Втора атака срещу варненските пътищари за ден

Архив Варна

09-02-2010, 05:57

Снимка:

СНИМКА: ВАРНА УТРЕ.БГ

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

"Шеф преди Батко дал на родата поръчки за 143 млн.", под това заглавие днес вестник "24 часа" публикува разследване, посветено на поръчките, получени от 4 варненски фирми за строеж и ремонт на пътища, докато роднина на собствениците им е бил съветник на строителния министър.

Същите фирми бяха атакувани изненадващо вчера от общинските съветници във Варна по време на заседание на комисията по архитектура.

Предшественикът на Батко, според "24 часа" се казва Велико Желев - съветник на двама строителни министри - Валентин Церовски и Асен Гагаузов от 2004 до 2008 г. Преди това варненцът е бил на шефски пост в агенция "Пътища".

В компаниите, получили поръчки за ремонти на пътища за 143.6 млн. лева, участие имат екссъпругата му Мая и негов бивш съдружник. Член на борда и изпълнителен директор на една от фирмите е бил брат му Иван. Прокуратурата води дело срещу неизвестен извършител. Разпоредена е и проверка на ДАНС.

Веселин Георгиев е подсъдим, защото като шеф на пътния фонд е одобрявал договори с фирмите на братята си - общо 21 за над 120 млн. лв. Практиката държавни пари да изтичат към близки компании обаче е съществувала и преди него, показала проверка на "24 часа.

Ето какво е успял да разнищи ежедневникът по случая:

Поръчки за 143,6 млн. лв. без ДДС са спечелили фирми, свързани с предшественика на Батко Велико Желев, докато той е на шефски пост в изпълнителна агенция "Пътища", а по-късно - съветник на строителния министър в тройната коалиция Асен Гагаузов.

От 9 април 2004 г. до 5 юни 2005 г. Желев е зам.-шеф на пътната агенция. Назначен е по времето на Валентин Церовски, който оглавяваше МРРБ в царския кабинет. След това става за кратко шеф на агенцията - до 22 декември 2005 г. Във ведомството се издига, след като първо е бил началник на Областното пътно управление във Варна от 1 април до 4 декември 2003 г. 2 г. по-късно, вече когато е на шефски пост в агенцията, варненското управление сключва 16 договора за общо 128,46 млн. с четири близки до Желев компании. Контрактите са от 2005 г., откогато са последните данни в електронния публичен регистър. "24 часа" научи, че с тях са сключвани договори и през 2004 г., когато Желев е зам.-шеф на агенцията. В конкурсите фирмите играят предимно сами.

Фаворити при избора на компании във варненския регион са "Хидрострой", "Пътища и мостове", "Инжстройинженеринг" и обединението им "Пътно поддържане 2003". За последните 5 г. те печелят около 150 договора за над 500 млн. лв.

Първата фирма е на бившата съпруга на Велико Желев - Мая. През 2003 г. като член на борда на "Хидрострой" и представляващ е вписан брат му Иван, който е и изпълнителен директор. Макар и разделено семейство Желеви продължават да имат общ бизнес. Съпругата и синът Виктор са в управата на регистрираната през есента на 2008 г. фирма на Желев "ВВ консулт В".

"Инжстройинженеринг" е на бившия съдружник на Желев Пламен Стилиянов, а "Пътища и мостове" участва в няколко обединения с тях.

Според регистъра на поръчките, докато Желев е в пътната агенция, през 2005 г. областното управление във Варна сключва 4 договора с фирмата на Мая Желева "Хидрострой". Първият е от 10 март 2005 г. за 6,6 млн. лв. без ДДС. Той е за ремонт на 9 км от третокласен път Шумен-Девня-Провадия-Дългопол-Дъскотина-Айтос. Работата по 1 км излиза 741 339 лв. без ДДС. Същата година от февруари до април подразделението сключва 5 договора за асфалтиране на участъци от това трасе за общо 32,8 млн. лв. Ремонти са възложени и на "Пътища и мостове", "Инжстройинженеринг" и обединението "Пътно поддържане 2003". Към обявените конкурси не е имало интерес. Подавана е по една оферта - от спечелилата фирма.

На 10 май 2005 г. консорциумът се явява сам и печели договор за зимно поддържане и ремонт на пътищата в региона през следващите 5 г. за над 70,63 млн. лв. без ДДС. През август същата година, когато Желев вече е шеф на пътищата, за 7 дни управлението във Варна сключва 9 договора за ремонти с "Пътища и мостове", "Инжстройинженеринг" и "Хидрострой".

През 2008 г. трите фирми отново получават поръчки. На 17 октомври "Пътища и мостове" е избрана да ремонтира третокласния път Арковна-Партизани. Цената за по-малко от 7 км е 4,1 млн. 7 дни по-късно на "Хидрострой" е възложено да ремонтира 7,7 км от второкласно трасе Шумен-Девня-Нови пазар-Владимирово-обходен път на Добрич-Балчик-пристанище Балчик. Договорът е за 7,62 млн. без ДДС - по около 1 млн. лв. на километър.

От 2005 г. насам фирмите получават солидни поръчки от общините Варна, Девня, Белослав, Суворово.

Докато Желев е съветник в строителното министерство, "Хидрострой" сключва 3 договора с МРРБ по ФАР за над 3 млн. евро. "Пътища и мостове" печели конкурс на транспортното по ИСПА за проектиране и строителство на ландшафта около новия терминал на летище София за 7 196 925 лв.

Като шеф в пътната агенция Желев е одобрявал договорите, сключвани с фирмите на бившата му съпруга и бившия му съдружник. "Одобряването на сключените договори през 2005 г., за които питате, се извършва на централно ниво - в случая Изпълнителна агенция "Пътища", отговориха официално оттам.

Защо тогава Батко е подсъдим за поръчки към свързани с него фирми, а Желев - не? Според магистрати причината е в действащия към онзи момент Закон за обществените поръчки. До 1 юли 2006 г. в него няма изискване за деклариране на свързаност.

С поправките малко преди влизането ни в ЕС е записано изрично, че в процедурите не могат да участват "кандидати или участници, при които член на управителен или контролен орган е свързано лице с възложителя или със служители на ръководна длъжност в неговата организация". Режимът бе затегнат още с промените от началото на 2009 г., направени след скандала около Веселин Георгиев, и приемането на закона за конфликт на интереси.

Дали обаче проверките досега са отговорили на друг важен въпрос - съобразени ли са цените на фирмите от варненския кръг "Биг Батко" за ремонт на второкласни и третокласни пътища през 2005 г. с пазарните.

От пътната агенция обясниха, че пазарната цена е различна "в зависимост от състоянието на пътя и отдалечеността на обекта от асфалтовата база на избрания изпълнител". И още: "извършените одити на агенцията през годините не са показали нарушения за тази процедура" (третокласен път Шумен-Айтос). Сметките показват, че ремонтът на участъци от това трасе, извършен от варненските фирми през 2005 г., излиза над 700 хил. лв. на 1 км без ДДС.

На произволен принцип и с уговорката, че става въпрос за различни трасета, "24 часа" провери колко е струвал ремонтът на третокласни участъци, възлаган от други пътни управления по това време.

Бургаското управление през юни 2005 г. сключва договор за 837 282,17 лв. за ремонт на близо 3 км от пътя между Царево и Резово, което прави по 280 хил. лв. на километър. Асфалтирането на 23 км от път III-906 Гюльовци - Каблешково е излязъл 99 407,64 без ДДС. През 2006 г. ремонт на 18 км от пътя Любен-Правище-Съединение-Пазарджик е излязъл 2 617 723,44 лв., или по около 145 хил. на 1 км.

И в трите случая цените са в пъти по-малки от тези на варненските фирми.

Kато съветник на Асен Гагаузов Желев е имал договор за 10 месеца със строителното министерство - от 5 октомври 2007 г. до 5 август 2008 г. Контрактът е за 10 320 лв. Нито лев от сумата обаче не му е бил платен, уточниха от министерството.

Освен на Гагаузов Желев е бил съветник на строителния министър по времето на НДСВ Валентин Церовски - от декември 2003 г. до избирането му за зам.-шеф на пътната агенция през април 2004 г.

По професия Желев е счетоводител. Започнал е в БКС - Варна, минал е през общината и данъчната дирекция, бил е управител на общинското "Инжстрой" - Варна. После става шеф на областното пътно управление.

През ноември 2008 г. е избран за изпълнителен директор на браншова камара "Пътища".

Желев е представлявал държавата в смесеното дружество с португалския консорциум за магистрала "Тракия". Като шеф на пътната агенция в декларацията си за 2004 г. сочи, че има два апартамента от по над 120 кв. м в Свищов и Варна, двор във Вълчи дол, мотор MZ за 220 лв., мотопед "Сузуки" за 600 лв. и мотор от същата марка за 600 лв. Декларирал е и че има 150 000 лв.

5 г. по-късно Велико Желев минава за един от най-богатите хора във Варна. (24часа)

Питали го като свидетел

Прокуратурата разследва договори за обществени поръчки, сключвани, когато Велико Желев е бил шеф на пътната агенция. Има образувано дело срещу неизвестни длъжностни лица, което буксува от доста време. Отделно прокуратурата е разпоредила друга цялостна проверка, която се извършва от ДАНС.

Сигналът срещу Желев и фирмите, за които се твърди, че са свързани с него, е подаден от инж. Михаил Христов, ветеран в пътното строителство с 45-годишен стаж, който прави собствено разследване.

Материалите са дадени на бившия вътрешен министър Румен Петков на 19 май 2006 г. от журналист, с когото инж. Христов се свързва. В сигнала се твърди, че парите на агенция "Пътища" не се насочват приоритетно към важни и натоварени пътни обекти, а за ремонти на третокласни пътища, изпълнявани от фирми, контролирани от бившия шеф на пътната агенция Велико Желев, брат му Иван и съпругата му Мая, Пламен Стилиянов и Росен Колелиев.

Министър Петков пише резолюция и праща материалите в полицията. Започва проверка, снети са обяснения, включително и от Велико Желев, поискани са справки от ИАП - за сметната стойност на пътните участъци, договорите, одобрените количествени сметки и др.

Обект на проверката на полицията са ремонти на участъци от пътя III-208 - Шумен-Девня-Провадия-Дългопол-Дъскотна-Айтос с дължина 49 км. В конкурсите участва винаги по една фирма, а всички спечелили ремонтите са свързани помежду си, пише в сигнала. ИАП обаче отговаря на половината от въпросите на полицията и не на най-важния - за цените. Преписката отива в Софийската градска прокуратура през лятото на 2006 г. През февруари 2007 г. младши прокурор отказва да образува досъдебно производство. Обвинителят приема, че при възлагане на поръчките не е нарушен законът.

Следва жалба и през февруари 2008 г. апелативната прокуратура нарежда да почне разследване.

Имаданни, от които да се предположи, че е извършено престъпление, пише в постановлението на САП. Като такива са посочени: "допуснати нарушения при провеждане на открити конкурси за възлагане на малки обществени поръчки за строително-монтажни работи."

И още: "свързани лица и фирми, които почти във всички случаи са печелили поръчките за ремонт и рехабилитация на пътищата, начина на плащане (авансово, в някои случаи до 50 процента от общата сума), изплащане на суми от фонда, надвишаващи в пъти средните пазарни стойности."

Назначена е експертиза, която обаче се оказва непълна, и разследването стига до задънена улица. Намерени са нови експерти, но не и пари за хонорарите им.

"24 часа" се свърза с инж. Христов за коментар. "Разследването и експертизата досега не са дали отговор на основен въпрос - на какви цени е работено по участъците от пътя III-208 и дали те са изгодни за държавата", коментира инж. Христов. "В конкурсите участва винаги по една фирма, а всички спечелили поръчките дружества са свързани. Пътят, предвиден за ремонт, умишлено е раздробен на малки участъци", допълва той.

По негови изчисления за ремонта на 49-те километра са платени 36 млн. лв., или по 700 хил. лв. на километър. Според инж. Христов за тези пари e можело да се направи рехабилитация на поне още толкова път.

"По това време за строителството на магистрала "Хемус" цените са 96 лв. на тон асфалтова смес, а на тези фирми са 186 лв. Основното в една рехабилитация на път е асфалтът - 80 процента от цената", твърди инж. Христов. "Освен всичко друго на тях никога не са им били бавени плащанията", допълва той.

Прокуратурата е разпоредила и цялостна проверка на пътния фонд за 2005 г. по повод одитни доклади на финансовата инспекция и Сметната палата.

Тя трябва да изясни дали има данни за престъпления при сключването на договори за обществени поръчки и за наеми през 2005 г. Проверката е извършена от ДАНС, но все още няма произнасяне на прокурора. Възможно е той да нареди на агентите да събират още информация.

Със сигурност прокуратурата не може да търси наказателна отговорност за участие на свързани фирми в поръчките. До 1 юли 2006 г. в закона няма забрана за участие на свързани фирми в конкурсите.

Бивша съпруга, брат и ортак във фирмите

Мая Желева притежава "Хидрострой" АД. Братът на Велико Желев - Иван, е бил в един период директор на компанията и член на борда, а името му излиза като лице за контакти в обществени поръчки. През 2005 г. фирмата е собственост на "Виа-строй" и "Хидрострой-инвест". Зад първата стои Ангел Дерменджиев, а преди това дял в нея е имала и Желева. От началото на 2008 г. "Хидрострой" е изцяло на "Хидрострой-инвест", което през фирма "Мавели консулт" е еднолично на Мая Желева. Според фирмените регистри тя е в управата на 7 фирми и има дялове в 3.

На 4 декември 2006 г. регистрира транспортна компания заедно с Иван Желев - "Екип М". "Хидрострой" има дялове в няколко пътни фирми и дори в компания за охранителна дейност. Участва и в няколко обединения, сред които "Пътища Тракия", създадено през 2008 г. заедно с "Холдинг Пътища", "Гранит 97" и АБ.

Някогашната общинска фирма "Инжстройинженеринг" ЕООД, Варна, е собственост на бившия съдружник на Велико Желев - Пламен Стилиянов. Той я притежава чрез фирма "Стили роуд". Самият Желев е бил управител на "Инжстройинженеринг" до октомври 2002 г.

През 2000 г. Стилиянов регистрира фирма "Стели роуд", на която Желев е управител. На тази позиция е до март 2003 г. 2 г. години по-късно двамата стават съдружници в "Скорпи-тур-97" ООД, а Желев прехвърля на Стилиянов фирмата си "Жевис-Велико Желев". По-късно в нея влиза като съдружник Мая Желева.

"Инжстройинженеринг" и "Хидрострой" имат общ бизнес с трета компания - "Пътища и мостове". Неин управител е Росен Колелиев, а собствеността е на "Пътища и пътни съоръжения", в която той има32%, а останалите са на други физически лица.

През януари 2004 г. "Хидрострой", "Пътища и мостове" и "Инжстройинженеринг" регистрират обединение "Пътно поддържане 2003". Управители са Колелиев, Стилиянов и Николай Пашов като представител на "Хидрострой". Първите двама с Ангел Дерменджиев, който държи дял от "Хидрострой" до 2008 г. чрез "Виа строй", имати друга фирма - "Пътно поддържане 2004" ООД.

"Пътища и мостове" на Колелиев има обединение с "Хидрострой" и от 2007 г. - "Пътно строителство". Отделно двете са и в друго дружество - "Пътни строежи - Варна". Колелиев и Стилиянов са съдружници във "Варна строй 2004".