Икономисти пред "Дневник": Възстановяване на икономиката - не и без ръст на потреблението

Архив Варна

18-02-2010, 06:39

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Само износът ще се окаже недостатъчен за трайното възстановяване на българската икономика и връщане на растежа, показало допитване на "Дневник" до икономисти. С това те оспориха виждането на правителството за експорта като основен двигател на ръста на БВП през тази година.


Проблем и през тази година остава свитото индивидуално вътрешно търсене - тоест потреблението на домакинствата и фирмите. Без възстановяване в този показател икономически растеж ще има евентуално заради ниската база, но това няма да е достатъчно за излизане от кризата, коментираха специалисти.


Според Кристофор Павлов, главен икономист на Уникредит Булбанк, възстановяването на българския износ е факт, но протича с по-бавни темпове, сравнено с повечето държави от региона.


"Възстановяването на българската икономика вече е започнало и очевидно то е свързано с износа. В същото време връщането към устойчивия растеж ще бъде невъзможно без възстановяването на потребителските разходи на домакинствата, което ще отнеме повече време. Устойчиво възстановяване според нас ще бъде невъзможно, без икономиката да започне да създава отново работни места, без нормализиране в ръста на кредита и стабилизиране на пазара на недвижими имоти", коментира той.


Думите му се потвърждават и от данните за външната търговия. За цялата 2009 г. спадът на вноса е 33%, докато износът се понижава с 22%. Освен това почти всички експортно ориентирани публични компании отчетоха подобряване на резултатите си в края на миналата година. От отчетите за дейността им става ясно и че с малки изключения, при които има пробив на пазари извън ЕС, това се дължи именно на възстановяването в европейските икономики, където отиват 80% от българския износ.


Положителното според икономистите е, че така икономиката се балансира, макар и при по-ниска база. Търговският дефицит се свива наполовина, а дефицитът по текущата сметка за миналата година е тройно по-малък спрямо този за по-миналата. От това следват добра и лоша новина. Добрата е, че България няма да има проблеми с външния дълг, защото дефицитът по текущата сметка отново се покрива с преките чуждестранни инвестиции. Лошата новина е, че по-слабият внос на инвестиционни стоки предполага рецесия.


От тенденцията страдат и отделни браншове. Представители на транспортни компании например сигнализираха, че се налага камионите им или да се връщат празни, или със седмици да правят превози между западноевропейските градове, преди да се намери стока за товарене към България. Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, заяви, че неплануваните превози вече са постоянен проблем.


"Това е несигурен начин за работа в автомобилния транспорт, но превозвачите са принудени да го прилагат, защото го няма нужното количество планови превози. Преди пазарът нарастваше с десетки проценти на година, движен от промишленото и личното потребление. Сега вносът е слаб и организацията на транспорта често опира до оптимизации на загубите", каза той.