Проф. Матюгин усилва паметта с древни методи

Архив Варна

30-10-2009, 03:37

Автор:

ИСКРА СОТИРОВА

Всичко от Автора

Проф. Игор Матюгин е завършил авиотехника в Московския авиационен институт, но защитава научната си степен в Руската академия по естествени науки. Преподава в собствената си школа „Ейдетика”. След първото си идване в България през септември, проф. Матюгин ще води курсове за удвояване на паметта и за конфликтология във Варна и София през декември.

 


Паметта може да се тренира и да се подобри, както това се прави с тялото. Твърди го професор Игор Матюгин от Москва, който има своя уникална програма за по-добра памет. Спецът е изучил и подобрил древни методи за запомняне. От години той ги преподава на космонавти, бизнесмени, ученици.
Науката мнемоника е била изключително развита в някогашния свят, когато книгите са били малко, а информацията се е предавала главно от уста на уста. С развитието на книгопечатането и вестниците мнемониката потъва в прах или остава да се развива в тесен кръг посветени.
„Паметта е най-важната функция на мисленето заедно с въображението. Но докато паметта на компютрите са развива и увеличава едва ли не всеки ден, паметта на човек остава на едно ниво. Например от 10 диктувани думи, обичайно се помнят между 7 и 9. А нищо не пречи да се запомнят всичките 10”, казва професорът.
При своето първо идване в България Матюгин научи двайсетина курсисти как да помнят по-лесно и по-добре чужди думи, имена, цифри, да учат наизуст стихотворения, текстове, дълги речи. Освен че развиват пъргавината на мисленето, неговите методи са изключително забавни и разтоварващи.
„Известно е, че човек помни най-много с очите. Мнозина разчитат и на слуховата си памет. Когато в запаметяването на едно съобщение се включат очите и ушите, то се запомня веднага”, маркира един от важните принципи професорът.
Първият и най-важен метод за запомняне е последователната асоциация. Ако се диктуват 10 думи, слушащият трябва да си изработи „история”. Професорът преподава също „Методът на Марк Твен”. Известният писател четял лекции пред студенти и за да запомни темите, записвал на ноктите на всеки пръст от ръката си първата буква на важна мисъл. Студентите обаче го пипнали и дори го взели на подбив да не би да има болни пръсти. Токава Твен започнал да разделя текста на парчета и да си прави „пищови” с илюстрации. Любим метод на професора по педагогика е този на „кукичките”. Към числата от едно до десет първо се закачат животни и предмети. Така под номер едно може да стои комар, а ние да асоциираме, че имаме да купим от супермаркета мляко. Изглежда сложно и трудно за обясняване, но с малко тренировки методът работи. Той всъщност доразвива техниката на Цицерон. Великият политик и оратор, за да запомня речите си, свързвал отделните теми с предмети от стаята.
Матюгин се гордее най-много със своята авторска разработка на пиктограф. Принципът е взаимстван от египетското писмо – думата се превръща в символ. Всеки текст – стихотворение, закон, счетоводни параграфи, може да се превърне в рисунка. Записват се само кратките думи като местоимения и предлози.
„Все пак трябва да се знаят няколко хитрости за доброто запомняне – подчертава проф. Игор Матюгин. – Добре е да ползваме няколко сетива, дори да припяваме или жестикулираме, за да се борим с разсейването на информацията. Добре е да повтаряме наученото в близките 48 часа, защото мозъкът има тази функция да забравя след този срок”. Спецът напомня също, че стресът, претоварването и недостатъчния сън влошават паметта. В особена криза са хората около 40-годишна възраст, учениците и студентите, които буквално са заринати от информация. Но и за това руснакът има своите успешни „кукички”.