Стандарт: Kабинетът разсрочи инвестициите на БМФ

Архив Варна

17-12-2009, 06:52

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Планираните инвестиции в "Параходство Български морски флот" ЕАД да бъдат разсрочени, разреши Министерски съвет, съобщава днес "Стандарт". Това предвижда одобреното от кабинета допълнително споразумение към договора за приватизация на 70% от БМФ, сключен през август миналата година. Според договора за продажба купувачът "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД е задължен да инвестира 779,88 млн. лв. за 10 години.


Първият отчетен период за капиталовложения завършва на 31 декември 2009 г. За това време новият собственик е трябвало да инвестира 53,6 млн. лв. Досега обаче са вложени 300 хил. лв.


Останалата сума от 53,3 млн. лв. се разпределя пропорционално за следващи периоди, е записано в утвърденото допълнително споразумение.


Искането за разсрочване е мотивирано с негативното влияние на икономическата криза, ограниченото кредитиране и намаленото световно производство на стомана, което е основният товародател за водния транспорт.


Разсрочването на инвестициите е в съответствие с изискванията на Закона за приватизация и следприватизационен контрол.


Припомняме, че БМФ беше приватизирано след усилията на 3 правителства най-накрая през август 2008 г. Тогава единственият кандидат "Кей Джи маритайм шипинг" купи 70% от компанията за 440 млн. лева. В дружеството 30% дял имат братята Кирил и Георги Домусчиеви , останалите са на германската "Кей Джи маритайм партнърс".

Договорът за приватизация задължи купувача да вложи в придобивката си общо 779.8 млн. лева за 10 години, и да не прави съкращения. Още тогава обаче анализатори предвиждаха трудно бъдеще за новия собственик предвид вече започналата криза. Няколко месеца след сделката световният пазар на морски превози се срина. Новите собственици наследиха компанията с около 70 кораба, като от тях само 45-50 от тях оперират реално. Кризата обаче затрудни значително инвестициите в нови кораби - банките трудно отпускат кредити за подобни начинания. Въпреки че според договора "Кей Джи маритайм шипинг" не можеше да съкращава плавателния си състав, само през тази година фирмата освободи 700 души, пише Bnews.bg.

Разсрочването на задълженията по приватизационните договори стана възможно в началото на тази година с приемането на поправки в Закона за приватизация и следприватизационен контрол, според които нелоялните можеха да разсрочват начислените неустойки, а лоялните купувачи - да разсрочат бъдещите си задължения с разрешение на правителството. Искането си "Кей Джи маритайм шипинг" отправи в началото на август.

Първоначалният план на новия собственик предвиждаше всички пари да бъдат вложени в нови кораби, с които да се обнови флотът на транспортната компания. По данни от приватизационния договор средната възраст на корабите трябва да бъде намалена под 20 години. До април 2009 г. обаче около половината от разполагаемите кораби на компанията бяха над 30-годишни.