Избрани Новини
Едва 3% българи пазаруват онлайн
Все още е малък процентът на лицата (3.3%), които са се възползвали от удобствата на електронните онлайн пазари и са купували стоки/услуги по интернет през първите три месеца на 2009 година, сочат данни на НСИ. Проучването обхваща възрастовата група от 16 до 74 г. 21.7% от хората предпочитат да пазаруват в магазин и да видят продукта и затова не ползват услугите на е-търговията,а 19.4% посочват, че нямат нужда да пазаруват в интернет.
5.9% от лицата са теглили официални формуляри от интернет, а 4.7% са ги изпращали попълнени на институциите онлайн. Най-голям е делът на хората (7.9%) използващи услугите на еПравителство за търсене на информация от интернет страница на публичната администрация
Като цяло разпространението на информационно комуникационните технологии (ИКТ) в домакинствата се е увеличило значително през последните няколко години и интернет услугите стават достъпни и предпочитани от все повече домакинства в страната. Тенденцията на растеж е ясна, което се потвърждава от нарасналия с 4.3 процентни пункта дял на домакинствата, които имат достъп до интернет вкъщи спрямо предходната година.
Югозападният район за планиране, включващ и столицата се отличава с най – голям дял домакинства (37.3%), които имат достъп до интернет през 2009 г., което се обяснява с факта, че в този район има най-много интернет доставчици, добра оптична инфраструктура и засилен потребителски интерес.
Делът на лицата, които регулярно използват интернет е 39.7% за 2009 г. и средният абсолютен прираст за периода 2004 – 2009 година е 6.5 процентни пункта.
Ако през 2004 г. 41.5% от интернет потребителите са сърфирали през последните три месеца от вкъщи, то през 2009 г. този дял е 86.0%.
Най-активна при ползването на интернет през 2009 г. е групата от 16 до 24 години, като пропорцията на лицата, които прекарват времето си в глобалната мрежа от тази група е нараснала с 41.7% за пет години и е достигнала 75.1% през 2009 година.