Бедните са виновни

Без цензура

13-11-2009, 12:52

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Грешно ли мечтахме, грешно ли ни се сбъднаха мечтите. Трябваше да изясним грешката с Господа на демокрацията, докато духаше свещите за 20-годишния си рожден ден. Вместо това половината от поканените на юбилея запалиха свещи за мъртвите си години на несвобода. Тяхната неизчезваща носталгия по миналото свършено време на Тодор Живков се изроди в мита за Спасителя в прехода, който ще ги оправи. Концепцията за него всъщност е абсолютното отрицание на идеята за лична свобода. Тя е негодна за употреба от атеисти, отказващи да повярват в собствените си права и възможности.

Бедните хора не могат да бъдат свободни. Последното романтично изключение е от годините на неорганизираното хъшовско движение. Оттогава до края на прехода бедността е неприятен нематериален порок. И ако беше дефинирана като такава преди 20 години – меланхолия щяха да изпитват много по-малко съвременници на комунизма. Те можеха да построят мечтата си за светло бъдеще, но липсваше общият проект как точно да изглежда то. Някои си го представяха като подарен куфар с чужди пари, други - като вееща се брада на митинг. От което новият проект се получи шизофренен и пак контролиран. Малкото богати в него бяха без светло капиталистическо минало, а многото бедни – без социално бъдеще. То изчезна като пенсионен фонд и като Първа частна банка. И остана необявено за общодържавно издирване. Бедните се простиха тихо с парите си, както се сбогуват с емигриралите си деца. И е нормално накрая да се чувстват самотни и тъжни. Децата избягаха заради прахосаното наследство, което родителите им пропиляха по съмнителни политици.  Изгубеният семеен капитал изгони капитала на нацията, за да се превърне в първоначален капитал на изкуствено създадения капитализъм. Неговите авторски права принадлежат изцяло на бедните. Които обаче изпитват срам и дефицит на интелект, за да си го признаят. И предпочитат часовникът на прехода да бъде върнат назад, за да повторят същите си грешки.

Бедните не могат бъдат свободни и си заслужават да бъдат контролирани. За тях няма значение дали животът им е политическа, или икономическа зависимост. Те сами си я причиняват, а после се примиряват, защото слюнката им е повече от интелекта. Бедните могат да съществуват само в постоянен дефицит и затова превpъщат в истерия всяка мода - от бума на демокрацията до бума на недвижимите имоти. И когато еуфорията ги напусне, на нейно място идва разочарованието - от некачествената свобода, от некачественото строителство и от лошите съдия-изпълнители. Бедните не са подписвали обществения договор на 10 ноември, но скъпите кредити за скъпи жилища са доброволна сделка. Те можеха да я саботират, но се уплашиха, че ще изтърват истерията и няма да участват в модерното щастие. Което е последният пример колко ненужно се е оказало разрешеното им право на избор. То беше използвано за бойкот на задължителното гласуване, но никога не се превърна в бойкот на лошото качество и на спекулата.

Бедните би трябвало често да правят революции заради мизерията си. За 20 години обаче се организираха само веднъж пред парламента. А след това се оставиха да им откраднат и гладния подвиг от Виденовата зима. За който историята все по-лесно допуска версията, че всичко е било единствено политическа конспирация. За бедните сценарият е най-разбираемият модел за обяснение на света. Те предпочитат да са статисти в живота си, заради което са измислили концепцията, че някой ще ги оправи. Всичко е предопределено и от тях нищо не зависи. Въпрос на време, въпрос на проби и грешки е Спасителят да се появи.

Бедните са истинските виновни последните 20 години да се случат по този начин. И ако преходът е изглеждал мизерно – просто е нямало на кого другиго да прилича, освен на създателите си. Те обаче не обвиняват себе си за нищо и приписват грешките на демокрацията. Затова и бъдещето им няма да се получи по-различно.