• Варна
    16°
    разкъсана облачност
    Влажност: 87%
    Нова идея за “Слава” – да бъде изложена на Втора буна
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
    Подводницата "Слава" през 2011 г. | Снимка: Архив/ Impact press group, Петко Момчилов
    Подводницата “Слава” на 1 ноември 2011 г. по време на тържествения ритуал по спускането на военноморския й флаг. Командирът на дивизион подводни операции капитан първи ранг Камен Кукуров предаде флага и гюйса на подводницата на директора на Военноморския музей за съхранението му в ескпозицията на музея. | Снимка: Архив/ Impact press group, Петко Момчилов

     

    Единствената ненарязана българска подводница да бъде разположена на Втора буна. Това е един от възможните варианти за превръщане на пенсионираната „Слава” в музей, според Съюза на подводничарите в България. На втора буна подводницата може да бъде поставена от страната на Офицерския плаж. Част от подводната лодка може да бъде вкопана в сушата, като с времето течението ще насипе около нея пясък и тя ще легне на дъното, обясни пред Дарик Радио доц. инж. Николай Трънулов от Организационния комитет за превръщане на „Слава” в музей.

    Втора буна е по-защитена от ветровете и вълните. Там тежащата 1000 тона (без оборудването) подводница ще бъде и закрепена към дъното. От брега към нея ще има лесен достъп. Освен това ще изглежда, че е на вода и ще прилича на подводница, спряла на брега. „Почти навсякъде подводниците, превърнати в музеи, са на вода. И те изглеждат по-добре на вода”, изтъкна доц. инж. Трънулов. Според него възстановяването и позиционирането на подводницата на Втора буна може да струва около 1,2 милиона лева.

    Вариант за поставяне на „Слава” на сушата е и атракционната зона на пристанището, но там тя би била много доминираща, тъй като е висока колкото Морска гара. Другите възможни варианти за музея на подводното дело са в Морската градина (до Военноморския музей) и в „Аспарухово”.

    Според председателя на Съюза на подводничарите кап. I ранг Станко Станков, превръщането на „Слава” в музей на вода би било по-скъпо и по-трудно, тъй като ще влезе в разпоредбите на Морска администрация, ще трябва да се поддържа и да се докува. Музей на сушата пък би осигурил повече възможности за достъп до вътрешността на подводната лодка, чрез специален подход, не само през трите люка.

    Технически няма пречка „Слава” да бъде възстановена и превърната в музей. Няма и проблем да бъде изкарана на сушата. Конструктивно е пригодена да бъде вдигната от кран, обясниха специалистите. По света има над 150 подводници, изведени на брега като музеи. На Балканския полуостров са много малко, като последно Черна гора е изложила за туристи двете си пенсионирани подводни лодки.

    Ако Община Варна няма намерение да превърне подводницата в музей, от Съюза на подводничарите са готови те да поемат нещата в сви ръце. Според тях най-лошият възможен вариант е Общината да върне пенсионираната подводна лодка на Военното министерство и тя да бъде продадена за скрап.

    „Слава” е единствената ненарязана българска подводница. Има дължина 76 и широчина 7 метра. Дълбочината й на газене е 6 метра, като с пълно оборудване тежи около 1700 тона. Произведена е през 1959 г. в Съветския съюз и допреди няколко години беше част от състава на Военноморските сили. На официална церемония през ноември 2011 г. подводницата бе извадена от състава на Военноморските сили. В момента се намира във Военноморска база Варна.

    1 коментар

    1. бошнаков

      горния коментар е много верен.;пред военоморския музей има и цял съветски катер от тия дето са нахлули в варна без да има обявена война.Подло!Катера поне е паметник на саветската подлост;а скапаната саветска подводница на какво е символ?

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

    info @ varnautre.bg

    За Varnautre.bg