Кметът: Предизборната кампания започна с протеста за дупките

Архив Варна

06-03-2010, 16:38

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

* Кой яхна недоволството на варненци?

* Кога ще бъдат закърпени дупките?

* Защо полагат супер настилка около Спортна зала?

Нечии болни политически амбиции умело яхнаха протеста на варненци срещу дупките. Това разбраха слушателите на обзорното предаване на Радио Варна "Позиция" днес. Събеседник на водещата Даниела Иванова беше кметът Кирил Йорданов, който повдигна завесата от "задкулисието" на протеста, за да предупреди варненци да "бъдат предпазливи, да се оглеждат внимателно, за да не бъдат въвличани и ползвани и, защото скоро ще трябва да избират". Според кмета спонтанен характер, в някаква степен при това, е имал само първият митинг (на 1 март - бел. на ВарнаУтре) Излизането на улицата и спирането на движението на следващия ден обаче са имали "чисто репресивен характер по отношение на и без друго изнервените водачи". Свидетели сме на опит да се оглави недоволството на хората и да му се даде политически ефект, категоричен е Йорданов, който смята, че очевидно е мишената на тези политически провокации.


Според него така беше сложено началото на следващата предизборна кампания (за местния вот през есента на 2011 - бел. на ВарнаУтре) и подобни изяви ще се повтарят "циклично и тематично". По-късно пред ВарнаУтре Кирил Йорданов сравни ситуацията от миналата седмица с екопротестите в градинката "Севастопол" преди 2 години, които били замислени като натиск за постигане на определени бизнес интереси, зависещи от общинската администрация. 


След темите от "задкулисието" на протеста, кметът мина към цифрите, свързани с темата "дупки".


864 километра е общата дължина на всички улици във Варна. От тях за 10 години неговият екип успял да ремонтира 49.8 км. Останалите близо 20 пъти по толкова километри асфалт във Варна е полаган преди повече от 20 дори 30 години и тежката зима се оказала фатална за него. 


Едва по 500 000 лева на година е успявала да задели администрацията за градските улици през периода 2000-2004 г. През 2005-та сумата вече е 1.7 млн. лева и започват първите реконструкции. През 2006 г. е пикът в броя на жертвите на пътя във Варна - 75 загинали и 782-ма ранени в общо 7725 катастрофи, 606 от които - тежки. Следват 3 години - 2006. 2007 и 2008, в които общината "налива" в градските артерии по 13.5 млн. лева. През 2009-та инвестициите са за 15 млн., а за 2010 за улици са заложени 24.5 млн. лева. За сравнение приходите от пътните данъци, платени от варненци са едва 11.660 млн лева. Като в тази сума принос нямал организаторът на протеста, защото не се е сдобил с адресна регистрация във Варна.


Според кмета важна е и промяната в съотношението при харченето на парите. За 10-те изминали години за кърпежи са похарчени 47 млн. лева, а за ново строителство на улици и тротоари - 84.5 млн. През 2010 година парите за кръпки, ще са 5 пъти по-малко от тези за нови строежи. 


Йорданов държеше да уточни, че парите се харчат не само за асфлат, но и за тротоари, подземна инфраструктура и осветление на улиците, а също и за легнали полицаи, светофари и въвеждане на еднопосочно движение. 


Дори ефектът от вложените пари да беше единствено спасеният живот на тези 36 души (толкова по-малко са загиналите през 2009-та в сравнение с 2006-та), пак си заслужаваше, възкликна кметът в студиото на Радио Варна и веднага уточни, че тези факти умишлено се замъгляват по вече посочениете от него причини. 


Основна вина за тежката ситуация с ремонта на варненските улици освен липсата на пари има и приватизацията на бившите общински фирми за асфалтиране и строителство на пътища, станала през 90-те години. "Аз съм привърженик на градската собственост по отношение на тези битово-комунални фирми. Вече върнах на подчинение на общината дейности като поддържането на Морската градина и спортните обекти. В Хамбург няма частни фирми, които да се занимават със сметосъбиране, обработка на отпадъци, ремонт на улици и т.н.", обясни Йорданов и си пожела думите му да не се използват за атака с идеологически привкус срещу него. Тази приватизация поставила общината в абсурданата ситуация на конкурса за всяка общинска поръчка да се явяват едни и същи фирми без конкуренция, защото само те имат нужния технически потенциал. 


Градончалникът призова щедро атакуваните през последните седмици "пътищарски" фирми да излязат и да отговорят на всички въпроси за технологията, качеството, мястото и цената на ремонтите. 


За да изпревари обвиненията в лош контрол, кметът вече бил наел външен независим оценител за работата на всички подизпълнители, на които общината плаща за ремонти. 


Ако времето се задържи сухо и с температури над 10 градуса, за 1 месец ще приключи трайното (с топлинна обработка) закърпване на варненските улици, обеща кметът. Гаранцията, определена от законодателя, за закърпена улица е 1 г., а за ново строителство - 3 г. Такова със затоплянето ще започне на ул. "Христо Смирненски" между булевардите "Сливница" и "Цар Освободител", в подлеза под магистралата и по ул. "Девня". 


Особено качествена настилка от поне 28 см ще бъде поставена на улиците около Двореца на културата и спорта, каза кметът за ВарнаУтре. Причината? Те стават част от трасето на рали от Формула G3 (стартове от Grand Touring Championship, но за участници, които се пускат само в една надпревара, макар и със същите мощни близо 600 конски сили спортно пригодени автомобили от високия клас на Международната автомобилна федерация (ФИА), които гледаме и във Формула 1). Състезанието във Варна ще е през есента на 2011 година и трасето ще повтаря това на легендарното рали "Златни пясъци". 3,2-километровата дистанция, ще минава по бул. "Княз Борис I" и ул. "Васил Друмев" и ще има два завоя за обръщане - до хотел "Димят" и на "Акациите".  


 Спортното шоу, което трябва да доведе в града над 10 000 туристи, ще бъде рекламирано на щанда на Варна на туристическата борса в Берлин от 10 март, където ще бъде изложен истински автомобил Порше.