Синята коалиция най-активна в парламентарния контрол. Най-слаби - ДПС

Архив Варна

18-03-2010, 14:00

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Разширяване на контрола на НС върху изпълнителната власт на всички нива, тъй като сегашната организация на парламентарния контрол не отговаря на новата роля на парламента в условията на европейско членство, поискаха от Института за модерна политика.

Днес мониторинговият доклад за дейността на парламента бе представен от Борислав Цеков, основател на Института.

По активност в парламентарния контрол в периода юли-ноември 2009 г. първите места са заети от Синята коалиция и Атака, а Коалиция за България е трета.

В периода ноември 2009 – февруари 2010 г. Коалиция за България заема второ място по активност след Синята коалиция. Атака е на трето място. И за двата периода най-слаба активност в контрола над правителството има ДПС.

Днес мониторинговият доклад за дейността на парламента бе представен от Борислав Цеков, основател на Института.

Консултативният съвет по законодателството при председателя на НС да се възстанови  и то в реформиран вид, като му се вмени изрично и специализирана преценка за съответствие на законопроектите с правозащитните стандарти,  е друга от препоръките.

Да се засили ролята и участието в законодателния процес на парламентарната Комисия по правата на човека е друго от предложенията.

От института са отчели динамична промяна в позициите на правителственото мнозинство и излъченото от него правителство по важни управленски теми .Това е в резултат от лошо формулирани политики и от липса на пълноценен диалог със засегнатите от дадена мярка групи.

От Института препоръчват да се прекрати работата „на парче” и да се представи на обществеността конкретен пакет от мерки в сферата на здравеопазването, икономиката, социалната политика – реформаторски и антикризисни, които да бъдат поставени на обществено обсъждане.

Повечето наблюдавани законопроекти попадат в зоната на „сивото законодателство” , се твърди в доклада. Уреждат се  частни, корпоративни и лични интереси на отделни депутати и свързани с тях лица или се въвеждат прекомерни регулации в ущърб на свободата на стопанската инициатива и гражданските права.

Примери  за това са промените в Закона за събранията, митингите и манифестациите, промените в НПК и Закона за електронните съобщения, за лечебните заведения, за развитието на академичния състав, за радиото и телевизията, за генетично модифицираните организми.

Като примери за законопроекти за „прозрачно законодателство” бяха посочени Законопроектът за потребителския кредит и пакетът от законопроекти за въвеждане на забрана за разпоредителни сделки за срок от 24 месеца, както и за промяна на предназначението и застрояване на земи и гори, придобити чрез замени до 1 януари 2010 г.