Въздушното пространство над части от Европа затворено отново

Архив Варна

22-04-2010, 12:50

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

ЕС на път да премахне границите в небето над континента.

Европейските летища изпратиха хиляди самолети в небето в четвъртък, след цяла седмица на транспортна криза, но небето над Норвегия и Швеция отново е затворено, след като ветровете донесоха облак с вулканична пепел над Скандинавия, съобщи АП.

Властите информираха, че затварят небето над Северна Шотландия, части от Южна Норвегия, Швеция и Финландия, съобщи Кайла Еванс, говорител на "Eurocontrol" - Европейската агенция за въздушен трафик.

Почти всички останали 28 000 насрочени полети на континента, включително повече от 300 трансатлантически, които са много доходоносни, ще бъдат изпълнени.

Съвсем очаквано, всички места в самолетите са заети.

Авиокомпаниите съобщиха, че няма как да бъде разрешен бързо проблемът с хилядите чакащи по аерогарите пътници. Няма свободни самолети за допълнителни полети.

"Честно казано, нямаме отговор за това", каза говорителят на Асоциацията на европейските авиолинии Дейвид Хендерсън.

Някои от пътниците получиха почивка в четвъртък - 2200 туристи бяха качени на луксозния круизен кораб "Celebrity Eclipse" от северното испанско пристанище Билбао до Англия. Британски кораб от кралския флот пристигна в Портсмут късно в сряда, с 440 войници на борда, които се завърнаха от Афганистан и 280 цивилни, качени от Билбао.

Много самолети ще прелетят над облака, който все още покрива части от Исландия. Полетите преминават на повече от 11 хил. км над земята, което е над максималната височина от 6 км, до която е достигал облакът с вулканична пепел.

Шведските власти съобщиха, че въздушният коридор над столицата Стокхолм е отворен, но не и над южните градове Гьотеборг и Малмьо. Говорителят на авиовластите Бьорн Стенбърг каза, че промяната в посоката на ветровете е причина облакът да не се разпръсне, както бе прогнозирано. Междувременно нови облаци с пепел са носени от вятъра към западна Норвегия, където летищата Ставангер и Берген вече са затворени.

Затварянето на въздушното пространство за цяла седмица причини най-голямата криза в европейската гражданска авиация от Втората Световна война насам. Изригването на исландския вулкан на 14 април остави хиляди пътници в безизходица, заседнали на летищата в Европа и цял свят. Некоординираната реакция на европейските правителства повдигна въпоса за цялостна реформа на управлението на европейския въздушен трафик.

Вулканът отново изплаши света, когато в сряда репортери, фотографи и телевизионен екип на Associated Press прелетяха с хеликоптер над кратера и съобщиха, че Ейяфятлайокул изхвърля парчета магма с размер на кола. Oт черния кратер в средата на ледника червени магмени блогове падаха върху заобикалящия лед. От време на време излизането на газ от сърцевината на вулкана предизвикваше трусове на 25 км разстояние от него, избухвайки като фойерверки с разтопени скали. Въздухът трепереше с постоянно, заплашително ръмжене, подобно на постоянен тътен от гръмотевици, описват очевидците.

Европейският съюз реагира на смущенията в авиацията, като заяви, че започва работата по създаване на нова система за управление, известна като "Единно европейско небе" ("Single European Sky"), която до голяма степен ще заличи националните граници в небето. Кризата с вулканична пепел  "показа сериозни пропуски, които не можем да пренебрегваме повече", каза говорителката на ЕС Хелън Кернс.

ЕС има 27 национални мрежи за управление на полетите, 60 центъра на въздушното движение и стотици помощни центрове и кули. Въздушното пространство на Европа е пъзел от повече от 650 парчета.

За сравнение - американската авиационна система е два пъти по-ефективна. Само за един ден в САЩ се управляват два пъти повече полети от тези в ЕС, разходите са същите, но контролните центрове са само 20 - с 2/3 по-малко от тези в Европа.

Европейските правителства и гражданската авиация защитиха решенията си за отварянето на небето с това, че затварянето е продиктувано от недостатъчна информация и необосновани страхове.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) настоя ЕС бързо да компенсира финансовите загуби на авиокомпаниите, както правителството на САЩ направи след терористичните атаки на 11 септември. IATA беше тази, която настоя преди няколко години за строги регулации за правата на пътниците - авиокомпаниите трябва да платят за разходите за хотели и храна, в случай че полетът е отложен.

Военната авиация също бе парализирана отчасти, въпреки че НАТО отрано взе мерки да премести самолетите си в южна Италия. Оттам те имаха готовност да реагират при нужда от защитни мисии в случай на военно нападение.