Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
Откриването на “Пловдив 2019” – 2.4 млн. лева и 50 хил. зрители на живо
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
Снимка: Георги Кожухаров
Снимка: Георги Кожухаров

Цената на спектакъла “Ние сме всички цветове” е 2.4 млн. лева. Това каза артистичният директор на фондация “Пловдив 2019” Светлана Куюмджиева, цитирана от „Дневник“. По нейни думи реалният бюджет на откриването е 2 млн. лева, а 400 хил. лева е ДДС, което се връща обратно в държавата. В тази сума не влизат шатрите за гости, раздаването на храна и топли напитки, както и одеялата с логото на “Пловдив 2019”.

Светлана Куюмджиева коментира, че за момента не може да се каже колко точно е струвал целият откриващ уикенд на “Пловдив – Европейска столица на културата”, тъй като той включва различни събития. Подобна информация ще може да бъде дадена, след като документацията мине през ръцете на счетоводителите на фондация “Пловдив 2019”.

Реализацията на “Ние сме всички цветове” е поверена на германската компания Phase 7. Тя е избрана, след като 7 компании са били поканени на място да работят с местни пловдивски екипи, за да се ориентират в контекста на града. После е бил пуснат конкурс, в който предложението на Phase 7 е било обявено за победител. За журито решаващ компонент е бил нестандартната сцена и разполагането й в центъра на града, което е трябвало да даде добра видимост на зрителите.

В одобрения бюджет на Phase 7, достъпен на сайта на фондация “Пловдив 2019”, цената на “Ние сме всички цветове” е 1.84 млн. лева. Бюджетът е разделен на 6 пера, от които най-скъпото е техническото производство на спектакъла, за което отиват 1.24 млн. лева. Цената на самата сцена е 219 хил. лева, а за продуциране на съдържание са отделени 39 хил. лева. Продуцирането на самия спектакъл струва 880 хил. лева, в които влизат осветлението, озвучаването, издигането на сцената, видеооборудването. Към продуцирането са зачислени и 3-метровите букви, с които беше изписано мотото на “Пловдив 2019” “Заедно” и неговия превод на английски, чиято цена е 27 хил. лева, както и зарята, която струва 29 хил. лева.

Друго голямо перо в бюджета е артистичната продукция на Phase 7, която струва 202 хил. лева. В нея влизат хонорарите за творческия директор (15 хил. лева), режисьора на спектакъла (3.9 хил. лева.), на ръководителя на проекта в Пловдив (13.6 хил. лева), както разходи по управление на проекта, надзор на сцената и музикален надзор.

За пътни разходи, настаняване и кетъринг на екипа на Phase 7 са изхарчени общо 103 хил. лева. Техническото планиране на вечерното шоу е на стойност 72 хил. лева. Инфраструктурата около сцената – зоната за сигурност около сцената, озвучаването на сцената през деня и нощта, струва 56 хил. лева.

Перото за артисти в бюджета е на обща стойност 105 хил. лева. За 20-те гайдари са похарчени 3.9 хил. лева, а за 200 кукери – 4.9 хил. лева. За композиране и лицензиране на оригинална музика са дадени 19 хил. лева. По бюджет хонорарът на водещата Лили Бързева е малко над 1000 лева, а този на германския диджей Schiller е малко под 6 хил. лева.За костюми са отишли 58 хил. лева.

Режисьор на продукцията е Свен Сьорен Байер, а режисьор на спектакъла – Петер Брикс. Идеята за цялостния сценарий на “Ние сме всички цветове” е на компанията Phase 7. Режисьори и автори на сценария на текстовете, които бяха рецитирани от деца, са Густав Руеб и Стайко Мурджев. Густав Руел отговаря за “Хор на езиците”, а Стайко Мурджев – за преходите и за частта “Заедно изграждаме бъдещето”.

Хореограф на спектакъла е Лидия Клемент, дизайнер на светлинните ефекти – Бьорн Херман. Оригиналната музика е дело на композитора Христо Намлиев, а автори на музикалната среда са Кристиян Щайнхойзер и Макс Тридер.

Според Светлана Куюмджиева откриващите церемонии на Европейска столица на културата по принцип показват спецификите на местната култура и неща, с които градовете се гордеят. По данни, разпространени от фондация “Пловдив 2019”, над 50 000 души са гледали на живо откриващия спектакъл “Ние сме всички цветове”, а над половин милион зрители са наблюдавали директното му излъчване по БНТ.

Откриващата церемония на другата европейска столица на културата за 2019 г. – южноиталианския град Матера, ще се състои на 19 януари. Тя ще е с различен характер от тази в Пловдив. На сайта на “Матера 2019” началото на церемонията е описана като шествие през деня на голям брой местни оркестри из целия град, в което ще се включат над 2000 музиканти.

Вечерта музикантите ще продължат изпълненията си в стария град, където ще се състои и класически концерт. Различни локални и международни артисти ще се включат с изпълнения на различни площади в града. “Така откриващата церемония ще се разпростре по улици, тротоари, площади и дворове”, пише в сайта на “Матера 2019”.

През 2018 г. една от двете европейски столици на културата беше малтийският град Валета. Там откриващата церемония е струвала 1.5 млн. евро по данни, цитирани от изданието Times of Malta. През 2017 г. датският град Орхус беше европейска столица на културата. Екстравагантна е откриващата церемония в столицата на Естония Талин през 2011 г. Част от нея е появата в небето на летяща чиния, от която излиза извънземно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *