разкъсана облачност
    Вятър: 6m/s ESE
    Откриха гигантска екзопланета със странна орбита

Планети

Астрономи откриха далечна гигантска планета със странна орбита, съобщи ЮПИ. Масивната екзопланета е 3 пъти по-голяма от Юпитер и е със силно елиптична орбита. Ако орбитата й бъде поставена около Слънцето, екзопланетата ще кръжи отвъд Нептун, във вътрешността на астероидния пояс и над него, предаде БТА.

Повечето планети с издължени орбити се намират във вътрешността на своите звездни системи. Новоооткритата екзопланета обаче е в покрайнините на своята далечна звездна система.

“Въпросната планета е различна не само от планетите в Слънчевата система, но и от откритите досега други екзопланети – заяви ръководителката на изследването Сара Блънт от Калифорнийския технологичен институт. – Орбитите на други планети, открити далеч от своите звезди, са с нисък ексцентрицитет, т.е. са по-кръгли. Фактът, че планетата е с толкова висок ексцентрицитет на орбитата си, свидетелства за някои различия в начина, по който е била формирана или е еволюирала в сравнение с другите планети.”

Учените използвали метод, свързан с радиалната скорост, за да идентифицират планетата HR 5183b и необичайната й орбита. Тъй като на планетите, които кръжат на значително разстояние от звездите си, е нужно дълго време, за да направят едно завъртане около тях, този метод за изследване на далечни екзопланети изисква няколкогодишни наблюдения.

“Екипът ни наблюдаваше звездата с помощта на обсерваторията Кек от повече от две десетилетия и откри доказателства за съществуването на планетата през последните две години – поясни астрономът Андрю Хауърд от института. – Без тези продължителни усилия никога нямаше да открием планетата.”

Астрономите следили за планети около звездата HR 5183 от 90-те години на миналия век, но все още не са наблюдавали едно пълно завъртане на HR 5183b около нея. На планетата са нужни между 45 и 100 години, за да направи едно завъртане.

“HR 5183b прекарва голяма част от времето си, движейки се бавно по своята силно ексцентрична орбита, а след това ускорява и се изстрелва около звездата си”, отбеляза Хауърд. Резултатите от изследването са публикувани в Astronomical Journal.