От март ще караме колите си с олио

Архив Варна

17-01-2010, 17:26

Автор:

СВЕТЛАНА МИХАЙЛОВА

Всичко от Автора

Смесването на биодизел в дизеловото гориво става задължително от 1 март т.г. Целта е преодоляване на изоставането при изпълнение на целите, свързани с потреблението на биогорива в транспорта.


"Надавяме се да се увеличи производството на биодизел, след като от март задължително 2 на сто от дизела трябва да е биогоривото, а през септември тази година добавката към минералната суровина трябва да стане 3 на сто. Безспорна помощ за нас като производители е решението да има нулев акциз на биодизела, което е облекчение в условията на криза", заяви изпълнителният директор на една от най-големите рафинерии за биодизел в страната "Клас олио" Зия Боев.


Фирмите, които пускат на пазара течни горива от нефтен произход за транспортни нужди, ще са длъжни при освобождаване за потребление да предлагат горива за дизелови двигатели, смесени с биогорива в следното процентно съотношение:

- от 1 март 2010 г. - със съдържание на биодизел минимум 2% обемни;
- от 1 септември 2010 г. - със съдържание минимум 3%;
- от 1 март 2011 г. - със съдържание минимум 4%.


В срок от 2 месеца от влизането на всяка една стъпка бензиностанциите ще трябва да предлагат само съответстващи с тези изисквания дизелови горива. Това означава, че реално шофьорите ще зареждат дизелови горива, смесени с биодизел, най-късно от 1 май 2010 г.


Зия Боев сподели още, че не може да коментира дали цената на дизела би могла да падне, след като в състава й се включат задължителните 2 на сто биодизел. Причината – образуването й е сложен компонент. От друга страна и цената на слъчогледа като суровина за производство е доста висока. Боев допълни, че докато през есента слънчогледът на международните пазари се търгувал за 320-350 лв/т без ДДС, то в момента цените се движели от 520 до 550 лв/т.


“Ежегодно има тенденция на покачване в края на януари - февруари, докато се появи на пазарите реколтата от Аржентина - един от големите производители. Но пак е относително, тъй като зависи от добиви и много други фактори", коментира Боев. Досега добруджанската рафинерия е изнасяла произведения биодизел предимно в Румъния.


Шефът на компанията каза още, че олиото е сезонна стока и през зимния период ежегодно преструктурират производството си, за да оцелеят. През студените месеци потреблението спадало, а и допълнително тази година то е било свито заради кризата, което още повече налагало преструктуриране на производствените на фирмата мощности до март. Овен за българския пазар фирмата работи и за страни от ЕС като Румъния, Словакия, Кипър, Унгария, Гърция и други.