„Tойота” избяга от Формула 1

Архив Варна

04-11-2009, 10:22

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

„Tойота” обяви, че оттегля тима си от Формула 1 след като отбеляза най-лошата финансова загуба в историята си. Най-големият производител на автомобили в света ще се концентрира само в основната си дейност. Президентът на компанията Акио Тойода заяви за BBC, че японският тим е нямал друга възможност освен

да се оттегли вследствие на „свирепата икономическа реалност”, налегнала целия свят.
Тимът не успя да спечели нито едно от 139-е състезания в които участва след като дебютира във Формула 1 през 2002 г., но пък се класира пети при конструкторите в последния шампионат. Оттеглянето на „Тойота” оставя най-бързия спорт без японски тим след като „Хонда” напусна Формула 1 преди началото на сезон 2009. Мястото на „Хонда” бе заето от „Браун”, който спечели шампионата както при пилотите с титлата на Дженсън Бътън, така и при конструкторите.
Компанията обяви най-лошите резултати за финансовата 2009 г., а се очакват загубите да са се увеличили при разкриването утре на баланса до септември. Отказът на „Тойота” отваря пътя на „Заубер” за завръщане във Формула 1.
На сцената излезе швейцарската компания „Кадбак Инвестмънтс” след като през юли БМВ се отказа от участието си в тима „БМВ-Заубер”, а ФИА им даде „14-о място” за следващия сезон, което значи, че са първа резерва, ако някой се откаже.
„Тойота” започна обещаващ сезон през 2009-а, след като ветеранът Ярно Трули финишира трети в първия старт в Австралия, последван от още едно трето място в Бахрейн, тръгвайки от пол-пъзишън. Съотборникът му Тимо Глок също се качи на подиума, финиширайки трети на дъждовния втори старт в Малайзия. Но нито един от двамата не стигна до подиума чак до 14-о състезание, когато Глок финишира втори зад Люис Хамилтън в Сингапур, изравнявайки най-доброто постижение на тима изобщо. Една седмица по-късно, в началото на октомври, Трули също завърши втори на „Фуджи” - домашната писта на „Тойота”. Трули завърши сезона на осма позиция, а японският пилот Камуи Кобаяши замени за последните 2 старта контузилият се Глок, който в генералното класиране остана 10-и. През годините за „Тойота” караха още германецът Ралф Шумахер, французинът Оливие Панис и британецът Алън МакНиш.
„Уилямс” обяви миналия месец, че смята да замени двигателите си Тойота с тези на „Косуърт”. В понеделник и японската компания „Бриджстоун” обяви, че няма да поднови договора си да доставя гуми за Формула 1 след като сегашният контракт е в сила до края на сезон 2010. През юли „Тойота” се отказа да бъде домакин на Гран При на Япония за следващия сезон. Други японския автомобилни производители като „Субару” и „Сузуки” се отказаха от Световния рали шампионат, а „Кавазаки” напусна Мото ГП.