Избрани Новини
ХХ заседание на Общински съвет Варна: Дебати по бюджет 2010
След като председателят на финансовата комисия в общинския съвет Янко Станев представи проектобюджета за 2010 годна, в залата започнаха дебатите по предложените параметри в приходната и разходната част на общинската хазна.
Борислав Гуцанов, председател на ОбС: Заемите запазват работни места
„Общината взима облигационен заем, именно за да подпомогне дребния и средния бизнес. Чрез изразходването на тези при за инфраструктурни проекти, на практика ще бъдат запазени много работни места в града.” Това заяви председателят на местния парламент Борислав Гуцанов (БСП) в отговор на критиките от ГЕРБ, че в бюджета не са заложени политики за подпомагане на дребния бизнес в условията на криза.
Според Гуцанов публично-частното партньорство, чрез което бяха построени двете нови детски градини, също е политика за подпомагане на дребния и средния бизнес и също създава нови работни места.
„Реконструкцията на ул. „Девня” стана възможна, именно защото имаше целенасочена политика в тази насока от страна на общината и бившето правителство. Наистина не можем да се справим с всички дупки и всички улици, защото това струва страшно много пари. Защо обаче не критикувахте парите заложени за поддръжка на Морската градина. Ще я поддържаме ли? Явно сте съгласни.” С този коментар Гуцанов жегна опонентите си от ГЕРБ, тъй като държавата и областната управа не отделят никакви средства за поддръжката на крайморския парк, който е държавна собственост.
Проектът на бюджета за 2010 г. бе подложен на унищожаваща критика от общинския съветник от ГЕРБ Димо Стоев. Припомняме, че той 8 години беше финансист №1 в екипа на кмета Кирил Йорданов – два мандата.
По думите на Стоев, зад бюджет 2010 се крият стотици интереси. „Ако аз бях финансистът на общината, щях да посъветвам кмета, бюджетът да не бъде приеман в този му вид. Да, администрацията ни предложи балансиран бюджет, но в него има огромен дефицит, има големи кухи обеми”, подчерта Стоев.
Той попита финансовия екип на общината какво се крие зад милионите записани в бюджетните пера „други икономически дейности” – 13,8 милиона и „дейност общинска администрация” – 14,8 млн. лв. Стоев остро разкритикува и дейността на общинското предприятие „Инвестиционна политика”, през което минават всички поръчки и разплащания около уличните ремонти, изпълнявани от трите фирми „Инжстрой”, „Хидрострой” и „Пътища и мостове”. Според Стоев общинското предприятие обслужва нечии интереси, но те не са общински.
На критиките към бюджета от страна на опозицията (ГЕРБ, СДС, ДСБ) първо отговори зам.-кметът на Варна и главен финансист в общината Борислав Борисов. При това с цветущо изказване, което обрисува претенциите на общинските съветници към бюджета. „То и аз искам да мога да скоча по-високо от Сергей Бубка, ама не мога”, изригна Борисов. С тези думи той подчерта, че в проектобюджета са заложени реални неща, а не невъзможни за изпълнение.
Преди това настоящият финансист №1 заяви, че няма да влезе в спор с предшественика си Димо Стоев. „Няма да има конфликт, още повче, че с Димо ни свързват 30 години работа”, категоричен беше Борисов.
Той обърна внимание на критиките към размера на общинския дълг - „не се гледа общия размер, а годишните плащания. По закон те не трбва да надвишават 25% от собствените приходи на общината. В момента плащанията по кредити представляват 7-8% от собствените ни приходи”, посочи зам.-кметът.
На въпроса на Дим Стоев какво се крие зад милионите в дейността „общинска администрация”, той разясни, че голяма част са за данъци, които общината плаща сама на себе си, тъй като притежава голяма движима и недвижима собственост.
„Бюджета не е сбор от кръпки и дупки, а инструмент за реализциране на политики. Колкото до приходите, длъжни сме всички собствени постъпления да ги инвестираме в развитието на общната”, каза още Борисов.
Чрз промяна в нормативната уредба да бъдат отнети правомощията на кмета да прехвърля пари от една бюджетна функция или дейност в друга. За това настоя общинският съвтник от ДСБ Ивайло Митковски. Неговото предложение е само местният парламент да има право да прехвърля средства от едно бюджетно перо в друго.
Колегата му в „Синята коалиция” – Цанко Цветанов от СДС, пък попита как общината ще се справи с изплащането на всички кредити, които е теглила. Освен това той настоя бъдещите заеми да бъдат взимани само при максимална лихва от 4%, както било в ЕС.
Радослав Коев, „Отечество”: 90% от съветниците са неподготвени
90% от общинските съветници не могат да разчетат бюджета. Повечето от колегите се явяват неподготвени и за заседанията на комисиите. С политически декларации бюджет не се прави, те са за избори. Това заяви общинският съветник от партия „Отчество” Радослав Коев по повод изявлението на ГЕРБ по бюджета. Според Коев, в дебата трябва да се говори за това какви политики съдържа бюджета, а това са политиките на кмета. Тоест, ако някой трябва да бъде атакуван, това е Кирил Йорданов, а не председателя на местния парламнт Борислав Гуцанов.
„На мен не ми харесва, че той е от БСП. Не ми харесва и че председателят на финансовата комисия Янко Станев е от ДПС. Но какво да направя”, попита риторично Коев. По думите му, общинският съвет не функционира професионално, тъй като теснопартийните политически изказвания, заместват експертния дебат по политиките заложени в самия бюджет.
Иван Луков, ГЕРБ: Разходите са раздути
Разходите в проекта за бюджет, особено тези за ремонт и изграждане на пътна инфрастрктура, са изключително раздути. Това заяви общинският съветник Иван Луков от името на групата на ГЕРБ. В подкрепа на думите си той подчерта изнесените наскоро днни че общината паща на трите фирми, които работят по уличната мрежа, по много по-високи трифи в сравнение със средните пазарни цени в строителството към момента.
„Мнозинството в общинкия съвет не може или не желае да е подвластно на законите в страната. В условията на криза ние ставаме съпричастни към нецелесъобразното харчене на бюджетни средства. В същото време липсват антикризисни мерки. Освен това в бюджета не е заложено нищо за подпомагне на дребния и средния бизнес”, коментира Луков. Според него общината трябва да намали местните данъци и такси, както и общинските наеми.
Дължимите от община Варна 1 милион лева за системата за улично видоенаблюдние да не бъдат плащани, настоя общинският съветник от ГЕРБ Орлин Симеонов. Довотът му бе, че никой не е показал на местния парламент договора, по който общината дължи тези пари.
Кметът веднага контрира, че вътрешният министър Цветан Цветанов е дал висока оценка на работата на системата от камери по варненските улици и кръстовища. И е помолил общината да плати този 1 млн., а останалите 4 млн., както е по договор, щяли да бъдат разсрочени.
Системата е изградена от фирма „Ефкон”, чрез смесено дружество между нея и общината. Иначе се позва от МВР. От финансова гледна точка, съотношението на парите плащани от общината и от държавата (МВР), за изграждане и поддържане на видеонаблюднието в града, е 1 към 8.
Стелиян Севастиянв от ДСБ пък се усъмни, че камерите изобщо работят. Той си призна, че е извършвал нарушения с автомобила си в техния обхват, но до сега не е санкциониран. На тва предизвикателство кметът отговори, че видеонблюдението фиксира абсолютно всички нарушения, но санкционирането е съвсем отделен въпрос.
7221 лева е платила община Варна за социални погребения през миналата година. Това стана ясно от приемането на отчета на бюджета за 2009 г. на днешната сесия на местния парламент. Парите са от социалната програма на общината и са предоставени на крайно нуждаещи се варненци, които не са имали финансова възможност да погребат свои починали роднини.
За лечение на соцално слаби граждани, по същта програма от бюджета, са били предоставени 426 800 лева. С 12 100 лева са подпомогнати деца на загинали полицаи.
Перото „други дейности по културата” пък е глътнало почти 1,5 милиона лева от миналогодишния бюджет.
Общинските съветници приеха приходната и разходната част на бюджета за миналата година. По план макрорамката към 31 декември 2009-а е 219 милиона, а по отчет към същата дата сумата леко надвишава 203,5 милиона лева.
15 262 000 лева са прогнозните разходи за отчуждаване на частни имоти заради изграждането на нови трасета за градската инфраструктура. Това става ясно от годишната програма за управление и разпореждане с имоти общинска собственост. От тях, основно чрез продажба, общината ще придобие близо 20 млн. лв., сочи прогнозата. Приходите от концесии са 609 хил. лв., а от наеми 450 хиляди.
Разходите около управлението на имотите обаче доближават 16 милиона, като основното перо е за отчуждаване на частни имоти. За ремонти на общинските жилища пък са предвидени 100 хилади лева.
Огромните знамена и пилоните, на които се развяваха те на „Почивка”, ще станат общинска собственост. Това информира кметът Кирил Йорданов в отговор на питане на общинския съветник от ДСБ Стелиян Севастиянов. Той се поинтересува, защото знамената на България и на ЕС вече ги няма. Припомняме, че те бяха издигнати по идея на бившия министър Николай Василев.
Кметът отговори, че знамена с тази огромна площ и силните варненски ветрове са несъвместими. По думите му още при реализацията на идеята е било ясно, че през зимата знамената ще бъдат сваляни заради сигурността на гражданите. Освен това общината е направила постъпки официално да стане собственик на пилоните и да ги стопанисва заедно със знамената. Идеята е хубава и ще я продължим, увери кметът.
Току що председателят на общинския съвет Борислав Гуцанов откри двадесетото заседание на местния законодателен орган. Акцента на днешната сесия е приемането на проектобюджета на община Варна за 2010 година.
Първа точка от дневния ред по традиция е питания и отговори на кмета.