Администрацията не е нито достатъчно компетентна, нито достатъчно чувствителна към правата на гражданите, каза омбудсманът Гиньо Ганев при представяне на дейността му през 2009 година, съобщи Агенция „Фокус”.
„Главното, което сме въвели в доклада, е, че органите на властта имат основната задача да спазват правата на човека и гражданите, дори и да не ги застрашават”, посочи Ганев. Той призова да се увеличи активността на гражданите, защото именно активните граждани определят гражданското общество.
Правителствените антикризисни мерки бяха определени от омбудсмана като каталог на ограниченията.
„Икономическата криза не трябва да води до нарушаване на социалните права на всички хора и особено на най-уязвимите групи. В условията на криза не може с лека ръка да се посяга на правата на гражданите. Виждам инерцията, с която работи администрацията”, посочи омбудсманът. Гиньо Ганев определи като много важен процеса на децентрализация и транспорт на властта от центъра към територията, където живеят хората.
По отношение на местната власт в доклада се констатират три категории тревоги в общинското ниво на управление. Те са свързани с предоставянето на социалните услуги, незачитането на свободата на вероизповеданията и с незачитането на правозащитни стандарти, когато се изваждат граждани от техните единствени жилища.
Шест конституционни дела са заведени с участието на омбудсмана. Има пропаст между управляващи и управлявани и тя трябва да се запълва, каза Ганев.
44,77 е индексът за нивото на местните администрации, което е под средното задоволително ниво, уточни Борислав Цеков.
Увеличават се оплакванията на граждани от телефонните услуги и в голямата си част те са основателни, каза Росица Тоткова от отдела за жалби на граждани към омбудсмана
Най-голям брой са оплакванията от „Виваком”- 66% от всички жалби, „Глобул”- 18%, М Тел -16%. Има много неразбрани клаузи в договорите, които операторите предлагат на потребителите и в много случаи хората не могат да се откажат от услугата, каза още Тоткова.
При жалбите на гражданите от услугата на електроразпределителните дружества (ЕРП) 70% са срещу ЧЕЗ , 19% са срещу Е.ОН, 11% са от ЕVN. Най-много жалби има от топлофикационните дружества- 189 броя. 158 са жалбите срещу електроразпределителните дружества, 96 са срещу ВиК дружествата, 49 са от предоставянето на телефонни услуги и 25 от жалбите са свързани със сметосъбирането и сметоизвозването.