200-метрова дупка зее по „магистралата” от БМФ до Метро

Архив Варна

26-02-2010, 10:47

Снимка:

ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ДАНИЕЛ РУСИНОВ

Всичко от Автора

До началото на юни трябва да бъде завършена пълната реконструкция на последната двулентова отсечка на ул. “Девня” - от ул. "Пеячевич” до бул. “Република”, увери кметът Кирил Йорданов.

По неговите думи това ще осигури връзка (за която той дори използва думата “магистрала”) между БМФ и Метро.


Засега обаче тук зее 230-метрова дупка. Толкова е разстоянието от кръговото кръстовище на „Девня” с „Пеячевич” до следващото -   с бул. „Република”. „Не е толкова страшно, каза ми един таксиметров шофьор. Дупките са толкова големи, че са станали полегати и просто влизаш в тях и после бавно изкачваш отсрещния "баир". В четвъртък в кратерите са изляти  "75 тона фракция и 10 кв.м асфалто-бетонова смес”, съобщиха от общината. Това обаче не решава проблема с трафика, който уж крайезерният път трябва да поеме.


За този участък в общинския бюджет 2010 вече залегнаха 3 200 000 лева (от нов заем). Парите не са за реконструкция на самия път, а за изграждане на дъждовна канализация и... две кръгови кръстовища. Едното от които е вече построено - месеци преди бюджетът за това да бъде дори само гласуван, а парите от банката-кредитор - получени. Другото кръстовище, макар и със светофар, а не кръгово, беше изградено преди не повече от 2 години.


„Разпоредихме на фирмите да го направят, но още не сме им платили”, веднага отговаря зам.-кметът Венелин Жечев. Неговият ресор в общината е именно пътната инфраструктура. Това обаче е дежурен отговор, чували сме го и при предварителното строителство на много други обекти в града. Така е като общината си има под ръка фирми, на които директно възлага пътните ремонти. Това са „Инжстрой”, Хидрострой” и „Пътища и мостове”. Именно „Хидрострой” изпълни мащабната реконструкция на ул. „Девня” в участъка от Аспаруховия мост до „Пеячевич”. Там от средата на лятото до началото на тази година бяха изградени по две платна във всяка посока. Това глътна почти 10 милиона лева от държавния бюджет (без 10-те %, които министър Дянков удържа от всички бюджетни плащания в края на 2009-та). Оскъпяването дойде от факта, че се наложи да бъдат преместени жп релсите в района на бившата фабрика „Хр. Ботев”. Може и да е за добро, защото алтернативните идеи бяха тунел под фабриката и дори надлез. Освен 10 милиона, строителството коства и доста нерви на онези варненци, които 6 месеца търпяха пренасоченото автомоблино движение от затворената за ремонт „Девня”, по тесните улички пред домовете си. И всичко това се случи в най-натоварения за града сезон. Тогава кметът постави интереса на целия град пред този на една шепа варненски семейства. Е, хората негодуваха, протестираха, дишаха прахта от камионите – все пак пред домовете им мина целият трафик от и към южна България, изтърпяха денонощния шум... а бе - устискаха. 


Истината сега е, че шофирането по новото трасе е приятно. Подминеш ли обаче кръговото на „Пеячевич” изпадаш в шок и ужас – дупки, дупки, кратери и тук-таме асфалт... ако гледаш мноого внимателно. А това са някакви си 230 метра. Защо общината не разпореди да асфалтират и там по две платна във всяка посока, пък да плати после?  Фирмата трябва да е „Хидрострой”, тъй като тя бе главният изпълнител на реконструкцията от моста до циганското гето. Значи кръгово кръстовище може, а 230 метра асфалт – не може. Тия 200 метра всъщност са малкото камъче, което обръща колата. И в преносен и в буквален смисъл. Само те пречат кметската връзка тип магистрала от БМФ до Метро да е факт и сега. Вчера в дупките така и така бяха изсипани хиляди левове общински пари - за кърпежи на дупките. Можеха ли те да бъдат спестени? Може би - ако движението по недовършената отсечка бъде наистина спряно през зимата или ако временен асфалт още есента беше спрял ерозията на пътя в леда.


Но да се върнем на онези 3,2 милиона лева, с които ще се изгради отводнителна канализация в тази отсечка. Веднага на очи се набива разликата в метрите. Според общината става въпрос за 700 метра. Дори и да приемем, че канализация се прави и от двете страни на пътя, цифрата пак не излиза – 230 плюс 230 е равно на 460 метра, а не на 700. Може би тръбата ще завива нанякъде!? Само дано не е от онази скъпата – по 405 лева линейния метър. Защото средната пазарна цена, плюс 20 % отгоре, достига максимум 180 лева, както показа подробния количествено-стойностен анализ на общинската съветничка Калояна Димитрова.


В началото на януари кметът обави, че общината е спечелила проект на стойност 1,097 млн. лв. за укрепване на срутищата в района на автосервизите около кръстовището на улиците „Девня” и „Пеячевич”. Също и в близост до къщите на ската над участъка от улица „ Пеячевич” от новото кръгово движение на пресечната с „Девня” до пресечната с булевард „Република”. Безвъзмездната помощ е 1 млн. лева, а останалите средства са общински. Тогава Йорданов анонсира, че предстои и изграждането на другия участък от ул. „Девня” – между „Пеячевич” и „Република”. По думите му, проектът ще се реализира само на общински терени, за да няма засегнати частни собственици. „На терен” обаче действителността се оказва по различна.

{vsig}TRAFIK/2010-02-26-Devnia-dom{/vsig}


Докато екипът ни прави снимки на натоварения трафик по уж затворената за движение улица "Девня", 38-годишен циганин се приближава и разказва историята на многолюдната си фамилия. Според Петко общината му отчуждила къщата заради строителството на пътя. Сега цялата рода, която включва син, дъщеря, зет и две невръстни внучета, живее в шперплатова барака, кацнала на ръба на ската. „Работа няма, дом няма... децата няма къде да се измият, ходят до тоалетна навън...”, жалва се потърпевшият от бъдещата "магистрала". Факт е, че Петко трудно може да обясни какви права е имал над съборетината, която нарича дом на семейството. Имам нотариален акт ни казва, от дядо ми ми е даден, изчерпва той юридическата страна на въпроса. Незаконният най-вероятно статут на ромското местожителство в района обаче не оправдава бездушието, с което всеки ден прелитаме покрай "курника", приютил бебета и възрастни в ледените месеци.


Проектът за строителните работи в тази зона вече е изготвен и изпълнението му е заложено в бюджета на общината за тази година, продължава кметът. Е, първо каза че до месец май обектът ще е в експлоятация. Наскоро пък удължи срока до юни. Така че да си чакаме откриването нейде през лятото. Дано да не е по-късно. Когато и да е готова новата отсечка, цялостната картина ще изглежда по следния начин. Пътната връзка тип магистрала тръгва от кръговото до сградата на БМФ минава под Аспаруховия мост, през кръстовищата на Девня с „Пеячевич” и „Република”, продължава към кръговото движение на пресечката с улица „Д-р Атанас Москов” и стига до връзката на „Москов” с автомагистрала „Хемус”.


Преди седмица кметът обяви още една добра новина: 20 милиона лева дава републиканският бюджет за ремонта на "магистралната отсечка". Те ще бъдат похарчени за завършване на участъка от бул. „Република“ през ул. „Атанас Москов“ до Метро. За това са се разбрали кметът Кирил Йорданов и премиерът Бойко Борисов. Парите ще бъдат превеждани на общината поетапно – отсечка по отсечка, след проверка на свършената работа – качество и цени. Усвояването на средствата ще продължи и през следващата година.
Всички - и администрация, и хилядите варненски водачи, се надяват, че този околовръстен път ще облекчи трафика в централната част на града. Така ще намалее потокът  по централните булеварди "Владислав", „Сливница” и „Цар „Освободител”.