Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
Как е изглеждал предшественикът на Аспарухов мост във Варна
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
78007.w470
Снимки: catalog.libvar.bg

Днешният Аспарухов мост е вдигнат на мястото на функциониращия преди това клапов мост, свързвал двата бряга на канала „море-езеро“ след 1939 година, съобщава Moreto.net.

Старото съоръжение имало подвижна част, повдигаща се всеки път, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. Системата, била изработена от немска фирма, и се отваряла само за две минути и половина. Основите на моста били разположени на 12 метра дълбочина върху опора от кварцов пясък. Съоръжението било проектирано за канал с широчина 100 метра.

78008.w468

Вдигането на моста се налагало за корабите, които често влизали заради товарите с въглища и дървен материал.

За да се намали рискът плавателен съд да се блъсне в моста, били поставени специални колони, облицовани с дърво, които да поемат ударите от отклонилите се кораби и да ги насочват към отвора на моста.

Край на живота на моста, функционирал над 30 години, поставя инцидент с плавателния съд „Павел Постышев”, който се блъска в него на 28 януари 1975 година. Корабът тръгва от варненския рейд към пристанището във Варненското езеро. В следобедните часове пилотът, насочващ движението, докладва, че са съборили Аспарухов мост. Случилото се нарушава всички комуникационни връзки между двата бряга.

78006.w468

Причината за инцидента се оказват пропуски в работата на екипажа. Кормчията реагирал бавно на подаваните команди. Така не могъл успешно да отклони носа на кораба от отбивача преди моста. Капитанът пък не успял да даде адекватни команди и плавателният съд се забил в съоръжението.

Тогавашните държавници намират решение с временни мостови съоръжения, които възстановяват връзката между двата бряга. Откриването на новия Аспарухов мост се случва през 1976 година.

1 коментар

  1. Цанко Дудеков

    Старият канал, море–езеро”, няма нищо общо с днешния такъв. На мястото на последния имаще големи зеленчукови градини, където през лятото на 1964г. като студенти от МЕИ=Варна, бяхме на бригада. На мястото на разрушения, от съветския кораб мост, беше поставен подвижен понтонен такъв от специализирания инженерен полк от Свищов. Това продължи до откриването на на Аспарухов мост. Едва след това беше окончателно пуснат днешният канал “море–езеро”, прокопан на мястото на тези зеленчукови градини. Тогава се появи и вицът за “нашият мост и вашия кораб”. Не знам дали държавата получи получи някакво обезщетение от СССРза нанесените щети. Би трябвало ако корабът е имал застраховка за подобни случаи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *