• Варна
    16°
    разкъсана облачност
    Влажност: 87%
    Юбилейна изложба „Пътят“ на Георги Лечев редят в Градската художествена галерия
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

    Георги Лечев в ГХГ Варна септември 2020

    Ценителите ще се насладят на мащабна колекция графика и живопис от различни периоди на творчеството му

    Юбилейна изложба „Пътят“ на Георги Лечев ще бъде открита в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна на 1 септември от 18 часа. Мащабната колекция графика и живопис от различни периоди на творчеството му може да бъде разгледана до 11 октомври. Експозицията е по повод 70-годишния юбилей на именития варненски автор.

    Знаково лице на Варненската графична школа и на графиката в България, Лечев има многобройни награди от световни форуми, сред които са призове от Берлин, Фридрихщат, Кайро, Клуж, както и Гран при на Международното биенале на графиката – Варна, България от 1991. Получава и признанието на държавата – през 2009 на художника е присъден орден „Св. св. Кирил и Методий“, първа степен, за особени заслуги в сферата на културата и изкуството. Носител е и на награда „Варна“.

    Снимка: Александър Николов
    Снимка: Александър Николов
    Изложбите на Георги Лечев винаги са били считани за събитие в художествения живот в България и в чужбина, където неговото изкуство от десетилетия е познато и ценено, отбелязва директорът на Градската художествена галерия във Варна Пламена Димитрова – Рачева.  “След дипломирането си през 1975 г. Георги Лечев е от варненските художници „гаражисти“, които с творческите изяви и постижения в областта на графиката поставят основите на една нова генерация в българското изкуство като формират облика на т.н. Варненска графична школа. След 1979 г. Лечев има свое ателие в легендарния Арт център „Вулкан“ във Варна, отпечатва графиките си в новосъздадената от художниците Графична база. Работи цветна гравюра на метал, отпечатана с няколко плочи, като използва техниката на офорт, акватинта, суха игла и резерваж. Постепенно стилът му се развива от неореализъм към експресивната абстракция, тематиката му излиза от рамките на социалната и персонална проблематика, за се трансформира в идеи, паралелни в други изкуства, като поезия, джаз и др. Изразните му средства, линия, щрих, цветно петно след 90-те години на ХХ в. се трансформират в семиотична знакова система. В изобразителното поле на графичният лист или на живописното платно, той преформатира фигуративно-експресивния си маниер, като израз на личното, спонтанното, интуитивното (както е при сюрреализма), в импулсивна и експресивна живопис и графика. От последното десетилетие на века са голямоформатните му цветни графики в неоекспресивен дух с рефлексия към „общочовешки“ теми и сюжети. В някои от тях виждаме закодирани текстове, в други – акцентиране върху символиката на цветовете. С някаква иронична носталгия към романтизма художникът отпечатва върху белотата на графичния лист наситени с много енергия, импулсивни, абстрактни и фигурални структури. Това са абстрактни жестови произведения, с ярки цветни контрасти, наситени с много чувство и енергия, които през последните три десетилетия претворява в живописните си платна. С тях Лечев успешно участва в групови и специализирани изложби за графика и живопис в България и чужбина.

    Георги Лечев, Това е за теб I, гравюра на метал, 1993
    Георги Лечев, Това е за теб I, гравюра на метал, 1993

    През 1997 г., след настъпилите политическите промени през 1989 г. логично довели до промени в художествения живот, Георги Лечев за първи път показва в своя самостоятелна изложба във Варна живописни творби и графични миниатюри, създадени между 1993 -1997 г. Идеята му е програмна за последващото му развитие, защото носи личното послание на автора, че „чрез най-обикновените форми изкуството представя божественото“.

    Надарен с богат артистичен талант, Лечев е сред малцината български художници, които не стоят в сянката на времето и проблемите. Създател на ярка живопис и графика, с неочаквани решения и дързост той смело скъсява дистанцията със зрителя, като търси в изкуството си емоционалното, неуловимото. Творбите му оставят трайно впечатление с човешката си импулсивност, с живописната си виталност, с тематичното си многообразие и с необикновената си лиричност и благородство.

    В многобройните публикации и критични отзиви за изложбите му в страната и чужбина се акцентира върху индивидуалните особености на неговите творчески похвати и маниер, заради които изкуството му е ценено. Изтъква се, че картините му са жестови, че са заредени с драматизъм, защото визуално са истински естетически поеми в движение, наситени с експресия. Динамиката на енергичните цветове и „проницателните” слоеве на материята изграждат конвергенцията в пространството. В него романтично се приближават и движат въздушни, пленерни енергийни линии или контрастни цветни зони, насищащи с яркост и богати емоционални ритми композициите.

    Георги Лечев, Вървя с отворен чадър, 1997, гравюра на метал.jpg
    Георги Лечев, Вървя с отворен чадър, 1997, гравюра на метал.jpg

    В 1991 г. швейцарския критик Роже Майер пише за живописта му, „че свободните движения и силните усещания притежават емоционален резонанс, че творбите му допълват съзнателната ни представа за обективността. Дори и напълно абстрактни, те са наситени с енергия, те са образ на “вътрешното огледало” на твореца, в което не винаги се отразява това, което вижда самото око.“

    Много от критиците се спират специално и върху символичното тълкуване на цветовете в абстрактната живопис на художника. За американската изкуствоведка Дороти Майерс /1995 г./, „червеното е статично, кафявото е спокойно, синьото отстъпва спокойно, черното статично е тържествено тихо, докато бялото е вдъхновяващо мълчаливо. За нас синьото е полъх от безкрая, бялото – стихията на бурното море, жълтото е викът на вятъра, а червеното – копнеж“, в заключение казва тя.

    Георги Лечев, Небесни поляни, маслени бои, платно, 2000
    Георги Лечев, Небесни поляни, маслени бои, платно, 2000.jpg

    За швейцарската критичка Изабел ван Беек /1993 г./ „символичното звучене на цветовете е свързано с традициите и семантиката на западноевропейското изкуство. В този смисъл цветовете имат хералдична роля, защото те са смислово сакрално обозначени – така както това е в иконата.“

    Сходно е и мнението на немския изкуствовед Клаус Диетер /1996 г./, че посредством живописта на Георги Лечев, т.е. „отвъд действителността, зрителят се потапя в изкуство, в което се сливат югоизточното славянско цветово усещане с абстрактните, знаменателни форми на постмодернизма.

    Така или иначе, в рамките на модерната живопис или по-точно на постмодерна, художникът декларира и проявява свобода на израза. Той свързва битието с човешката психология, предава индивидуалност на художествените изразни средства – цвят, графична техника, структура на композицията.“

    Георги Лечев, Яйцето, гравюра на метал, 1985.jpg
    Георги Лечев, Яйцето, гравюра на метал, 1985.jpg

    Известният немски изкуствовед д-р Александър Толбайн /1993 г./ определя графичните произведения и живописните платна на Георги Лечев като „знакови послания, кодирали идеи извън всичко назовано и разказано, като изкуство, родено в съзерцание, в което инвенциите са породили художествените образи.

    Тази характеристика допълва констатацията ни, че изкуството му е постигнало етапа на една модерна живопис в завършен вид. В него доминира спонтанния израз, но и усещането, че картинното пространство е заредено, че искри от човешка емоция. И в гравюрата, и в живописта художникът прекрасно владее техниката. Неговото чувствително зрение улавя сетивно фините нюанси на свободно разлетите и преливащи се в изобразителното пространство багри, форматите на творбите нямат никакво значение, защото е постигнато монументализиране на художествения образ. Излъчването на живописта резонира дълбоко в обозримото пространство, носи сила, темперамент и овладяна емоция.“

    Георги Лечев, Аркадия, маслени бои, платно, 1995.jpg
    Георги Лечев, Аркадия, маслени бои, платно, 1995.jpg

    За това, в известната американска галерия “Монсерат” в Ню Йорк /1997 г./, в квартала на изкуствата „Сохо“, представяща живописта на Георги Лечев, ми споделиха: „Това е един много, много интелигентен художник.“

    Убедена съм, че ретроспективната изложба в Градската художествена галерия във Варна ще остави у нас усещането за едно неповторимо преживяване, защото то е породено от талантливото изкуство на родения във Варна художник Георги Лечев – един истински Артист на артистите”, разказва Пламена Димитрова – Рачева.

    Георги Лечев, Прегръдка, 1983, гравюра на метал.jpg
    Георги Лечев, Прегръдка, 1983, гравюра на метал.jpg

    Георги Лечев е роден на 30 октомври 1949. във Варна. Завършил е Великотърновския университет “Св. Св. Кирил и Методий”. Има над 100 самостоятелни изложби в страната и чужбина. Притежатели на творби на Георги Лечев са Националната художествена галерия в София, Националната библиотека в Париж, Музеят на изкуството в Прага, Конгресната библиотека във Вашингтон, Музей „Албертина“ във Виена, Художествената галерия в Бърно и др.

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

    info @ varnautre.bg

    За Varnautre.bg