Varna
9°
ясно небе
Влажност: 81%
Вятър: 2m/s SW
“Хемус” стига до пътя Русе – Велико Търново през 2023 година
Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
Снимка: МРРБ
Снимка: МРРБ

До 2023 г. трябва да приключи строителството на автомагистрала „Хемус“ в участъка между п. в. „Боаза“ и връзката с път I-5 Русе – Велико Търново,  което започна днес. За изграждането на участъка с дължина 134,14 км правителството осигури в края на миналата година от бюджета 1,12 млрд. лв. без ДДС. Изпълнител на проекта е държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД.

Трасето е разделено на шест участъка. Изграждането на първите три ще стартира тази година, а техническото проектиране на останалите ще бъде изпълнено през 2019 г., уточни министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

Отсечката от п.в. „Боаза“ до п.в. „Дерманци“ трябва да бъде завършена през 2021 г. Имаме готовност да започнем работа и по третия участък между пътните възли „Каленик“ и „Плевен“. Поетапно ще се работи във всички трасета, където е извършено проектиране и са приключили отчуждителните процедури. При възможност ще се работи на повече от едно място, каза министър Петя Аврамова.

Тя изрази увереност, че изпълнителят на дейностите „Автомагистрали“ заедно с АПИ като възложител ще работят качествено по новите 134 км от „Хемус“. МРРБ също ще следи целия процес и изразходването на средствата. От изключителна важност е качеството на изпълнение на проектите, подчерта министърът. По веригата всички са отговорни – от проектанта до строителя и надзора, който получава пари от държавата да контролира цялостното изпълнение. Затова са изготвени промени в Закона за устройство на територията за повишаване на изискванията към лицензираните надзорни фирми.

До края на май трябва да приключат всички 29 съдебни дела за размера на обезщетенията при отчуждаването на терени в отсечката от п. в. „Белокопитово“ до п. в. „Буховци“. Така че скоро и там ще стартира реалното строителство.

Вече има внесено предложение в Народното събрание с цел Законът за държавната собственост да даде възможност да има предварително изпълнение преди реално да приключат обжалванията по отчуждителни процедури. Промените ще са факт до месец и това ще спести до година – година и половина от отчуждителните процедури, без да накърнява интересите на гражданите.

В отговор на въпрос от медии зам.-министър Нанков обясни, че за участъка от разклона с пътя Плевен – Ловеч до Велико Търново има готови идейни проекти и напомни, че с препроектирането на трасето от Боаза до разклона с пътя Плевен – Ловеч на българския данъкоплатец са спестени около 250 млн. лв.

По-рано днес беше проверен и напредъкът при изграждането на отсечката между Ябланица и Боаза на АМ „Хемус“, която е близо 10 км. Строителството й започна в края на март м. г. Работата по трасето напредва. През май-юни ще започне полагането на асфалта и е напълно реалистично участъкът да е готов през есента, около половин година по-рано от предвиденото. По договор той трябва да е завършен през март 2020 г. В момента на обекта на трисменен режим работят около 250 души и над 150 специализирани машини. На отсечката между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас – 45 метра общ насип, от който 28 м армонасип. Това е почти вертикална стена на откоса и в конструкцията на насипа се вложени специални укрепителни мрежи и системи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *