• Варна
    16°
    разкъсана облачност
    Влажност: 87%
    Найлоновата торбичка като символ на безсилието на обикновения гражданин
    Facebook Google Twitter LinkedIn Reddit

    Снимка:Личен архив

    Разговор със Славена Петкова, създател на “Шах серия 25 плюс”

    Славена Петкова е концептуален художник. Родена в град Варна, България,1995 г.През 2017 г. завършва Кралската Академия по изкуство в Хага, Нидерландия. След което продължава художествената си практика в България където живее и работи. Занимава се с мултидисциплинарно изкуство – видео арт, видео инсталации, интерактивно изкуство, съвременен моден дизайн, костюмография, стайлинг и др. Участва в групови изложби, проекти и фестивали, като Tent Academy Awards, Rotterdam Netherlands, Nouvelles Images, The Haue Netherlands, Галерия Графит, Варна България и Театър 199, София България. Занимава с етична мода и ъпсайклинг, създавайки капсулни колекции от лимитирани бройки облекла с цел опазване на околната среда и преработване на вече съществуващи материали и превръщането им в концептуална етична мода.  Varnautre.bg разговаря със Славена за вдъхновението й да създаде дрехи с мотив от найлонова торбичка.

    Кога и как започна увлечението Ви по модата ?

    -Винаги съм се занимавала с естетика под някаква форма. Завърших Кралската Академия по изкуства в Хага, Нидерландия, там се запознах с езика на съвременното изкуство. Въвеждането ми в света на модата стана в края на 90-те, когато бях на четири години. Тогава със семейството ми се бяхме преместили да живеем в Гърция, главно заради професията на баща ми. Майка ми ме водеше от магазин в магазин, защото за пръв път се срещна с такова разнообразие от дизайнерски дрехи. По това време в България все още не беше развит пазара за интернационални дизайнерски брандове и липсваше модна алтернатива. Майка ми има особен афинитет и интерес към модата, и разходките които си правихме бяха само и единствено в магазини за дрехи. Тези разходки, освен че ми бяха много досадни ми изградиха поглед и критерии за мода и тенденции в ранна детска възраст. Интересът ми към създаването на облекла възникна малко по късно,  когато бях асистент костюмограф в столичен театър. Там се запознах с процесите, които стоят зад създаването на театрални облекла и костюми. Тогава установих, че искам това да бъде едно от изразните ми средства! Според мен в България модата е на много начално ниво и има смисъл да се развива. Като съвременен художник и човек, който създава облекла искам да участвам в развитието на модата и изграждането на нови тенденции.

    От какво черпите вдъхновение, създавайки моделите?

    – „Шах серия 25 плюс“ е плод на личната ми реакция спрямо заобикалящата ни реалност, която преоткрих след завръщането си в България. Впечатлих се от повтарящата се символика в познатите ни до болка найлонови торбички с „шах“ мотиви, която, като че ли характеризира едно поколение българи, неволно станали част от изгубващата характера си реалност. Чрез работата ми искам да добавя стойност на тази култура, изпълвайки я с нов смисъл. Искам да отбележа, че проектът е създаден с подкрепата на Национален Културен Фонд.

     

    Какво символизира найлоновата торбичка ?

    – В проекта „Шах серия 25 плюс“, използвам “шах” мотива на популярна българска найлонова торбичка, като метафорично би могла да олицетворява едно общество в криза и в борба за оцеляване. Чрез цитирането на „шах“ мотива и създаването на произведения, базирани на него, създавам серия от символични жестове, които отправям към родината си – България. Това е моят опит да « алхимизирам » състоянието на определена социална класа и да й придам друга стойност. Проектът е важен за мен, защото чрез него заявявам личната си реакция спрямо социалното и политическо положение в България. В допълнение към това, искам да намеря отговор на въпросите, които тази реалност поражда в мен: Какъв е животът и историята на живеещите тук хора, разхождащи се по улиците на българските градове с въпросните торбички в ръка, с тяхната лична индивидуалност и принадлежност към различни социални групи? Има ли общ мотив, който би обединил тези хора и какъв художествен жест би помогнал на една застаряваща и обезверена нация да се съхрани? Кое е това, което ни свързва като народ, коя е спойката, която ни осигурява идентичност..?

    В проекта ми „Шах серия 25 +” торбичката символизира безсилието на обикновения гражданин пред монополизирането му от логиката на корпоративните предприятия. Създавайки го аз вярвам, че ще насоча вниманието към вече съществуващата система, която изглежда е невидима за нас и която е в пряк или скрит конфликт с множество екологични и етични въпроси. Междувременно целя да извлека позитивната и игрова страна на феномена на шахмат-торбичката и да преформулирам асоциациите, изградени и породени от нея. Надявам се, че моята аудитория ще успее да проникне зад тази завеса, която крие въпроси, свързани с нашата свобода на избор. Вярвам, че преформулирането на утилитарния смисъл на един най-обикновен предмет от бита окуражава критичното мислене и позволява на зрителя да съзре социалните и икономически механизми, които често ни кондиционират въпреки волята ни.

    “Интересното е, че шахматната торбичка не отива на нищо, естетически тя не е издържано допълнение на облеклото или индивида. Но много силно отива и подкрепя тази принципна безнадеждност, присъща на века, на държавата. Шах и мат в злато и сребро, без да знаем кой е създал този щрих, точно както не знаем откъде идва конкретната тъга на всеки един от участниците в проекта, но го разбираме и му съчувстваме заради познатото и нам усещане за безнадеждност.” Ива Тодорова – актриса и писател.

    Какви материали използвате при създаване на дрехите ?

    -Омагьосаният шах мотив на торбичката присъства повсеместно в колекцията: като апликация върху рокли с тюл и дантела, отпечатани върху бельо, корсети, хавлии и дори върху чанти и аксесоари, конструирани от латекс, полиестер, полиамид, памук и преработени рециклирани материали.

    Върху какво работите в момента и какво планирате в бъдеще?

    -В момента работя върху серия от ъпсайкълд корсети, изработени от винтидж футболни тениски и преработени въз основа на актуални модни силуети. Кройките са пресъздадени, за да съответстват със съвременните модели и същевременно запазват автентичния си характер. Този начин на създаване разширява границите на природосъобразния и етичен дизайн чрез използване на регенерирани материали и смесване на модни форми със съвременни елементи. Всеки един корсет е направен от 100% рециклирани материали и е единствен. Не разполагаме с неизчерпаеми ресурси и смятам, че този начин на създаване е подходящо решение на проблема със сметищата за текстилни отпадъци. Смятам, че е наша отговорност да консумиране съзнателно. Тази тенденция се прилага от водещи международни дизайнери загрижени за околната среда и за последствията от човешката дейност. Като някой от тях са: Heron Preston, Victor and Rolf и Vivienne Westwood.

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

    info @ varnautre.bg

    За Varnautre.bg