Избрани Новини
Капитан далечно плаване Христо Папукчиев: Къде отидоха милионите помощ за Сомалия?
Капитан далечно плаване Христо Папукчиев е роден в Любимец през 1959г. Завършил е Средното Старшинско Военноморско Училище "Антон Иванов", а след това и ВВМУ "Н.Й. Вапцаров". Капитан далечно плаване е от 2004 година. На море е от 1991-ва.
"Бих попитал новия български еврокомисар Кристалина Георгиева дали намери време да отговори на въпросите, които бяха зададени на г-жа Желева. Имаше думи, които бяха извадени от контекста на кръстосания разпит, на който беше поставена г-жа Желева, за това какво мисли тя по въпроса за кризата в Сомалия, казва капитан Папукчиев в интервюто си за Maritime.bg. Съвсем необяснимо за мен е, че отговорът й беше подложен на съмнение. Желева каза, че ще търси взаимодействие със сомалийското правителство. Въпросът действително изглежда доста сериозен, а отговорът, който даде тя, не беше лишен от логика.
Връщам се към отчет на ЕК за помощ, която трябва и вероятно се оказва на Сомалия в периода от 2008-ма до 2013-та година. В този периода ЕС е отпуснал бюджет от 215,5 млн. евро за утвърждаване държавността в Сомалия, образователни проекти, икономическо развитие, хумананитарни дейности и т.н.". Ето и откъс от интервюто:
- До колкото имам информация за 2008 г. са били усвоени 87 млн. евро, а за 2009 г. има други програми. В крайна сметка ЕС е в процес на усвояване и реализиране на 100 проекта, свързани със сомалийския въпрос.
По какъв начин се усвояват те и как стигат до предназначението си? Не дай Боже и ако парите за развитие на държавност се пускат с чували по начина, по който се доставят хуманитарните доставки.
- Въпросът е многопластов и сериозен. Миграцията на българския флаг към чуждите администрации датира от края на 80-те години.Защо? Може би един от отговорите могат да ни дадат ветераните от БМФ, защото още тогава те вдигаха чужди флагове.
Те могат да бъдат следствие от завишени или занижени товарни такси, може и да е поради сигурността, която дават дадени флагове.
Да не говорим за миграцията на български кораби към удобни флагове.
Факт е, че по отношение на конвенционалността на флаговете на корабите, плаващи под държавния флаг, ИАМА е агенция със затихващи функции.
Дали този факт е положителен или не, трябва да запитаме корабособствениците и администрацията - дали ще имаме администрация, когато нямаме кораби...?
- Капитаните не можем да обвиним, нито помощник-капитаните, въпросът не е да се търси вина, а да се излезе от това положение възможно най-скоро.
Защото това вреди на имиджа не само на морския бранш, а в дългосрочна перспектива ограничава възможностите за реализация на български морски кадри.
- Аз приветствам желанието на министъра на транспорта, но смятам, че изготвянето на стратегии и превръщането им в оперативни планове, изисква време, за което един мандат няма да е достатъчен.
Тук не става въпрос за стратегии, става въпроса за оперативни програми (годишни планове, месечни отчети), на лозето не му трябва молитва, трябва му мотика.
- Търсенето и спасяването няма нужда от стратегия. Tрябва да се преработи оперативния план за търсене и спасяване, който е създаден преди няколко години, подписан е от няколко министри. Въпреки това при самото му създаване има допуснати грешки. Сега тези грешки могат да бъдат отстранени.
Също така трябва да се намери мястото на доброволното търсене и спасяване - диференциране на взаимодействието, задълженията и отговорностите.
И не на последно място осъвременяване на хидрометеорологичната оценка на българския отговорен район за търсене и спасяване.
Правени са академични проучвания, изследвания и наблюдения на динамиката на хидрометеорологичните елементи, от които следва, че се генерира мъртво вълнение с височина на вълната 7-8 метра.
Ние не може да очакваме и да сме готови за оказване на помощ със спасителни единици, неотговарящи поне на половината от гореспоменатите данни.
- Това е една дирекция, която обединява звена за въздушен, жп и воден транспорт. Те нямат собствено финансиране, което ги лишава от независимост.
Ако приемем, че разследващите инспектори са облечени във власт да разследват активно, се питам като какъв се явява директорът.
Ако съберем годините на тримата сега разследващи инспектори и ако ги разделим на 33 (благодатната Христова възраст, за един енергичен разследващ морските произшествия) ще имаме ясна представа колко инспектора ни трябват за Бургас, Варна, София, а защо не в Русе или Лом.
- Случаят остави нерешен въпрос, който бих искал да отправя към главнокомандващия (президента): След като очаква американският щит да ни защити от иранските ракети, се питам кой ще ни защити от знайни и незнайни кораби, които по една или друга причина искат да влязат в българско териториално море. Та това е връзката с кораба "Толстой".
Как според данните от VTS корабът е потънал в 03.38 ч., а според данните на оперативния в база "Атия" корабът е потънал в 04.05 ч. Дали часовниците им са били напред?
Кой охранява българската морска граница - гранична полиция ли? Кога в подобен случей ние можем да очакваме тяхната намеса, дали само лошото време и неподходящият час са били причината за забавената реакция? Трябва да има отговори! Може би те вече са направили анализ, но ние заслужаваме да чуем това след отшумялата медийна кампания, отразила блестящата операция по търсене и спасяване.
-Каквото и да се говори е факт, че българско морско образование има и е факт, че наши специалисти се реализират в световното корабоплаване.
Трябва обаче да се запитаме какво направи Морската ни администрация, за да го популяризира. ИМО има кампания за връщане на младите хора към морето.
Ясно е какво направиха младите хора за себе си, също така е ясно какво направиха и морските образователни центрове, не е ясно обаче какво направи българската морска администрация, за да откликне на призива от ИМО. Този въпрос стои в пространството и очаква отговори!
* Интервюто е предоставено от Maritime.bg, заглавието е на varna.utre.bg