• Варна
    16°
    разкъсана облачност
    Влажност: 87%
    Павлин Косев: Клиентите питат за Новогодишен празник, но не смеят да се записват
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit
    Снимка: Varnautre.bg

    Вследствие на ковид кризата потребителите имат по-голяма възможност да избират, стават по-взискателни, което кара много хотели и ресторанти да се променят, за да отговарят на очакванията, а това е за добро, убеден е председателят на варненската Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите

    Председателят на варненската Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите Павлин Косев също е сред лекторите на 13-ия Черноморски туристически форум, който се провежда изцяло онлайн заради засилените мерки, наложени от разпространението на коронавируса. За неизбежните промени, през които браншът минава, за необходимия диалог между бизнес и институции и с поглед към предстоящите зимни празници – желаят ли клиентите да празнуват въпреки пандемията и какво ще се случи ако предплатят, но новогодишна нощ в заведение не може да бъде организирана заради ограниченията. На тези въпроси отговори Павлин Косев в специално интервю за Varnautre.bg

    – Г-н Косев, колко пагубна беше Ковид кризата за туризма в региона и какви са очакванията първо по отношение на записванията за зимните празници и след това по отношение на следващия летен туристически сезон?
    – Достатъчно много се говори за пандемията и вируса, в началото много хора не вярваха, че съществува, сега вече това се промени за голяма част от тях. Всеки, който има роднини или близки, сблъскали се с COVID-19 или ако самият той го е преболедувал, осъзнава, че това е нещо сериозно и не трябва да се омаловажава. Излишно е да казвам, че животът и здравето на всеки един от нас е най-важното нещо, колкото и да говорим и да мислим за бизнеса, за икономиката на страната и за препитанието на всяко едно семейство, сега времената са различни, приоритетът наистина е здравето. Ако винаги сме си пожелавали живот и здраве, сега това пожелание има доста по-силно и емоционално значение.

    Ако обърнем поглед към бизнеса все пак, за всички е ясно, че туризмът и превозваческите агенции, сферата на транспорта, са най-потърпевши. Туризмът е бизнес сектор, в който е много трудно спазването на социална дистанция, тъй като той е насочен основно към възстановяване на всеки един от нас. Човек отива на почивка, за да релаксира, за да се отпусне, да се разнообрази от ежедневната рутина. Много хора спекулират с крайни думи по отношение на туризма, че два ли не ще се затрие един отрасъл в следствие на кризата. Това според мен няма да се случи. Всеки един от нас е наясно, че натовареното ежедневие и стресът, който преживяваме, не само заради COVID-19 е достатъчна причина, за да намерим време през годината, за да си починем, без значение дали на планина или на море.

    Въпреки всички негативни последствия за бранша, аз смятам, че ковид кризата има и положителен ефект. На първо място, много хора успяха да си оптимизират бизнесите до неузнаваемост, да приложат методи, които дори в учебниците по туризъм не са описани. Второ – всеки потребител на туристическа услуга започва все повече да избира, защото е наясно, че обемите от посетители, които са били преди години, сега ги няма, следователно навсякъде има свободни места. Поради тази причина той става още по-взискателен към хотелиерите и ресторантьорите, към всички заети в този отрасъл. Клиенти е имало и ще има, обемите със сигурност ще са далеч по-различни от това, което е било, но както казах, клиентът ще стане далеч по-взискателен. Факт е, че това лято определени хотели, които предлагат изключителен туристически продукт бяха достатъчно заети и изкараха един относително добър сезон в ковид обстановка. Имаше колеги, които не отвориха, имаше и други, които отвориха и не успяха да се адаптират, не успяха да си оптимизират разходите, не успяха да предложат добър туристически продукт и нямаха успешен сезон. Това винаги се е случвало, но сега, в период на криза, когато обемите са значително по-малки, много ясно и бързо се разкрива когато дадената услуга не е качествена. Когато са големи обемите от туристи, тогава темпото е много по-бързо, всичко минава и заминава. На трето място, според мен ковид кризата ще бъде един естествен филтър на туризма – ще има много бизнеси, които по една или друга причина ще отпаднат, ще има други, които ще се преструктурират, ще има такива, които ще си сменят статута, ще настъпят промени в бранша, които според мен ще са за добро. Няма нищо лошо в промяната, ако тя е добре обмислена, обоснована с добра бизнес логика и концепция и е в интерес на туризма. Не виждам нещо кой знае колко страшно ако някои стари хотели, които са доста нереновирани или други, които по някаква причина не успеят да се адаптират, бъдат продадени или собствениците им решат да си променят бизнеса. Като казвам, че няма лошо в една промяна, ако тя е за добро, тук включвам и такава промяна, след която даден бизнес спира да трупа загуби. Ако спреш да трупаш загуби от бизнеса си, това също е успех, иначе потъваш и става още по-лошо.

    В период на криза и на трудни времена е много важно да сме обединени, да сме заедно, да си помагаме. Има и поговорки такива, че добрите приятели си личат в трудни времена. Не е случаен този форум, организиран от туристическата камара, както и други събития, на които винаги сме заедно и си помагаме. Община Варна и Министерството на туризма също винаги са заедно с бранша. Всеки един по цялата верига има значение – работата и отношението, които влага, подходът при работата му. Има значение също кой какви компромиси ще направи. Разбира се, че в тежката обстановка, в която се намираме, и бизнесът ще направи компромиси. За нас е много важно общината и министерството на туризма да ни подадат ръка, много са важни политическите решения, които се вземат, много е важна комуникацията между бизнеса и институциите, защото всички знаем, че на теория, нещата в повечето случаи са по-различни, отколкото на практика. Едно е да стоиш пред компютъра, за да напишеш някаква заповед, друго е да влезеш в обекта и да се сблъскаш с реални казуси и проблеми, които възникват. Подобен казус са заведенията в хотелите, за което ние от бранша толкова много настояваме. Обемите на посетители в хотелите са изключително малки по това време, по обясними причини, има много малко хора. Голяма част от тях не желаят да се хранят в стаята си, това на практика е спалнята на нашите гости и те не желаят в нея да има миризма на храна. В някои от ваканционните хотели, които предлагат апартаменти и потребителите разполагат с няколко стаи, това би било възможно, но в повечето случаи, особено в градските хотели, се касае за наемане на една стая за почивка и сън, тя не е трапезария. Опитваме се да пригодим, слагаме маси, столове, но не е подходящо. Освен това сме оптимизирали и персонала в обектите, представяте ли си какво ще стане ако едновременно гостите от 10 или 15 стаи искат да вечерят. За да го осигурим трябва да разчитаме на доста по-голям персонал, освен това е трудно чисто оперативно, а и, както казах, клиентите не желаят подобна мярка. Случвало се е да чуваме от клиенти – изкарай ми масата в коридора, там ще се нахраня, но не искам да се внася храна в стаята. Не е удобно да постъпваме така.

    – Има ли шанс за позитивна промяна в тази посока?
    – Има шанс, да. Министърът на туризма се съгласи с нашето предложение, отправи искане до здравния министър за промяна на мярката по отношение на ресторантите в хотелите. Това е най-логичното и естественото, което може да се случи. Естествено е, че в тях няма да организираме банкети и да обслужваме външни клиенти, ресторантите на хотелите ще работят само за гости на хотела. При малките обеми от посетители, които имаме, няма да е никаква трудност да се спазват противоепидемичните мерки. Дори три метра отстояние от масите да поискат също можем да го осигурим, особено големите хотели, които разполагат с достатъчно площи. Каквото поискат от нас като мерки можем да го осигурим, стига да позволят гостите на хотела да се хранят в ресторанта.

    – Въпреки сложната обстановка, в която се намираме, има ли записвания за зимните празници?
    – По отношение на зимния сезон, аз съм убеден, че такъв ще има. Лично аз и моето семейство, ако сме здрави и всичко е наред задължително ще отидем на ски ваканция. Подобно намерение имат и няколко семейства от нашата компания. Аз не виждам никаква опасност, ако са взети необходимите мерки и се спазват, което важи разбира се и за нас като гости на хотелите – да си носим маските и да спазваме хигиена. Лятото е много по-трудно спазването на всички мерки, но въпреки това се справихме, убеден съм, че и през зимния сезон това ще се случи.

    Що се касае за празниците и резервациите в региона за Коледа и Нова година имаме много обаждания от клиенти, които задават въпроси. Много от тях искат да празнуват, но засега почти никой не се записва. Обстановката виждаме колко е плаваща, колко е динамична. Естествено първият въпрос на хората е, ако предплатим, ще ни върнете ли парите. Много от колегите се отказаха да правят тържества за Нова година, защото обстановката е такава, че не е ясно ще има ли възможност за тях или няма да има, а една организация на Новогодишната нощ е изключително тежка и трудна, и скъпа. Не е лесно да намериш персонал, който да работи навръх Нова година, да организираш програмата, меню, продукти да осигуриш. Цялата тази организация изисква предварително време и ако в последния момент стане ясно, че няма да се празнува, загубите ще са големи.

    – Има ли все пак хотели и ресторанти, които се подготвят?
    – Има хотели и ресторанти, които се подготвят за Новогодишната нощ. Ще има възможност за тържества, ако мерките го позволят. Естествено ще бъдат спазени всички необходими изисквания. Никой от колегите няма интерес гостите му да се разболеят, или персонала. Нали разбирате колко бързо ще му тръгне името, че е заразил служителите или клиентите си. Каквито и мерки да ни възложат, ние допълнително надграждаме изискванията, за да няма никакъв риск.

    – Какво ще се случи ако има предплатили клиенти, а празничната вечер все пак не се състои, заради удължаване на периода с наложените по-строги мерки?
    – Връщаме им парите! Според мен е морално да се случи точно това.

    ПОЛИНА ПЕТРОВА

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

    info @ varnautre.bg

    За Varnautre.bg