Избрани Новини
Добро утро! Градските пътища били скъпи и калпави
Шокиращи разлики между пазарните цени и сумите, които общината плаща за ремонт и нови пътища от бюджет 2010, бяха публично огласени днес.
Нещо повече - съветниците се наеха да задължат кмета да понамали кранчето на трите фирми, които асфалтират в града.
Нереално големи суми плаща община Варна на фирмите, които работят по инженерната инфраструктура в града – улици, тротоари, канализации и прочие. Това, което всички варненци от години знаят, най-после беше казано на глас от местни парламентаристи и общински директори. И чудо! Дори беше определено като кражба посред бял ден.
Повод стана докладът на общинската съветничка Калояна Димитрова. Тя, по собствена инциатива, представи сравнителен анализ на пазарните цени с тези, които фирмите-изпълнителки ще приберат от заложените в бюджет 2010 обекти.
„Разликите между това, което плаща общината, и средните цени на строителството в страната са огромни. Въпреки че си позволих да добавя 20% отгоре, тъй като Варна се води по-скъп за живеене град”, подчерта Димитрова. И даде шокиращ пример с канализационна тръба, която трябва да бъде прокарана под бул. „Христо Смирненски” към ул. „Тролейна”. Средната пазарна цена за изграждането възлиза на 175 лв. на линеен метър, а община Варна ще плаща 405 лв. Вторият пример беше с реконструкцията на самия бул. „Христо Смирненски”, за което в новия бюджет са заложени 3,5 млн. лв. Но, ако цените се преизчислят според средните за пазара, тази сума пада на 3 милиона лева.
Тези разлики в сумите се получават, защото община Варна плаща по цени от 2008 година, посочи проблема общинската съветничка. Освен това тя разкритикува и калкулираните в ценообразуването „непредвидени разходи” от 10%, които се калкурират от фиримите към всяка изпълнена от тях поръчка.
По предложение на Димитрова ще бъде създадена комисия за контрол, която най-грубо казано ще проверява дали асфалтът наистина е с дебелина от 14 см, а не примерно само 5 см, както се случвало в действителност.
Нещата с истинските им имена пък бяха посочени от общинския съветник Красимир Узунов. „Има три фирми, които са си разделили града на райони. Това са Инжстрой, Хидрострой, Пътища и мостове. До тук добре, презумцията на кмета да сключи договорите с тях, а вероятно това е станало след честен и прозрачен конкурс, е била да се избегнат съдебните обжалвания, ако се провежда отделен конкурс за всяка улица, канализационна тръба или тротоар, което би спъвало работата.
Обаче има и лоша новина – в договорите на тези три фирми са залегнали цени. Самите договори пък сигурно са секретни. Те са сключени за срок от 2008 до 2011 година. Бетон са! Интересното е, че цените вместо да падат, както рално се случи заради кризата, те се покачват. Сега пазарната цена на кубик за изкоп е 3,5 лв, но общината плаща за това 13 лв. Развалянето на бордюр пък струва от 7 до 13 лв. при моментна пазарна цена от 1,28 лв.”, коментира Узунов пред колегите си от комисията по архитекттура и строителство към общинския съвет. Местни парламентаристи пък иронично кръстиха цитираните фирми „триглавата ламя”. Някои дори подхвърлиха нещо за „кмета и триглвата ламя”, само че в случая местният герой не се борел със змея, а обратното.
След упоменатите шокиращи ценови разлики, Узунов предложи общинският съвет да задължи кметската администрация да анексира договорите на трите фирми, като приравни това, което им се плаща към моментните пазарни цени във Варна. „Всичко друго е кражба посред бял ден”, категоричен беше Узунов.
Шефът на комисията Владимир Тонев също подчерта, че сумите, които общината плаща, са меко казано смущаващи. И даде пример с цената на 1 кг арматурно желязо, която в момента е 80 ст, а общината плаща на трите фирми по 3 лв за килограм.
В крайна сметка общинските съветници се обединиха около решението да бъдат определени максимални цени за всяка конкретна работа – парче по парче, които да отговарят на пазарните. Количествената сметка в бюджета за тази година обаче няма да бъде пипана, което означава че трите фирми ще свършат много повече работа за същите пари.
Според разчета на Калояна Димитрова, след като цените в договорите на фирмите бъдат намалени до пазарните, общината ще си спести над 2 млн. лв., с които може да възложи на същите фирми нови поръчки.
Зам.-кметът по архитектурата Венелин Жечев, пък окуражително отбеляза, че за първи път общински съветници са навлезли толкова надълбоко и детайлно в материята и ценообразуването на обектите по инженерната инфраструктура. Той подчерта, че разпорежда тотална ревизия именно заради смущващата разлика в цените. Жечев увери, че ще има и контролна комисия, с участието на общински съветници и експерти, която да проверява качеството на обектите, преди акт 15. Тоест преди предаването им на общината и влизането им в експлоятация.
Освен това кметската администрация ще бъде задължена да прецезира гаранционните срокове, давани от трите фирми, и да застрахова всички общински инфраструктурни обекти.