Без такси и бариери на Алея Първа

Архив Варна

07-01-2010, 14:37

Снимка:

ВАРНА УТРЕ.БГ

Автор:

РОСИЦА ПЕНКОВА

Всичко от Автора

Обществен договор подписаха днес една от гражданските организации във Варна и авторите на най-оспорвания инвестиционен проект, оповестен през миналата година. Само няколко месеца след като заклеймяваше инвеститорите в един отбор с други граждански сдружения, Организацията за обществена самозащита – ЕДНО, подкрепи мащабното "облагородяване" на крайбрежната алея, заради което „Холдинг Варна” АД - част от ТИМ, придоби пет терена - общо 118 дка, в непосредствена близост до плажа за 11.75 млн. лв. Продажбата беше извършена със заповед на вече бившия областен управител на Варненска област Христо Контров, по реда на Закона за насърчаване на инвестициите,  без търг заради сертификата за инвеститор клас А, даден на "Холдинг Варна" през 2007 г.


"Закупеният терен обхваща крайбрежната зона във Варна, между Рибарския плаж на юг и т.нар."бункери на север", обясни след сделката изпълнителният директор на холдинга Милчо Близнаков.


В края на юли 12 неправителствени организации и партията "Зелените" протестираха срещу продажбата на терена и намеренията на "Холдинг Варна" за строителство в крайбрежната зона. Според тях цената от 50 евро на кв.м за "златните" терени е ниска, а сделката е непрозрачна.


Тогава сред протестиращите бяха и представители на Организацията за обществена самозащита – ЕДНО. На въпрос на ВарнаУтре как борците за граждански права промениха позицията си на 180 градуса, председателят на "националната гражданска организация" Светлозар Николов обясни, че "виновни" за това били резултатите от обществено допитване, проведерно във Варна. От 1200 участници "настроените деградивно" (според думите на Николов) са били малцинство. Повечето от отговорилите са изразили желанието си за промени на крайбрежната алея и са дали "градивни" предложения като например залегналото в обществения договор построяване на църква.  За първи път в този договор "Холдинг Варна" поема ангажимента и за някои срокове. Например, през март да започне укрепването на срутището между Втора и Трета буни, въпреки че, призна Милчо Близнаков, работният проект за това още не е готов и съответно няма разрешително за строеж от общината.


"Искаме всички хора да се чувстват като в своя си град", заяви изпълнителният директор на "Холдинг Варна", очевидно провокиран от долитащи от залата реплики: "Колко ще струва входът на Алея Първа?", "За паркинг ще се плаща ли?", "А за плажа?". Няма да има бариери, такси и билетчета за достъп на алеята и на плажа, категоричен беще Близнаков. Според него реализацията на проекта ще улесни достъпа на варненци до морето ("само хеликоптер да каца не сме осигурили") с многобройните си нови подходи и асансьори за трудноподвижните хора. Над поетите пред държавата ангажименти, подписвайки договора "Холдинг Варна" се ангажира да осигури пречистване на водата и дълбоководното заустване и в района на калолечебницата и вълнолома, които са извън "действието" на проекта "Алея Първа".


Да покажат доказателства за това, че покупката на 118-те дка на брега е незаконна, се зарекоха представителите на други граждански организации, присъствали на подписването на договора. Те щели да направят това на специална пресконференция веднага след като намерели отговор на въпроса защо и как Организацията за обществена самозащита – ЕДНО е решила да се откаже от общата им борба срещу инвеститора.


"Това е само началото, задочно им отговори Светлозар Николов. Българските граждани вече не вярват на държавните институции, които трябва да защитават интересите им. Затова ще подпишем такива договори с банки, с електроразпределителни дружества и с други частни компании".


Ето и най-съществените моменти от договора:



С подписването на настоящия ОБЩЕСТВЕН ДОГОВОР, „Холдинг Варна” АД поема следните ангажименти спрямо гражданите на град Варна:


1. В качеството си на инвеститор І клас и собственик на терена „Холдинг Варна” АД поема ангажимент за:
1.1. Осъществяване на следните мероприятия: укрепване на срутищата и свлачищата в различните райони и ерозията на морския бряг; Изграждане на разпределителен водопровод до дамбата; Поетапно изграждане на водопроводна мрежа и разделна канализация за битови и дъждовни води; Изграждане на дълбоководно заустване в района на вълнолома, калолечебницата и Шокаровия канал.
1.2. Да увеличи плажната ивица с технически съоръжения, разположени в акваторията, които да обогатяват естетически средата. Районът да бъде поддържан чист.
1.3. Реализирането на проекта да подобри екологичното състояние на зоната, да предотврати свлачищните и срутищни процеси, замърсяването на морето от директно включени отпадни води и намаляване на шумовия дискомфорт за живеещите в прилежащите квартали. Да се запази максимално зелената система на територията.
1.4. Изграждане на адекватна транспортна инфраструктура, по протежение на крайбрежната алея и пешеходни връзки, свързващи горната част на ската с крайбрежната алея, които да дават възможност на всички граждани и гости на Варна да ползват лесно и удобно, и да имат свободен и безплатен достъп до плажа и всички обекти, без да бъде въвеждан ограничителен пропускателен режим извън Закона за движенията по пътищата.
1.5. Двупосочно организиране на автомобилното движение с изграждане на допълнителни подходи за автомобили и пешеходци, освен сега съществуващите.
1.6. Да бъде обособена пешеходна зона и предвидена велоалея от страната на морето.
1.7. Изграждане на техническата инфраструктура, която да предвижда цялостно електрифициране на територията. Подзоните, в които се предвидят целогодишно работещи обекти, да се отопляват като се използва топлината на термалната вода от съществуващите сондажи в обхвата на територията.
1.8. Изграждане на малък басейн за безплатно ползване на термална вода от гражданите.
1.9. Проектът да има зони за удовлетворяване на всички възрастови и социални групи и да се осигури равен достъп и възможности за използване на предоставените услуги на хората в неравностойно положение – поне четири подхода за достъп, елеватори, лифтове, асансьори.
1.10. Да бъдат дадени основни насоки за архитектурен стил на територията, с цел създаване на характерна за града и местопложението атмосфера.
1.11. Ландшафтът да бъде силно обогатен с растителност, като концепцията за развитие на територията да предвижда целогодишно ползване от гражданите. Да бъде опазена ценната едроразмерна растителност.

2. Видове сгради и съоръжения

2.1. Запазване на традицията и изграждане на модерно рибарско селище с необходимата инфраструктура, условия за съхранение и търговия с риба.
2.2. Изграждане на център за възстановяване и рехабилитация, където да се използват пълния потенциал и ресурс на двата топли минерални извора. В центъра да има възможност за целогодишно предоставяне на услуги за балнеолечение, кинезитерапия и рехабилитация. Да се предвидят обекти за обществено обслужване и медицински пункт.
2.3. Изграждане на яхтено пристанище, с пристанищна администрация,  медицински пункт, аптека, полиция, хангар за плавателни съдове, рампа.
2.4. Изграждане на воден атракционен парк с различни зони за водни атракции, който да разполага с открита и закрита част. Да се съчетае с естествената паркова среда и водните съоръжения. В него да има детски площадки, шадравани, водни каскади, пързалки, изкуствена вълна и др. Да има и зона за безплатна игра на децата.
2.5. Да се изгради спортна база по водни спортове, с възможности за практическо обучение и провеждане на различни видове водни спортове – плуване, сърф, кайтинг, плажен волейбол, дайвинг, подводна археология. Базата да предлага и екипировка за различните видове спорт.
2.6. Да се осигури денонощна патрулираща охрана.

3. Заведения за хранене

3.1. Да не се изграждат стриптийз барове.
3.2. Да бъдат премахнати съществуващи стари обекти, загрозяващи крайбрежната зона.
3.3. Да бъдат изградени нови обекти с подходяща архитектура.
3.4. Нощните заведения да бъдат от закрит тип и обезшумени.
3.5. Да има безплатни тоалетни
3.6. Да има малко на брой заведения, но с обширни градини, богати на растителност, част от които да работят целогодишно.

4. Търговска зона

4.1. Да се обособи търговска улица тип „Стара Варна” с преобладаваща традиционна българска продукция.
4.2. Да се предвиди място за други търговски обекти.

5. Да се обособи зона за културната дейност – от типа на амфитеатър, театрална сцена


6. Да се построи църква


7. Да се построи хотелска база, състояща се от три сгради, с височина не по-висока от ската. Хотелската част да бъде свободна за достъп от всички посетители без да се предлага системата олинклузив. Да има конферентни зали и базата да се използва основно за обучение и преквалификация на кадри.

8. Срокове

Инвестиционните намерения „Холдинг Варна” АД да съобрази съгласно изискванията на Закона за устройство на черноморското крайбрежие, Закона за опазване на околната среда.


В качеството си на инвеститор І клас и собственик на терена „Холдинг Варна”АД поема ангажимент да реализира инвестицията при следните етапи и срокове:
Предвиден срок за реализация на проекта е три години, след издаване на разрешение за строеж.

8.1. Първа година
До края на март 2010 г. да започнат укрепителните мероприятия в частта между втора и трета буна, а именно: укрепване на срутищата, изграждане на канализация и фекални помпи. Успоредно с тях да се изграждат и техническата инфраструктура в района – електрификация, изграждане на трафопостове. Между втора и трета буна да се изградят пешеходните и велосипедни алеи. Да се изградят достатъчно на брой съоръжения за пешеходен достъп и достъп за хора с неравностойно положение от горната част на ската до крайбрежната алея. През първата година от реализацията да бъдат преместени нощните клубове в зоната между втора и трета буна, като същите да бъдат затворен тип, отговарящи на акустичните изисквания.
През този перод е необходимо да се започне изграждането на воден парк и зони с водни атракции.
8.2. Втора година
Укрепителни и инфраструктурни мероприятия на зоната след трета буна. Да започне  изграждането на хотелска част.
В края на втората година между втория и третия етап от реализацията на проекта да се изгради търговска улица – тип средиземноморска, съобразена с архитектурата на стара Варна, по която да бъдат разположени и заведения за обществено хранене, детски кътове, специализирани ресторанти, сладкарници. В района между първа и втора буна да  бъде изградена предвидената църква.
8.3. Трета година
През третата година да започне изграждането на яхтено пристанище, рибарско селище, база за водни спортове, сграда за института по хидрология, реанимационни пунктове. Яхтеното пристанище е сложно съоръжение и неговото изграждане може би ще продължи за по-дълъг период, но не повече от три години. През този етап трябва да бъдат изградени пешеходни, велосипедни и автомобилни подходи, като алеи, и подходи за хора в неравностойно положение. Да бъдат обособени и зоните за паркиране.

9. Работни места

С окончателното завършване на проекта да бъдат осигурени най-малко 1500 работни места с целогодишна заетост.

ОРГАНИЗАЦИЯ ЗА ОБЩЕСТВЕНА САМОЗАЩИТА – ЕДНО:


Ще продължава обществения контрол, като наблюдава всички процеси и конкурси относно реализирането на проекта, предвид голямата му обществена значимост;
Ще дава препоръки и предложения за постигането на целите на този договор;
Ще дава публични оценки на извършените инвестиционни мероприятия;

В случай на неизпълнение на поет ангажимент, посочен в ОБЩЕСТВЕНИЯ ДОГОВОР и  ако своевременно не са взети достатъчно градивни мерки, ООС-ЕДНО може да си оттегли доверието и да развали ОБЩЕСТВЕНИЯ ДОГОВОР, след което да поднови обществения натиск.