Как Дядо Коледа се превърна от елф във весел белобрад старец

Архив Варна

24-12-2009, 09:37

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Как изглежда Дядо Коледа? Той е закръглен, весел старец с бяла брада и червен костюм. Но той не винаги е изглеждал така и една реклама на Кока Кола е причина образът му да се утвърди завинаги.




През 1931 г. стартира кампания на известната марка безалкохолни напитки, която изобразява Свети Николай като мил, закръглен старец в червен костюм. Масовото изобразяване на добрия старец от списанията в продължение на десетилетия, налага днешния му образ.


Преди художникът Хадън Съндблъм да създаде образа му през 1931 г., Дядо Коледа е ту голям, ту малък, ту пълничък, ту висок. Дори се е появявал като елф и е изглеждал леко страшничко.  В други изображения е носил епископска роба  или скандинавски ловни кожени одежди.


Днешният Дядо Коледа изглежда като комбинация от истории от различни страни. Томас Наст го нарисувал за нюйоркското списание Harper's Weekly през 1862 г. Във времената на Гражданската война, образът бил на малко елфоподобно същество, което подкрепяло Съюза на САЩ. Наст продължава да изобразява Санта Клаус в следващите 30 години, като постепено палтото му си сменя цвета от жълтеникавокафяв към традиционния червен. Много хора смятат, че червеният цвят се дължи на рекламите на Кока Кола, но истината е, че произлиза от интерпретацията на Свети Николай на Наст.

"Веселият стар Дядо Коледа" (Merry Old Santa Claus), нарисуван от Томас Наст и публикуван на 1 януари 1881 в "Harper's Weekly" и цветният му по-нов вариант.


Напитката стартира рекламите си през 20-те години на ХХ век в САЩ в списания като The Saturday Evening Post. В първите от тях добрият старец изглежда строг и напомня изображенията на Томас Наст. Причината за Коледната кампания е, че до този момент повечето хора са приемали Кока Кола само като лятна напитка. Кампанията започва през 1922 г. с надслова: „Жаждата не познава сезон” и продължава с образи, свързващи Дядо Коледа с напитката.


През 1930 г. художникът Фред Мизън изобразява стареца в магазин, обграден от много хора, пиейки бутилка Кола. Рисунката е използвана за много реклами през Коледния сезон и е публикувана през декември същата година в The Saturday Evening Post.


Арчи Лий, чиято рекламна агенция the D'Arcy Advertising Agency работи за Кока Кола, иска да започне ракламна кампания, която да показва Санта като реалистичен и символичен образ. През 1931 г. компанията наема илюстратора Хадън Съндблъм да развие рекламата, изобразявайки самия Дядо Коледа, а не човек, облечен като него, както Мизън.  За излюстрацията Съндблъм се обръща към поемата на Клемънт Кларк Мур от 1822 г. „Посещение от Дядо Коледа” (често наричана “Бе нощта преди Коледа”). Описанието на Мур на Свети Николай насочва към топлия, приятелски и човешки вид на Санта. През следващите 33 години Съндблъм рисува много портрети на Дядо Коледа, които утвърждават днешния му образ в съзнанието на хората на всички възрасти по целия свят.


От 1931 г. до 1964 г. рекламите на Кока Кола показват стареца като създател на играчки, който си играе с тях; четящ писмо, наслаждавайки се на напитката; играещ си с деца, които са останали будни, за да поздравят на Бъдни Вечер и ровейки в хладилници на различни домове, търсейки хапване и напитката. Оригиналните маслени картини на Сандблъм са адаптирани за реклами на Кока Кола в списания, магазини, билбордове, плакати, календари и дори плюшени играчки. Много от тези предмети днес са колекционерска ценност.


От дебюта на рекламата през 1931 г, образът се е появявал редовно в много списания като The Saturday Evening Post, Ladies Home Journal, National Geographic, The New Yorker и много други. Всяка година Дядо Коледа се поява в различна обстановка, отразявайки събитията на съвремието си. Една от рекламите дори го изобразява в ракета.


Съндблъм продължава да създава нови визии на Дядо Коледа до 1964 г., но десетилетия по-късно рекламите на напитката са базирани на неговите картини. Тези оригинални произведения са едни от най-награждаваните арт колекции на компанията и някои от тях са изложени в някои от най-известните музеи в света, като Лувара в Париж, Кралския Музей Онтарио на Торонто, Музея на Науката и Индустрията в Чикаго, музеи в Токио и Стокхолм.


През годините хората се привързват към образа на добрия старец и дори пишат писма, когато някой детайл е променен. Например, когато коланът му е обърнат наопаки. В една от годините липсва брачната му халка и хората задават въпроси какво е станало с Госпожа Коледа.


За модел на стареца Съндблъм използва свой приятел – пенсионирания продавач Лу Прентис. След смъртта му, рисува себе си, гледайки се в огледалото. За образите на децата художникът използва за вдъхновение съседчетата си. Кучето в рисунката от 1964 година всъщност е сивият пудел на съседа му, агроном.


Серията реклами наистина се оказва успешна и завишава продажбите на напитката през зимата. А образът на "добрия старец"  е толкова симпатичен, че 80-години по-късно продъжава да развихря въображението на малки и големи по цял свят.