Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
Седмицата: Дим над водата
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

nature-3298691_960_720

Тази седмица варненци получиха още 15 нови автобуса – по втория етап на проекта за интегриран градски транспорт. Какво става с голяма част от компонентите по първия етап все така не е ясно. От двете страни на „Дондуков” новата мантра е

„в полза на бюджета”.

Ток, парно, вода, бензин /и всичко останало след тях/ расте. Мълчанието на електората е същото. Свърши и голямата европредседателска радост. Австрия пое поста – на пикник край пънове в Алпите. Тази седмица влязоха в сила и търговските ограничения между Китай и Съединените щати. В деня, в който на китайските пристанища започнаха да блокират американски стоки, китайският премиер пристигна в София, водейки

700 бизнесмени

за форума, посветен на бъдещите проекти с държавите от Централна и Източна Европа. Европа ще запомни деня повече с новината за блокирани лекарства за сърдечни проблеми заради потенциално канцерогенна съставка, внесена от Китай. Софиянци /съдейки по коментарите/ останаха най-впечатлени от задръстванията заради делегацията. Българския премиер побърза да отбележи, че „премиерът на Китай лично се ангажира, че ще ни помогне да изведем

проекта „Белене” до успешен край”.

За Ли Къцян, министър председател на най-голямата икономика в света и един от 15-те най-влиятелните хора на планетата, за спомен остава снимката, запечатала погледа му, докато българският му колега го е стиснал под мишница… За Варна вече пикът в отпускарския сезон. В два от ключовите фактори обаче промяна няма. Табелите

„търсим персонал”

продължават да висят, /а в някои магазини и заведения без табели ефектът от намирането е твърде съмнителен/. Продължават и уличните ремонти, а с тях и задръстванията. Доста от затрудняващите движението ремонти из Варна всъщност са кърпежи – които са добре платена дейност, по която не се дължат гаранции като при цялостно преасфалтиране. И ремонтиращите понякога нямат дори усещането, че дължат на минаващите предупредителни табели и прилична скорост на работа /както е на улица „Девня”, където нарязаното за кръпки изненадва шофьорите почти цяла седмица/. Пътуващите към курортите край Варна могат да избират алтернативни маршрути. За останалите и най-вече за работещите в града остава само да се запасят с търпение, а също със

студена вода и ветрило,

ако ще ползват градския транспорт. И ако за фирмата сумарно курсовете не са достатъчно натоварени, за да водят до прилични финансови резултати, за пътниците остават неудобствата от препълнените автобуси в активните часове, задухът и липсата на обществен транспорт късно вечер. Както и страховете как ще изглеждат автобусите, ако Синята зона сработи в очакваната посока

варненци да оставят колите си

и да ползват градския транспорт… Тази седмица общинската транспортна фирма получи още 15 нови автобуса по проекта за интегриран градски транспорт – дизелови, модерни и удобни и за шофьорите, и за пътниците. Разбира се, ако пътниците не са натъпкани вътре, а екстрите като климатик и информационна система са включени… За церемонията по представяне на новите бусове беше запазена новината, че

билетчето няма да поскъпва

въпреки тежкото състояние на общинската фирма. Защо състоянието ѝ прогресивно се влошава след всичко, което беше направено със скъпия и успешно отчетен проект за интеграция на транспорта, пак не стана ясно. В сянката на новите автобуси ръководителят на втория етап Бистра Димова само обяви, че „интегрираният градски транспорт е процес, който се постига поетапно”. Новият етап, /след като първият глътна 115 милиона лева/, е проектът да бъде

„надграден” с още 39 милиона.

Разбира се, ръководството на втория етап не пожела да коментира първия, а ръководителят на първия – Биляна Якова, отдавна е в медийна нелегалност. Междувременно от общината в Стамболийски анонсираха, че до края на годината те ще бъдат първите у нас с безплатен градски транспорт… Отпускарските настроения не попречиха и тази седмица да продължат промените, които пряко засягат това, което влиза и излиза от джобовете ни. Имаше и светли мисли в /много/ бъдеще време. Председателят на КНСБ, например, прогнозира у нас

ръст на заплатите с 60 /шестдесет/ процента.

При някои малки допълнителни условия – ние да запазим темпа на увеличение, а в останалите европейски държави заплатите да не растат. За основната потребителска новина от седмицата – поскъпването на тока, синдикалният шеф също има мнение – че два процента увеличение няма да ни бръкне кой знае колко в джобовете. С обяснението: „не виждам причина засега търговците да увеличат цените на стоките”. Ние пък

виждаме етикетите…

Социалното министерство тази седмица прие поредната промяна, анонсирана „в полза на работниците”, която обаче успя да обедини недоволството и на синдикати, и на работодатели. Нехаресваното решение е болничните да се изплащат в часове, а не в дни. Според министерството от това ще спечелят работещите на смени, докато синдикатите смятат, че промяната не е изгодна за тях, а работодателите вече подозират злоупотреби… Бездимните цигари като търговски хит изненадаха властта и тя побърза да ги сложи

на прицела на данъчните.

Или така изглеждаше почти до края на седмицата. ГЕРБ поиска акцизът им да се вдигне, което да увеличи двойно цената им, а алибито беше: „за бюджета го правим”. След като се вдигна достатъчно пушилка по темата за бездимните цигари, премиерът изведнъж обяви, че ще „разпореди” на групата да оттегли предложението си. Никой не посмя да напомни, че все още сме парламентарна република. После изпод пушилката изскочиха други

законотворчески шедьоври.

Внезапно се оказа, че ГЕРБ са приели закона за медиите на Пеевски, тръгнаха дебатите за новия закон за търговията с горива и видяхме какви нови такси за съдебните процедури са ни приготвили. Още докато се слягаше пушилката около това КОЙ ще спечели от новия данък върху бездимните цигари, щръкнаха ръцете на депутатите, подкрепили новия медиен закон на ДПС/Пеевски. В годината, когато стана ясно, че сме изпаднали до 111-то място по свобода на словото, имаме нов медиен закон, с който гарантирано ще продължим в същата посока. Пеевски и компания изчакаха с внасянето пет месеца, докато правителството твърдеше, че пише алтернатива на техните текстове, а накрая в залата и ГЕРБ, и „Обединените патриоти”, и ДПС се оказаха

еднакво „за”.

Така след месец ще влезе в сила „изсветляването” на медийното финансиране по правилата на Пеевски /и съвсем законно банковите кредити няма да се броят за кредитиране, както и наливането на държавни и европейски пари чрез посредници/… През седмицата бяха публикувани и новите съдебни такси. Увеличението при тях засяга административните дела пред касационните инстанции.

Поскъпването е от 14 до 900 пъти

спрямо съществуващите тарифи, при материален интерес цената на обжалването ще е 0,8 на сто от стойността му, а недоволните от изхода на делата си за здравно, пенсионно или социално осигуряване вече ще плащат пет пъти повече, отколкото сега. Първите коментари на юристите са, че това е имуществен ценз пред търсенето на съдебна защита срещу нарушенията на държавната администрация. А може да се нарече и

просто дискриминация…

По този ръб се движи и идеята за новите регулации на пазара на горива. Засега идеята е на фаза законопроект, който оставя търговията с горива на няколко големи играчи, ограничавайки достъпа на малките търговци до пазара /разбира се, „в полза на бюджета”/. Вицепремиерът Валери Симеонов открито обвини авторите в лобизъм в полза на Валентин Златев, което не доведе до никакви реакции, както и вече едномесечното брожение сред дребните търговци. Обсъждането на законопроекта стана

повод и за скандал

между някогашния медиен любимец Емил Димитров и медиите. Те искаха да отразяват обсъждането и гласуването в парламентарната комисия, той беше против те да „си правят предаванията”. Особено когато стана ясно, че нито текстовете са особено прецизни, нито депутатите – особено подготвени. Което не попречи само за два часа ГЕРБ и БСП единодушно да одобрят, каквото са им написали. А някои още си мечтаят за

ниско ДДС за книгите…

Тази седмица разбрхаме още, че не е наша работа колко ще струва токът. Омбудсманът поиска гражданите да имат правото да обжалват решенията на Комисията за енергийно регулиране за новите цени на тока и газа. С 8 срещу 2 гласа Конституционният съд обаче реши, че това е позволено само на лицензираните енергийни предприятия, защото потребителите не са пряко засегнати от решенията на регулатора. А ако се чувстват засегнати,

имат си защитник –

регулаторът… Вероятно идеята за няколко милиона индивидуални жалби заради цената на тока е перспектива, от която всеки съдия и прокурор би се облял в студена пот. Но пък от Варна можем да припомним как се започва, когато на всички много им писне /и как свършва на „Дондуков” 1/. Иначе всички, ангажирани да ни обяснят защо не трябва да недоволстваме, тази седмица ни убеждаваха, че

токът поскъпва с малко.

Пак от същата дата – първи юли, в Румъния не само токът поевтиня с около 3,5 на сто, но и пенсиите се вдигнаха… Тази седмица приключиха българските шест месеца европредседателство. Отчетът за успехите мина не само пред празна зала в Страсбург, но и без превод в началото заради стачка на преводачите. След появата им малцината дошли научиха, че привличането на вниманието към Западните Балкани като

български приоритет

е било успешно изпълнено /макар че при подписването на най-сериозните промени от десетилетия насам край Преспанското езеро никой не се сети дори да спомене Борисов/. У нас като остатъчен проблем остава какво правят министърът на евроинтеграцията и служителите му. По-точно казано – какво ще работят, защото още през май депутатите се погрижиха да им осигурят заплатите до края на годината… В края на седмицата депутатите одобриха и новата сделка за военния флот. ВМС получиха разрешение да купят два патрулни кораба

за близо 1 милиард лева.

Новата сделка всъщност е като старата, по която варненската МТГ „Делфин” щеше да строи корабите. Тогава обаче се оказа, че някой някъде по някакъв начин е пропуснал да впише ДДС-то по сделката и това рязко я направи неизгодна. Сега вече офертите са са ДДС. Разбира се, и военната авиация отдавна има решение за нови самолети… Седмицата във Варна завърши най-щастливо за спортистите и феновете на „Спартак”. След години фенска битка базата беше дадена за десетгодишно безвъзмездно ползване на клуба с решение на общинските съветници. Сега остава държавата да довърши започнатото, като даде обещаните близо милиона и половина за довършване на ремонта на стадиона. И да няма нови планове за разширяване на улици и булеварди или завършване на започнатото с помощта на имотни сделки като при другия ни стадион…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *