• Варна
    16°
    разкъсана облачност
    Влажност: 87%
    IT мениджър от Варна: Проблемите за едни винаги са шанс за други
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

    ивелин

    Най-доброто, което фирмите могат да направят в ситуацията на пандемия е да завършат стари проекти или да внедрят нови технологии, съветва Ивелин Иванов

    Ивелин Иванов се занимава с частен бизнес в сферата на IT технологиите вече повече от 10 години. Работи с редица чуждестранни компании от целия свят. Какви са възможностите и ограниченията пред бранша в условията на пандемията от COVID-19, разказа той в интервю за Varnautre.

    – Г-н Иванов, разкажете накратко за Вашата IT компания и как продължавате да работите в условията на пандемия?
    – В този бизнес съм повече от 12 години. С група колеги започнахме от нулата и в един момент вече имахме около 40 души екип. Бяха интересни и напрегнати времена, които на мен лично ми дадоха много безценни уроци. Wollow е сравнително малка компания, а моето виждане е, че при големите екипи организацията и качеството често страдат, по тази причина не планирам фирмата да расте прекомерно.

    94353940_252969555833265_2407197416991227904_n

    Хубавото на нашия бизнес е, че лесно може да се работи дистанционно, което не ограничава възможностите ни в настоящата ситуация на изолация. Всичко е въпрос на организация и отговорност към работата. Преди обявяването на извънредно положение разработкатата на софтуер основно извършвахме от офиса ни във Варна, а някои от услугите ни бяха в партньорство с други компании или фрийлансъри, които предлагат нужното високо качество. Разполагаме с няколко офиса в чужбина, които се грижат за продажбите ни, защото основно залагаме на аутсорсинг, но истината е, че с годините имаме създадени контакти и репутация, която ни се отплаща. Всичко идва от нашето отношението към клиентите, качеството на работа ни и спазването на срокове, това е рецептата за успешен бизнес. Портфолиото ни е богато на чуждестранни пазари – САЩ, Австралия, Германия, Нидерландия, Швеция, Швейцария, Англия, Русия, но работим също и с редица значими клиенти от България

    – Какво се промени след 13 март в работата с чуждестранни партньори и клиенти?
    – Нашата компания не отчита голям стрес в условията на извънредното положение. Нашият модел е да работим с няколко по-сериозни клиенти и приходите ни са диверсифицирани, което е добре.

    maino

    Основният риск в настоящата ситуация е за тези, които залагат на малки български фирми като клиенти. Според мен ще претърпят загуби и онези, които работят със стартъп предприятия с малък бюджет, както и такива, които избират приоритетно един-единствен клиент, било то и голям. Аз започнах частен бизнес през 2008 година, когато беше предишната голяма криза. Смятам, че имам опит да се справя в подобна ситуация и бях донякъде подготвен за настоящото положение. Към момента ние имаме договори, по които работим вече повече от 4 години, сключваме и нови, въпреки кризата и смятам, че нашият екип няма да усети стрес от извънредното положение. В проектите ни са инвеститори няколко мобилни оператора в Нидерландия, а от скоро поехме и разработката на специализиран софтуер на компания за подбор на персонал от “ниската земя”. Едновременно с това обслужваме и наши стари клиенти със софтуерни задания или други проекти. Дори и в кризата, работа за нас има и вместо да съкращавам персонал или да пускам хора в неплатен отпуск, както правят много фирми у нас, аз смятам дори да наема нови, за да увелича малко екипа си. Разбира се, не мога да не призная факта, че има колеги и в IT сферата, които няма да останат незасегнати от кризата, но това са предимно фирми свързани с клиенти от туристическия бранш и автомобилната индустрия.

    – В световен план как IT обществото се включва в борбата с COVID19?
    – За мен на първо място е примерът който дадохме с работата дистанционно. За нашия бранш това е практика от години, но за много бизнеси методът беше спасителното решение в настоящата ситуация. Споделяйки нашия опит, ние подкрепихме идеята за социално дистанциране като единствения начин за справяне с разпространението на пандемията. Осигурявайки дистанционна работа на своите служители от рано, ние не изложихме на риск тяхното здраве и здравето на техните близки.

    IMG_5888

    Колеги от IT сферата предложиха също решения за карантинен скрининг на болни, както и приложения, които да дават информация за движението на хората.

    – Доколко гъвкав е браншът и какви ползи може да извлече от настоящата ситуация?
    – На първо място, работата в условия на пандемия е стрес тест за мениджмънта на компаниите. От тях зависи как ще реагират на ситуацията, а дали ще се справят зависи от това каква основа са положили на своите бизнеси. Ако един бизнес не е спекулативен и не работи на парче, дори извънредното положение да продължи 3 месеца и да са нужни още поне 9 за възстановяване, той ще оцелее. А ще има и такива, които ще излязат от кризата по-здрави и ефективни. Такива, които разчитат на повече продажби и на по-малки проекти ще имат проблеми, там пазарът ще се свие, а и конкуренцията е огромна.
    Имам информация за фирми на колеги с екип от по 30-50 души, които вече изпитват трудности и търсят възможности да се влеят в по-големи аутсорсинг компании, като целта е да защитят персонала си и да избегнат фалити. Надявам се подобни примери да са рядкост. Трудно е да се намери балансът. Факт е, че по-малките компании често страдат от липса на проекти, а по-големите са застрашени от по-високите разходи за поддръжка на екипа и в условията на криза им се налага да прибягват към непопулярни мерки като съкращения, неплатени отпуски и намаляване на заплатите, за да избегнат фалити.
    Бих препоръчал в такава ситуация при възможност да се завършат стари проекти или да се внедри нова технология, ако финансовото здраве го позволява, това е добър вариант, същото се отнася и за друг вид обучения или сертификация, това би било добра инвестиция за бъдещето. Лошо е да стоим и да чакаме да “отмине вятъра”, защото дори и да не ни засегне, след него ситуацията ще се е променила и ще трябва да догонваме.
    3 (1)

    – Ваши мобилни приложения се използват от потребители в цял свят. С какво и как технологиите са в помощ на хората?
    – За един софтуерен продукт, дали е десктоп ориентиран или изнесен в мобилни приложения, винаги е важно да е полезен – да решава даден проблем, да е лесен за употреба, да ни дава допълнителна стойност, да е креативен и да има добър дизайн. Всичко това обединено в един проект е гаранция за успех, това търсят и инвеститорите в подобни проекти, а потребителите жадуват да ги експлоатират във всеки един момент, вдъхновяващо е.

    – Какви се Вашите планове за напред и с какво се промениха заради пандемията?
    – Трудната ситуация в момента не ме отчайва, а ме мотивира. Вече повече от 10 години ръководя частен бизнес и съм наясно, че, както бизнесът, така и трудностите не са за всеки. Сега е шансът на този, който е направил добри дългосрочни планове на дейността си, да реализира по-голяма крачка напред. Вместо да седим и да чакаме да дойдат по-добри времена, аз и моят екип в момента обмисляме участието на нов проект с партньорски организации от Русия и Естония. Проблемите за едни винаги са шанс за други, природата не търпи празни пространства, винаги има кой да заеме мястото на този който изостава.

    94259766_845830752569175_6675286352386326528_n

    – Ако обърнете поглед назад, има ли нещо, което бихте желал да промените в работата си?
    Има разбира се, но в едно съм убеден – не бих променил по никакъв начин концепцията, по която развивам компанията в последите години. Практиката ме убеди, че сериозният бизнес не се получава за 2-3 години, той иска грижа и планиране. Ако тези предпоставки са налице, в подобна криза и досегашната инерция на развитието помага. Убеден съм, че и от настоящата ситуация ще излезем по-силни и ще получим нови безценни уроци. Ще се справят всички, които не спират да учат, които имат способност да се напасват бързо,онези, които не са мързеливи, а работят постоянно и последователно и притежават реална самооценка.

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

    info @ varnautre.bg

    За Varnautre.bg