разкъсана облачност
    Трима учени с Нобелова награда за физика
    Снимка:Nobel Prize Fb

Tрима учени бяха отличени с Нобелова награда за физика за 2019 г. за работа им по разбиране на черните дупки. Роджър Пенроуз, Райнхард Генцел и Андреа Гез бяха обявени за тазгодишни победители на пресконференция в Стокхолм. Победителите ще си поделят паричните награди от 10 милиона крони, пише Би Би Си.

Дейвид Хавиленд, председател на комисията по награждане в областта на физиката, каза, че тазгодишната награда “празнува един от най-екзотичните обекти във Вселената”.

Роденият във Великобритания физик Роджър Пенроуз доказва, че черните дупки са неизбежна последица от теорията за относителността на Айнщайн. Райнхард Генцел и Андреа Гез пък са представили най-убедителните доказателства за черна дупка в центъра на Млечния път.

Миналата година престижната награда получиха канадско-американският физик Джеймс Пийбълс, швейцарците Мишел Майор и Дидие Келоз за работата им в областта на астрономията и астрофизиката.  Пийбълс е удостоен с престижната награда за “теоретични открития във физическата космология”, а другите двама учени – “за откриването на екзопланета в орбитите на слънцеподобна звезда”. Те са разкрили тайни на Вселената, включително разбирането ни за мястото на Земята във Вселената.

Нобеловите награди за химия, литература, мир и икономика ще бъдат присъдени съответно в сряда, четвъртък, петък и понеделник.

Церемонията по награждаването е по традиция на 10 декември в Стокхолм, но тази година пандемията промени плановете на организаторите