Труд: Студенти не щат да слушат лекции отпреди 20 години

Архив Варна

24-03-2010, 06:38

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

“Омръзна ни преподаватели да ни четат лекции, които не са променяли от 20 г. и да учим по прашасали учебници от миналия век.”

Това казаха вчера от ръководството на Националното студентско представителство на официална среща с медиите, пише днес "Труд". Поводът - след двумесечно допитване сред студенти те са изработили предложения към новия проектозакон за висшето образование (виж вдясно). В техническите университети например имало специалности, в които преподаването нямало нищо общо с практиката. В други още се чертаело на ръка. Зле било положението и във филологиите - с учебници от 70-те години.

“Ето защо искаме бързо създаване на електронни библиотеки, където минимум 50% от учебниците да бъдат достъпни по електронен път”, каза лидерът на студентите Петър Чаушев.

Новият закон трябвало да гарантира правото да се избират до 30% от предметите в един семестър, както и да им се признават лекциите, слушани в европейски вузове. Сега студентите хем ходели по програми за обмен навън, хем след това пак си държали изпити у нас. “Искаме еднакви учебни планове между вузовете”, каза Чаушев. Сега университетите примамвали с дисциплини, от които няма никакъв смисъл.

“След още някоя и друга година дипломите ни съвсем ще девалвират”, било общото мнение на студентите. “Колко дипломи са нужни, за да продаваш зеленчуци на пазара?”, попитаха риторично младежите. Те се надяват, че управниците ще им обърнат внимание.

Предложенията за промяна

• Самостоятелен избор на дисциплините - до 30% на семестър

• Осигуряване на студентски стажове във фирми и компании

• Намаляване на семестриалните такси на студенти отличници

• Създаване на рейтингова система на университетите

• Електронни библиотеки да сменят старите учебници

• Унифициране на учебните планове между университетите

• Задължително издаване на европейско дипломно приложение

• Свободен обмен на студенти между висшите училища

• Разделяне на социалната стипендия от тази за успех

• Премахване на субективизма при оценяването