълнителна доставка устройства, със специализиран софтуер. Това е причината по настоящата поръчка да е изпратена покана до съответната фирма, за да бъде сключен нов договор за поддръжка с нея.

Договорът за първия етап на проекта за интегриран градски транспорт бе подписан през юли 2012 година със заложена продължителност от 36 месеца. Заради обжалвани обществени поръчки и забавяне в изпълнението на някои от компонентите се наложи подписване на анекс за удължаване на срока до края на 2015-та. Стигна до второ удължаване-до 9 юли 2016. И този срок се оказа недостатъчен, заради което бе дадено допълнително удължаване до края на август. Оказа се, че времето е нужно не само за работата по базата на „Градски транспорт”, а и за фискализацията на билетните устройства. Обявената и изпълнена обществена поръчка, предвиждала само доставката им, но не и фискализирането им. Това наложи наемането на друга фирма, която да се справи с проблема.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *