• Варна
    5°
    плътна мъгла
    Влажност: 100%
    Вятър: 3m/s SSW
    След протеста на инструкторите – отлагат GPS системата, кормуването остава 31 ч.
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

    Учебен автомобил, шофьорски курс

    Протестът на автоинструкторите постигна своето и успя да спре увеличението на часовете по кормуване и оскъпяването на шофьорските курсове. Вчера инструктори от цялата страна блокираха с 400 учебни автомобила центъра на София и надделяха в преговорите с чиновниците от две министерства – образователното и транспортното.

    Резултатът от протеста е, че часовете по кормуване засега остават 31 и няма да се увеличават на 42. Въвеждането на GPS система за следене на учебните коли дали ходят на извънградски маршрути и по магистралите, се отлага.

    Разширява се съставът на работните групи, които да подготвят промени в учебната документация и правилата за провеждане на теоретичната и практическа подготовка на кандидат-шофьорите. Очаква се новата нормативна уредба да е готова след около 6-7 месеца, дотогава автошколите продължават да работят по сега действащите правила, пише “Труд”.

    Представители на протестиращите бяха приети първо от министъра на образованието Красимир Вълчев, а после той дойде и на срещата в транспортното министерство при колегата му Росен Желязков.

    “Няма тарифа за цената учебния час, а всяка автошкола сама определя, като я съобразява с амортизацията и оборудването на автомобила, заплатата на инструктора, цената на горивото и т. н., но не може един час по практика да е по-евтин от 20-25 лв., независимо в коя част на България”, каза Емил Ковачев. Неговата автошкола е с 4-ма инструктори и работи в Бургас и Айтос. Членуват в Националния съюз на автоинструкторите, а на протеста той дошъл с колеги от други школи от Бургаско.

    “Един курс излиза около 700-800 лева с включени всички такси. Ако часовете по практика станат 42, автоматично цената му минава над 1000 лв., приблизително до 1200 лв.”, изчислява Ковачев. За него това означава, че по българските пътища ще започнат да карат много повече хора без книжка, които да застрашават и себе си и останалите на шосето.

    “Няма никакъв проблем един курсист да вземе допълнителни часове, самите ние го съветваме за това и разбира, че е за негово добро, а не ние да печелим. Всяка школа си прави вътрешен изпит и ако той не го издържи, задължително взема най-малко 4 допълнителни часа. Ако бъде скъсан на другия изпит – отново. Има хора с различни възможности да възприемат и да се ориентират. Затова в Германия са измислили да има едни 12 часа в началото, след които се прави оценка на курсиста и се подготвя план, по който да продължи обучението му”, добави инструкторът от Айтос и Бургас.

    От Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка обаче не подкрепят протеста.

    “Основно тежките катастрофи стават извън големите градове и по магистралите, защото шофьорите не знаят как да сменят предавката, не знаят как да влязат на магистралата, не знаят нищо за нощно шофиране”, коментира неговият председател Йонко Иванов.

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *