Седемгодишните първолаци се справят по-добре

Новините

31-10-2009, 00:30

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

И най-хвалената в света образователна система – тази във Великобритания, е на път да се откаже от един от основните си приципи – децата да тръгват на училище на 5 години. Както е вече век и половина.

Най-голямото проучване на началното обучение на Острова през последните 40 години беше оповестено пред британските медии през октомври. То отнело 6 години и обхванало 4000 деца. Изводите: Официалното образование трябва да бъда забавено, докато децата навършат 6 години.
Според авторите на изследването, направено в Кеймбридж, 5-годишните трябва да продължат с игралните упражнения, използвани в детските градини.  Опитите да научим децата да четат и смятат на толкова ранна възраст е “непродуктивно” и може да ги «откаже»  от училище. Тези, които започват училище на 6 или 7 години, често се справят по-добре от английските ученици в тестове по четене, направени преди започването на гимназиалното обучение.
Заради тези резултати професор Робин Александър,  ръководител на екипа, призова за дебат каква да бъде възрастта на първолаците.
Въпреки опитите на няколко поредни британски правителства да изпратят децата колкото се може по-рано на училище, авторите на Кембриджския проект предлагат малчуганите първо да бъдат подготвяни за официалните часове чрез по-дълго обучение в детските градини.  Подобно на повечето страни в Европа, и в Англия децата трябвало да ходят на забавачка до 6 –годишна възраст, а началното образование да продължава до 11.
Друго проучване с ръководител сър Джим Роус обаче бе прието от правителството. Неговите автори призоваха 4-годишните да продължат направо към часове за възприемане на началното обучение (1 клас).  Но сър Джим препоръча на родителите да преценят внимателно дали да не изчакат с година преди да запишат децата си на училище, ако не мислят, че те са готови за това.
Пред «Гардиан» Джон Бангс от Националния съюз на учителите описва предложението на професор Александър като “новаторска идея”, която заслужава подкрепа: “Имали сме проблеми с ранното приемане в подготвителни класове”.  Това е изключително важна фаза в развитието на детето и ние мислим, че би имало полза в удължаването на основната фаза (предучилищната подготовка). Докладът от 600 станици, наречен “Деца, техният свят, тяхното обучение”, сочи, че според голяма част от учителите полагането на основите в предучилищна фаза на обучение трябва да продължи до 6 или 7-годишна възраст.  В Уелс основната фаза на обучение вече е удължена  до навършване на 7 години.
Проучването на проф. Александър обвинява правителството, че изоставя споразументието  да не се намесва в начина, по който децата биват обучавани, и внушава “държавна теория за обучение” чрез стратегиите си за грамотност.  Такива “Сталински стратегии” внасят песимизъм и чувство за безсилие сред учителската гилдия, смятат изследователите.  Сегашните тестове в края на началното училище трябва да бъдат премахнати, сочи проучването, и да бъдат сменени от оценка върху цялата учебна програма, вместо само по английски език, математика и науките.
Авторите описват фокуса на политиците върху способността на децата да четат, пишат и събират като “по-тесен от този във Викторианските начални училища”. 
Образователният министър Върнън Коукър обаче твърди: Ние прокарваме фундаментални реформи в следствие на проучването на сър Джим Роус, за да направим учебната програма по-малко традиционна.  Образование, което да започва от 6-годишна възраст би било напълно непродуктивно – ние искаме да сме сигурни, че децата  играят и се учат от ранна възраст.