Избрани Новини
С лице обърнато към релсите
Албената. Така викахме на тогавашния експрес до София. Никога не го възприемахме като влак идващ от столицата, а само като заминаващ за там. По него време, имам предвид осемдесетте, на гарата се събираше толкова много народ, сякаш цял Добрич се готвеше за малка революция, вложена в едно нощно пътуване. Нямаше ги частните автобуси, дори ходенето с кола на умопомрачителните 500 километра бе асоциирано с излизане зад граница.
На пътниците, които биваха изпращани, се гледаше с особено внимание: като късметлии, като вече развити и оформени личности, готови да посетят столицата. Една нощ ги делеше от големия град, от събитията там и от начина на живот. Нощ, през която влакът прекосяваше цяла България. И докато пътниците спят, той ще ги люля в железните си прегръдки до момента на пристигането сутринта. И сякаш пътуването е било сън – от дълбокия североизток вдигаш глава в центъра на България – София.
Дали защото бях дете, или и другите гледаха на тази композиция с особена вид гордост, този влак захрани миналото ми с онази характерна авантюристична нотка, в която пътят напред и нагоре винаги се свързва с нещо забележително.
Не само че израснах в Добрич. Част от детството ми мина на улица „Железничарска” – първата успоредна над линиите в града. Там, при баба и дядо, край линиите и вагоните,
Естествено, че не беше като пътническите и товарните влакове. Напрежението, багажа, хората – спомням си тези моменти – лицата обърнати към релсите. Ето, влакът идва от Кардам. Около двайсет минути престой – цигара за възрастните, последни прегръдки, багажът, и свирката се чува. Влакът бавно тръгва. Животът – променя се особено много за тези, които тръгват към София. Бяхме сигурни в това.
Днес е 28 февруари 2010 година. Минали са толкова години от онова време.
И сигурно щеше да си остане поредната оглозгана ябълка от една бивша гордост, ако влакът не се превърна в ковчег преди две години. Роднините, познатите, дори съгражданите на жертвите не гледат на влака като на грандиозно събитие. Тракането на колелата отброява миговете без любимите същества. Вече нищо не е както преди. Дори гарата, коловозите. Днес там почти няма вагони. Избуяла е трева, сградите се крепят на спомените на хората. Идващите и отиващите си композиции минават бавно, стъпват едва-едва по релсите. Появата на новите мотриси – модерни, луксозни – пасва на околността като обещание на надъхан политик преди избори. Тръгне ли си от гарата лъскавата мотриса, всичко си остава като преди.
Има много тъга. Повече, отколкото думите могат да нарисуват или една камера може да покаже в новините. Разплакана майка, наведени очи, примирение със съдебната система, със състоянието на влаковете и отношението ни към живота. Защо стана така? Никой няма да ни кажа? Сигурно ние най-добре си знаем. Влаковете, катастрофите, корупцията – замислете се, накъде върви нашият влак сега? Обикаляме ли го с нетърпение и чака ме ли будни да пристигнем на централната гара в столицата на нашето щастие. Докато отчаяно се мъчим да се борим за по-добро купе в местата на живота, някак между другото пропускаме най-важното: че не мястото е най-важно, а чувството, което оставяме след себе си. Не е ли приятно да има кой да ни помаха от перона. Сега тези майки, бащи, сестри и братя стоят тъжно в църквата и със свещ огряват пътя на своята молитва.
Албената – знаете защо се казва така. Земите на Йовков, браздата на неговото творчество, паметта на нашата история. Йовков – и днес трябва да има кой да разкаже тази тъжна история. Ако пък не може – поне да запомним, че добрите спомени са печата на нашето детство, а лошите – те трябва да са обратния ни билет към доброто.
Поклон пред паметта на жертвите!