Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
Варна се включва в инициативата “Ден без автомобили”
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

51D40634-143E-432A-B681-6B997E0B7B88

На 22 септември Варна ще се включи в инициативата на Европейския съюз „Ден без автомобили“. По този случай бул.”Княз Борис I”, от Община Варна до ИУ Варна ще бъде пешеходен отново в рамките на деня. Очакват ни активности за малки и големи.

Повече за инициативата:
Комисарят по транспорта на ЕС, Виолета Булц отправи призив 2018 г. да бъде „Година на мултимодалността“.1 В този контекст ЕВРОПЕЙСКА СЕДМИЦА НА МОБИЛНОСТТА е възприела призива за действия „Комбинирай, движи се!“, за да насърчава идеята за ползване на различни видове транспорт за придвижване в градските райони.

Европейската комисия е възприела следната дефиниция на „мултимодалност“: „употребата на различни видове транспорт в рамките на едно пътуване“2 както при превоза на стоки, така и на пътници.

Основната цел на ЕВРОПЕЙСКА СЕДМИЦА НА МОБИЛНОСТТА през 2018 г. е да насърчи хората да опитат различните мобилни решения, налични в градовете им, и да опровергае широко разпространеното мнение, че личните автомобили са единственият подходящ вид транспорт. Един от начините за справяне с проблема е да преосмислим ежедневните си нужди от транспорт и да се научим да възприемаме пътуването от т. „А“ до т. „Б“ като средство да разнообразим деня си:

Докато пътуваме с обществения транспорт, можем да четем вестник, да работим на смартфона си, да чатим с приятели или просто да се отпуснем на седалката, да релаксираме и да слушаме музика.

Велосипедното или пешеходно придвижване до работа на кратки разстояния (до 5 km) ни осигуряват препоръчителните 30 минути упражнения, необходими, за да сме във форма и в добро здраве. Проучванията показват, че хората, които вървят поне по 25 минути на ден, могат да се надяват да удължат живота си с три до седем години.

Притежаването и ползването на автомобил струва пари. Има онлайн калкулатори за автомобилните разходи и с тяхна помощ можете да направите персонализирана оценка при отчитане на различни параметри. Често по-евтиният вариант е да се съчетават различни видовете транспорт: пешеходното придвижване е безплатно, цените на велосипедите или на месечна карта за обществения транспорт са (сравнително) ниски и може да включват всички разходи (напр. за паркиране, застраховане, гориво и т.н.), а офертите за споделена мобилност са с конкурентни цени.

Градските предизвикателства, свързани с използването на личен автомобил, са многобройни: замърсяване, задръствания, използване на градското пространство, пътна безопасност, обществено здраве и т.н. Ако съчетаваме и се придвижваме, можем заедно да се справим с всички тези проблеми. Този подход може да донесе и финансови ползи за обществото. Например според една приблизителна оценка, всяка година в ЕС само задръстванията струват около 100 милиарда евро (1% от БВП на ЕС).

Градската мобилност е причина за 40% от всички емисии на CO2, отделени от автомобилния транспорт. Ползването на лични автомобили е сред навиците, залегнали в основата на европейската мобилност. Потенциалът за подобрение е огромен, а съчетаването на различни видове транспорт осигурява достатъчно възможности за реализирането на целите по отношение на гъвкавост, скорост и удобство, които свързваме с ползването на личен автомобил. Като пример можем да посочим извода, до който достига проекта BiTiBi5, според който „в ситуация, при която властите и железопътните оператори дадат възможност на 20% от ползващите влак да съчетаят велосипеден и влаков превоз, [ЕС може да постигне] намаляване с 800 килотона на емисиите на CO2, с 55 тона – на праховите частици и с 250 тона – на NOx.“6

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *