Избрани Новини
Диригентът Павел Балев: Ценя артистичността, невероятната музикалност, енергия и спонтанност на Диана Дамрау
Диригентът Панел Балев за административните си и творчески ангажименти в три европейски страни - Франция, Германия и България; първата среща на световноизвестното германско сопрано Диана Дамрау с фестивалната публика на Опера в Летния театър в „Диана Дамрау Гала – Sole e Amore” (24.07.2025); особеностите в интерпретаторския стил на оперната прима; концептуалният баланс и звуковият калейдоскоп в драматургичното изграждане на гала концерта, в който Диана Дамрау ще изпълни за пръв път с оркестров аранжимент написана специално за нея песен, както и произведение от български композитор
- Маестро Балев, преди да разкажете за предстоящия на 24 юли в Опера в Летния театър гала концерт на водещото германско сопрано, световната оперна прима Диана Дамрау, ще споделите ли с нас какви предизвикателства се налага да преодолявате в сложната кариера на генерален музикален директор на Театър Нордхаузен (Германия) и главен диригент на Опера Лимож (Франция), постоянен гост диригент на Филхармония Баден-Баден, която ръководихте толкова много години, а от 2021/2022 сте за наша радост и постоянен гост диригент на Държавна опера Варна. Тази огромна административна и творческа ангажираност в три европейски страни буди възхищение, още повече за периода 2026/2028 предстои да заемете и поста музикален директор на Академията на Националния оркестър в Кан.
- Няма да крия, че натоварването през последните три години беше огромно и това ме накара да взема някои решения. Ще продължа дейността си като главен диригент в Лимож, а ангажиментите ми в Баден-Баден, Кан и Варна, макар и дългосрочни, за щастие не ме обременяват с административни и персонални задачи. Така мога да се концентрирам много повече върху чисто художествените си намерения и реализации на различни видове продукции и проекти. Поел съм отговорност към тези институции, смея да твърдя, че и очакванията към мен също са големи и аз трябва да мога да защитя тези очаквания за голям период от време - до 2028 година.
- Неслучайно и първата среща на Диана Дамрау с фестивалната публика на Опера в Летния театър е под Вашата диригентска палка. Как оценявате това културно събитие за България, което се провежда под патронажа на Нейно Превъзходителство Ирене Мария Планк, Посланик на Федерална република Германия в България?
- О, щастлив съм, разбира се, и много благодарен! Благодаря за поканата на г-жа Даниела Димова, както и на Диана Дамрау за нейното дългогодишно партньорство, доверие и приятелство!
- Имате привилегията да сте предпочитан диригент за концертите - и не само за концертите – на две от най-големите сопранистки на нашата съвременност – Красимира Стоянова и Диана Дамрау. Незабравимо остава за нас концертното изпълнение на операта „Отело“ с Красимира Стоянова през лятото на 2022, а ето че сега ще ни представите и Диана Дамрау. Какво цените в нейния интерпретаторски стил?
- Ценя нейната артистичност и чувство за импровизация, нейната невероятна музикалност, енергия и спонтанност, която, повярвайте ми, идва в резултат на огромен труд, задълбочен и сериозен подход към произведения и роли, изключителна творческа дисциплина и отговорност пред сцената и публиката. Красимира Стоянова, с която е тясно свързан целият ми професионален живот като диригент, както и с Диана Дамрау, са две много силни музикални личности и музикантки от най-висше ниво, които успяват с майсторското владеене на своя инструмент гласа да пренасят енергията на автора и творбата изключително силно, вълнуващо и непринудено до сърцата на публиката.
- При съставяне на програмата за гала концерта на Диана Дамрау „Sole e Amore” сте избрали интересен подход - представяте композиторите с по-мащабно произведение, писано за оркестър и с по-камерна творба за глас и оркестър. Тази драматургия на концерта цели, предполагам, да успореди достойнствата както на творбите, така и на певицата. Какъв точно е замисълът?
- Вече е много модерно в една оперна гала именита оперна звезда да се представя с партньор или партньорка на сцената. Диана Дамрау предпочете да пее сама, което е огромно натоварване - гласово, физическо и емоционално. Аз си поставих задачата да изградя програма, в която оркестърът на Варненската опера да не бъде само достоен акомпанятор, а да развие и покаже целия си качествен потенциал. Виртуозните или драматични увертюри и пиеси, драматургично свързани със соловите номера на Диана Дамрау, ще внесат необходимия концептуален баланс, ще дадат възможност за кратки почивки на гласа и ще уравновесят и обогатят звуковия калейдоскоп. Позволих си и едно леко приятелско "намигване" към Диана Дамрау и публиката с увертюрата "Донна Диана" от Резничек, която аз обичам още от моето детство.
- Особено любопитна е творбата на Брад Рос „Колко тъжно, че вече никой не танцува валс“. Написана специално за Диана Дамрау, тя ще има своята световна премиера с оркестър именно в Опера в Летния театър.
- С това Варненската опера и нейната публика определено може и трябва да се гордеят.
- В общите Ви концертни изяви Диана Дамрау винаги изпълнява и българска творба. Това разчитаме като специален жест на внимание към диригента, а в случая и към българските домакини на фестивала Опера в Летния театър. Ще разбулите ли тайната около заглавието?
- Диана Дамрау винаги се отблагодарява на публиката, пеейки на местния език. Имаме с нея невероятни спомени и преживявания на четири континента, някои от тези бисове публиката нетърпеливо записва и показва по социалните медии.
Очаквайте едно много искрено и проникновено изпълнение на български език. Сигурен съм, че всеки ще бъде емоционално извисен и дълбоко развълнуван от това, което ще чуе.
- Oсвен “Диана Дамрау Гала – Sole e Amore”, в Опера в Летния театър 2025 ще дирижирате и премиерата на операта „Русалка“ от Дворжак, която Вие ще поставите за пръв път в 78-годишната история на Държавна опера Варна. Запазвам си правото на отделен разговор с Вас по тази тема, но би било чудесно, ако още сега споделите основните си намерения като диригент постановчик.
- Чест е за Варненската опера, че успява да съобрази репертоарната си политика с големите български оперни певици и певци. „Русалка" с Красимира Стоянова трябва да бъде чута и преживяна! Това е една великолепна опера - по славянски почувствана, изградена и написана. Заглавието също много подхожда на морската ни столица. Музиката в тази опера е изключително красива и емоционална, топла, гъвкава, приказно-чиста. Обичам емоционалната свобода и творческата самонадеяност на Дворжак. Трудна за реализация и ансамблово, певчески. Драматичността е овладяна и въпреки това звучи спонтанно. Звукът изисква много насищане и дълбочина, за да остане непринуден и въздействащ и в моментите на крехко фолклорно оцветяване.
Радвам се, че отново ще дирижирам "Русалка" - за първи път в историята на Варненска опера, а за мен лично - за първи път в България!
Разговорът води Виолета Тончева