• Varna
    16°
    тъмни облаци
    Влажност: 77%
    Вятър: 5m/s ESE
    61.24% от водата през 2017 г. е изтекла
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
    Източник: iStock
    Източник: iStock

    Загубите на вода за изминалата година са 61.24%, с близо процент повече в сравнение с 2016 г., когато загубите са били 60.76%. Въпреки загубите, общо инвестираните средства във ВиК сектора за изминалата година са на стойност 193 млн. лева, пише news.bg.

    Основните изводи от сравнителния анализ на ВиК сектора представи директорът на Дирекция “ВиК услуги” в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Ивайло Касчиев. През 2017 г. не се отчита подобрение при загубите на вода, посочи той и допълни, че това е много сериозен проблем, тъй като течовете водят до по-високи разходи на дружествата и до липса на приходите във ВиК операторите.

    Проблемите пред ВиК сектора са свързани с ниския дял на ВиК мрежите, които са били рехабилитирани. Едва 0.5% от водопроводната мрежа е била реконструирана и подменена за миналата година. За 2017 г. едва 15% от зоните, които трябва да бъдат зонирани в България, ги има. Това показва, че ВиК операторите нямат надеждни данни за входа на водоснабдителната система, отчете Касчиев.

    Друг сериозен проблем пред ВиК сектора е ниската ефективност на персонала. До момента няма промяна в модела на управление на операторите на ВиК дружествата и те отказват да спазят препоръките на КЕВР. Според Касчиев няма как да се говори за реформа във ВиК дружествата. Всичко това е резултат от неглижиране.

    Другите проблемите са свързани с това, че малко над половината от всички водомери, които са монтирани на сградни и водопроводни отклонения, са в техническа и метеорологична годност. 55% от водомерите са годни, а останалите 45% са извън техническа и метеорологическа годност.

    Ако 1/5 от водомерите трябва да минават на техническа проверка през годината, то през миналата година са преминали около 8.5%, смятат от КЕВР. По думите му КЕВР винаги се старае да осигури максимална публична информация на хората, защото ВиК услугите са от обществен интерес за населението на България. През 2017 г. в началото на новия регулаторен период, когато са били променени нормативните изисквания, са заложени много по-високи изисквания към ВиК операторите в България, обясни Качиев.

    Той припомни, че през миналата година са били извършени големи планови проверки във всички 28 оператора, а през настоящата година са проверени 14 регионални планови оператора. Един от фокусите, върху които КЕВР се съсредоточава, са организацията на работа и начинът на поддържане на информация вътре във ВиК дружествата.

    От проверките на Комисията е установено не доброто състояние на организацията и работата на държавните дружества. Масово регионалните оператори не поддържат регистри на активи, архиви и аварии, а това води до недобра ефективност и организация на управление на ВиК системите. Касчиев посочи, че много от настоящата информация се поддържа на хартия. Той настоява да се повиши качеството на информация, за да могат да се управляват по-добре нужните публичните ВиК системи, да планират по-добре нужните инвестиции и информацията, която се отчита към институциите да бъде по-вярна и надеждна.

    Директорът на дирекция “ВиК” услуги отчете, че в началото операторите са се противопоставяли на предлаганите мерки, но се надява вече да са разбрали и да са започнали да предприемат стъпки за подобряването на сектора.

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *