Изпити, кандидатстване след 7-ми клас, кандидат-гимназисти

Новините

31-10-2009, 11:18

Автор:

ЛИЛЯНА ТРЪНКОВА

Всичко от Автора

Венцислава Генова, експерт в Регионалния инспекторат по образованието във Варна:
Изпитите не трябва да притесняват седмокласниците и родителите им



– Г-жо Генова, много родители на седмокласници са притеснени от промените при кандидатстването за елитните гимназии. Какво е ново?
– Нека да са спокойни всички. Промените са минимални и няма място за притеснение.
- Все пак какво се променя?
– Релно драстични промени няма. Единственото ново нещо е, че изпитите в края на тази учебна година ще бъдат на два етапа. Първо всеки седмокласник ще държи задължитените изпити по външното оценяване. Те ще бъдат същите както досега – тестове върху взетия в училище материал. Тези, които искат да кандидатстват, трябва да подадат молба, както беше досега, като няма ограничения в броя на училищата, където може да участва в класираето един ученик. Вторият етап е изпитите по учебен предмет, които в случая са по български език и литература и матемакита за всички профили и специалности в езикови и математически гимназии. Вторият модул включва допълнителни въпроси и задачи, които ще бъдат малко по-сложни от тестовете за външното оценяване. Всъщност изпит пак ще има, но вече в общия бал, с който ще се кандидатства, ще се вземат предвит оценките от двата модула.
– Как ще се образува балът за кандидатстване?

– Крайната оценка за класирането, както казах, вече ще се образува въз основа на двата модула взети заедно. За хуманитарните модули балът е като сбор от утроената оценка от теста по български език и литература, оценката от теста по математика, оценката по български език и литература от удостоверението за завършен седми клас и оценката по още един балообразуващ предмет. За езиковите гимназии сборът е от удвоената оценка от теста по български език и литература, удвоената оценка от теста по математика, оценките по български и математика от удостоверението за завършен седми клас. За природоматематическите гимназии се вземат оценката от теста по български език и литература, утроената оценка от теста по математика, оценката по математика от свидетелството за завършен седми клас и оценката по още един балообразуващ предмет, в зависимост от профила, за който се кандидатства.

– Ще има ли промени в подаването на документи, записването и класирането?
– Не. Документите, както досега, ще се подават отново в математическата гимназия, като сроковете за подаването им ще бъдат оповестени навреме. Резултатите отново ще бъдат изнесени на същото място и записванията ще стават по стария ред. Отново ще има три класирания като след всеки един етап се обявяват незаетите в училищата места и възможностите за следващо класиране.
– Учителите са притеснени, че изпитите ще се проведат преди края на учебната година и преди да бъде преподаден целия материал.
– Вече е обявен официалният график за всички изпити и пак твърдя, че няма място за притеснения. Външното оценяване на седмокласниците ще бъде в края на май и началото на юни. Първият тест е по български език и литература – на 27-и май. На 28-и е изпитът по чужд език, на 31-и май - по математика, а на 1-и и 2-и юни - по обществени науки, гражданско образование и религия и природни науки и екология. Тези изпити всеки ученик държи в училището, в което учи. До 11 юни трябва да бъдат изнесени резултатите от външното оценяване. До 15-и юни на децата, които ще кандидатстват, ще им бъдат дадени служебни бележки с оценките от тестовете. От 15-и до 21-и юни се подават документите за втория модул от кандидатстването като всеки кандидат ще бъде уведомен писмено дали е допуснат до изпит и къде ще го положи. Все още не са известни датите за изпитите по български език и математика, но те ще бъдат обявени в началото на следващата година.
– Продължава ли старата практика всеки седмокласник, който ще кандидатства, да ходи на частни уроци от началото на учебната година?
– Тази практика я има и явно ще я има още дълго време. Повечето от родителите предпочитат да са спокойни и един вид застраховани и затова пращат децата си на уроци. Мое наблюдение е, че децата са достатъчно умни и интелигентни и повечето от тях могат да се справят, ако се захванат да се подготвят сами. Има и такива, които могат да се съсредоточат наистина при учител и такива, които са много добе с единия предмет примерно, а по другия имат нужда от малко помощ. Затова смятам, че частните уроци са лично решение на всеки родител. Но като цяло резулатите от изпитите на варенските деца са много високи.