Какво да правим с боновите книжки?

Архив Варна

04-11-2009, 00:30

Автор:

ИП РЕАЛ ФИНАНС

Всичко от Автора

Голяма част от българите помнят първата и втората вълна на приватизацията. Част от тях участваха, други не. Всичко това вече е в миналото и логичният въпрос е какво да правят сега със закупените дялове от фондове и предприятия.


Какво се случи с приватизационните фондове и приватизираните предприятия?

След приключването на приватизацията, приватизационните фондове, които успяха да оцелеят, продължиха съществуването си. Те обаче не съществуват с познатите от времето на приватизацията имена. Всички приватизационни фондове понастоящем са преименувани и преобразувани в холдинги. Това е най-важното, което трябва да знае всеки участник в приватизацията. Когато човек търси своя фонд, добре е да се осведоми как се е преобразувал той. Понякога тази задача се оказва трудна, тъй като не са много местата, откъдето може да се получи подобна информация. Списък на приватизационните фондове, как са преименувани и техни координати могат да бъдат открити на сайта на Комисията за финансов надзор (КФН). Също там може да се открие информация и за приватизираните предприятия.


Какво се случи с боновите книжки?


Те продължават да са удостоверение, че дадено лице е участвало в масовата приватизация. В тях е описано в кои фондове или предприятия е инвестирало и по колко книжа са закупени. Самото удостоверяване на притежанието на тези книжа се извършва чрез т.нар. депозитарна разписка. Важно уточнение е, че такава може да е била издадена, но може и да не е. Неиздаването на депозитарна разписка не означава, че инвеститорът не притежава книжата. При необходимост или при желание всеки може да се обърне към инвестиционен посредник и да поръча издаването на такава. Депозитарните разписки се издават от Централния депозитар.

Какво можем да направим със закупените дялове?

Единият вариант е инвеститорът да ги задържи. Другата възможност е да ги продаде. Нормалната и легитимна продажба на книжа от приватизационни фондове и предприятия се извършва на фондовата борса. Така инвеститорът получава реалната пазарна цена на своите книжа.
Самият механизъм на продажба на част или на всички дялове от боновата книжка накратко е следният:


Продажба на всички или част от дяловете

* Осведомете се какво е състоянието на Вашият приватизационен фонд или предприятие. По всяка вероятност те са преименувани, ако съществуват. Възможно е и да не съществуват вече. Такава информация можете да получите от КФН и инвестиционните посредници.

* Обърнете се към Вашия фонд (холдинг), респективно предприятието или инвестиционен посредник, и разберете дали е имало увеличаване на капитала. Може да се окаже, че е имало увеличение на капитала и на практика да сте собственик на повече от записаните в боновата книжка дялове.

* Обърнете се към фонда (холдинга), респективно предприятието или инвестиционен посредник, и разберете дали, кога и какъв дивидент е разпределян. Запомнете, че търсенето на дивидент има давностен срок и, ако в рамките на този срок не потърсите дивидентите си, ги губите. Съгласно разпоредбите на действащото законодателство, вземането на дивидентите се погасява с 5-годишна давност.

* Осведомете се каква е актуалната цена на книжата Ви в момента и дали фондът (холдингът), респективно предприятието, се търгува на фондовата борса. Информация за цените на акциите можете да получите от сайта на Българската фондова борса или от инвестиционните посредници.

* Подайте поръчка за продажба на всички или на част от книжата според желанието си. Подобна поръчка се подава в офисите на инвестиционните посредници (няма значение към кой от всички ще се обърнете). Покупко-продажбата на акции се извършва на Българската фондова борса в София. Достъп до нея имат само инвестиционни посредници. Инвестиционните посредници са фирми, отговарящи на определени изисквания на закона и лицензирани от Комисията за финансов надзор. Вие следва да се обърнете към инвестиционен посредник, който ще извърши желаната от Вас услуга (покупка или продажба) срещу заплащане. Важно е да знаете, че почти всички банки са лицензирани като инвестиционни посредници. Справка за лицензираните инвестиционни посредници можете да получите на телефона на Комисията за финансов надзор: 0900-32-300

* Необходимите документи са лична карта и депозитарна разписка за съответните книжа. Ако не разполагате с такава, инвестиционният посредник ще Ви извади. Депозитарните разписки се издават от Централен депозитар АД. Той не работи с граждани, а само с инвестиционни посредници – регистрационни агенти.

Покупко-продажбата на акции и издаването на дубликат на депозитарна разписка са платени услуги на инвестиционните посредници. В случай на упълномощаване е нужно изрично нотариално заверено пълномощно за разпоредителни действия с ценни книжа, от името и за сметка на упълномощителя. За поръчки на стойност над 5000 лв. в пълномощното е необходимо да е указана лична банкова сметка на упълномощителя, с всички необходими реквизити, за да може да се направи банков превод.

* Поръчката ще бъде изпълнена на следващия ден по цена, определена към края на работния ден, в който е подадена поръчката (т.е. при подаване на поръчката не е известно по каква цена ще бъдат продадени дяловете).

* Последната стъпка е да получите парите от продажбата. Сумата от продажбата се изплаща на третия работен ден след сделката

ПРОЦЕДУРИ, ОСЪЩЕСТВЯВАНИ ОТ ЛИЦЕНЗИРАНИ ИНВЕСТИЦИОННИ ПОСРЕДНИЦИ


Дубликат на депозитарна разписка
Само титуляр може да заяви искане за дубликат на депозитарна разписка. Упълномощаване не се допуска, независимо от обстоятелствата. Необходимо е да се представят: лична карта, данни за емитента и броя ценни книжа.
Срокът за издаване на дубликат обикновено е до седем работни дни.

Процедура по унаследяване
Следва да се има предвид, че случаите на унаследяване могат да бъдат много сложни. Не се колебайте да се свържете с инвестиционен посредник за доуточняване на детайлите. Продажбата на ценни книжа, собственост на починало лице, може да се извърши само след извършване на процедура по унаследяване от лицензиран инвестиционен посредник, който действа и като регистрационен агент.

Необходими документи:
- удостоверение за наследници – оригинал, издаден не по-късно от 6 (шест) месеца преди датата на започване на процедурата, независимо дали има промяна в наследниците;
- копие от смъртен акт;
-  наличните депозитарни разписки/временни удостоверения, издадени на името на починалото лице. Ако наследниците не притежават депозитарни разписки/временни удостоверения, това се удостоверява с декларация (изготвя се от инвестиционния посредник);
-  копия от документите за самоличност на всички наследници, заверени собственоръчно с текста “Вярно с оригинала”, подпис и дата;

Изисквания:
- присъствие на всички лица, упоменати в удостоверението за наследници, или техни пълномощници. В случай на упълномощаване, е необходимо нотариално заверено пълномощно с изричен и конкретен текст.
-  ако стойността на финансовите инструменти, придобивани от наследника/наследниците, е по-висока от 5000 лв., се изисква предварително уточнение на банковата сметка/банковите сметки, по които сумите ще бъдат преведени след продажба на финансовите инструменти;
-  в случай на несъответствие на ЕГН, вписан в депозитарната разписка/временно удостоверени и удостоверението за наследници, се изисква документ от служба ГРАО към съответната община, удостоверяващ направената промяна;
- при Поименни компенсационни бонове – копие от решението за обезщетение, издадено от поземлената комисия;
- нотариално заверен договор за доброволна делба между наследниците (бланката се изготвя от инвестиционния посредник)
Инвестиционният посредник задържа оригиналите на представените документи.

Процедурата по унаследяване се извършва на два етапа:
1. Блокиране на ценните книжа, собственост на починалото лице - в съответствие с нареждане, подписано от всички наследници или техен/техни представители.
2. Прехвърляне на ценните книжа на един или повече наследници, в зависимост от волеизявлението на наследниците, удостоверено в  договора за доброволна делба.
Приблизителен срок за приключване – седем работни дни.



Допълнителна информация за това дали бихте могли да използвате Вашите бонове и как можете да получите от Агенцията за Приватизация (http://priv.government.bg) и инвестиционните посредници.


Списък на инвестиционните посредници и регистрационни агенти, членове на ЦД http://www.csd-bg.bg/


Списък на инвестиционните посредници, членове на БФБ – София http://www.bse-sofia.bg/