Избрани Новини
Варна е сред лидерите по високи резултати на матурите след 7-ми клас
На изпитите по БЕЛ и математика учениците в морската столица се нареждат на второ място след София-град.
Варна е сред лидерите по високи резултати на матурите след седми клас, сочи анализ на Министерството на образованието и науката. Най-високият среден резултат по региони на изпитите по български език и литература тази година е в София-град, следван от Варна и Смолян. Най-ниски оценки на матурата по БЕЛ има в Разград, Кърджали и Сливен.
Математиката също е силна за варненските ученици, според данните на МОН, като Варна е втора след столицата по среден резултат на матурата по този предмет. Най-ниски са точките по математика в Сливен, Враца и Видин. Средният резултат по математика е 42,74 точки, който е съпоставим с миналогодишния и с над 7 точки повече от 2023 година.
Голям процент седмокласници (82%) успешно се справят с намиране на класическа вероятност, а три четвърти от учениците разпознават и прилагат формулите за съкратено умножение. 74% разпознават математически модел в конкретна ситуация.
Предизвикателство е намирането на лице на равнинна фигура в координатна система. Също така седмокласниците се затрудняват да съставят модел на реална ситуация и да я преобразуват в математическа задача.
Седмокласниците подобряват средния си резултат по български език и литература. По математика 320 ученици са постигнали пълни 100 точки, което е най-голям брой за последните три години.
Резултатите са съизмерими с миналогодишните, но се отчита повишение по български език и литература. Средното постижение на седмокласниците тази година е 55,91 т., което е приблизително с точка повече от предходните две години. Пълни 100 точки са постигнали 16 седмокласници.
Информацията показва, че учениците се справят успешно със задачите с избираем отговор. Средният брой точки на тях е 20,8, което е 65% от максималния на тези задачи. При литературните задачи с избираем отговор с най-висок процент успеваемост – 85%, е задачата, която изисква определянето на основната идея на стихотворението „Стани, стани, юнак балкански“.
Преразказът от името на неутрален разказвач показва, че по-голямата част от учениците се успели да се справят с поставената дидактическа задача. Средният брой точки е 18 от максимални 35 т., което е съпоставимо с резултатите в последните години.
Седмокласниците са се справили сравнително успешно със задачата за редактиране. Въпросите със свободен отговор обаче са по-трудни за тях, информират от МОН. Средният брой точки от тези задачи е 35,1, което представлява от 51,6 % от максималния по тези въпроси. Известни затруднения се забелязват при откриване на правописни, пунктуационни грешки и такива при членуване.