Избрани Новини
Освободеният зам.-министър пробвал закон срещу зелената енергия
02-05-2010, 06:25
Снимка:СНИМКА: ЦВЕТОМИР ТРЪНКОВ
Автор:РОСИЦА ПЕНКОВА
Промени в Закона за опазване на земеделските земи срещу ветрогенераторите "взели" главата на заместник министъра на земеделието Преслав Борисов, научи ВарнаУтре.бг.
След оставката му в петък бяха лансирани няколко версии, различни от официалната ("по семейни причини"). Земеделският министър Мирослав Найденов сам опроверга най-тиражираната - заради конфликт на интереси, свързани със зърнения бизнес на бащата на вече бившия му заместник. Не било вярно и, че червеният картон дошъл заради сигнали за искани проценти от европроекти. Коментарът на премиера пък беше кратък: "Не харесвах работата му".
Истинската причина за недоволството на министър-председателя обаче били промените в закона за опазване на земеделските земи, които съфамилникът му успял да прокара в началото на април на заседание на Министерски съвет, твърдят засегнати от нововъведенията на юпито. Допълненията на ЗОЗЗ удрят пряко бъдещите производители на зелена енергия, както и собствениците на земеделска земя.
Най-атакуваното допълнение към закона, предложено именно от Преслав Борисов (според източници от икономическото министерство, което е пряко заинтересовано от новия Закон), е за ограничаване на промяната на предназначението на земите от първа до четвърта категория. Това
ще попречи на поставянето на нови ветрогенератори,
които масово се изграждат по Северното Черноморие, където земята, като част от Добруджа, най-често е именно между първа и четвърта категория. В същото време инвеститорите посочват, че за построяването на нова "перка" са нужни едва 600 квадрата земя, а производството на ел.енергия от вятъра по никакъв начин не вреди на насажденията и почвата. Ограничението в смяната на статута поставя в неравностойна позиция бъдещи и настоящи енергийни предприемачи. То ще доведе и до нови катаклизми с цените на земеделската земя.
"Предложението за поставянето на промяната на предназначението на земите от първа до четвърта категория, на поливни земи, както и за целите на изграждане на енергийни обекти в компетентност на Комисията по земеделските земи при МЗХ според нас представлява централизация, която би утежнила и забавила допълнително тежките административни процедури, свързани с развитието на проекти за ВЕИ", пишат инвеститори в становище до министрите на икономиката, на земеделието, до председателя на Парламента, до шефовете на Комисиите по земеделието и горите и по икономическа политика, енергетика и туризъм.
Според тях "предложението в § 3. за създаване на ал.2 към чл. 18: „(2) Собствениците на земеделска земя или лицата, които имат право да строят в чужд имот, могат да искат промяна на предназначението на земята за изграждането и/или разширението на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници върху земеделски земи след представяне на положително становище от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.” - не препраща и не е обвързано със съществуваща или предстояща прозрачна процедура или ред за получаване на такова становище".
"Настояваме предложението да отпадне с цел предотвратяване появата на корупционни практики
и субективност от страна на органа, оправомощен да издава „положително становище”, се казва още в писмото, изпратено от Варна на 26 април.
Скандални според инвеститорите са и изискванията „За обекти, за които транспортният достъп се осъществява по селскостопански пътища и се предвиждат дейности, свързани с използването на транспортни машини с габарити или други технически характеристики, различни от предвидените за селскостопанските пътища, промяна на предназначението на земята за пътя се извършва по общия ред едновременно с основния обект”.
Възниква въпросът кой и как ще променя предназначението на земята на селскостопанския път, който е публична общинска собственост, питат бъдещите производители на зелена енергия. Според тях, въвеждането на подобно изискване към инвеститорите би затруднило или спряло реализацията на намеренията им поради факта, че не притежават права за иницииране и провеждане на процедурата по промяна предназначението на земята за пътя, като едновременно с това вече ще тече давността на решението за промяна на предназначението за площадките за ветрогенераторите.
В писмото четем още: "Предвиденото ограничение в чл. 23 от § 7 „за изграждането и/или разширението на обекти за производство на ел. енергия от ВЕИ върху земеделски земи от I-IV категория, или върху поливни земи, освен когато попадат в територии, определени със специализирани карти към Националния план за енергията от ВЕИ, приет от Министерския съвет по предложение на министъра на МИЕТ не цели повишаване защитата на високопродуктивната земеделска земя от въздействие на строителството и експлоатация на обекти в тях (магистрали, пътища, бензиностанции, голф игрища, туристически комплекси и пр.), а е ясна дискриминативна забрана към всички ВЕИ. Считаме, че подобна крайна рестрикция към енергийни инвестиционни намерения би повлияла негативно върху икономическото развитие особено на изостаналите селски общини, разполагащи с доказан потенциал на ресурса за производство на възобновяема енергия - вятър, слънце, биомаса
(отпадък от селскостопанската дейност и основна суровина, оползотворяване в инсталациите за производство на електрическа и топлинна енергия).
Възможността за повишаване конкурентноспособността на земеделските производители чрез реализацията на ВЕИ-проекти и разнообразяване предмета им на дейност чрез неземеделски дейности, насърчавано в целия ЕС чрез ПРСР ще бъде отнета, което от своя страна ще провали и чакащите одобрение проекти по мерки 311, 312, 121 от Програмата за развитие на селските райони и ще рефлектира върху усвояемостта на средствата, заложени в ПРСР.
Собствениците на земеделски земи ще бъдат лишени от избора и възможността да получават доходи от наем на земята си, което за селските райони с преобладаващо население в пенсионна възраст е единствена възможност за подпомагане на домакинствата им.
Признавайки и отчитайки факта, че интензивното земеделие е основа форма на антропогенно въздействие, която в дългосрочен план засяга необратимо почвени характеристики (структура, порйозност, сорбционен капацитет, запас на органично вещество и пр.) дружеството ни прилага земеделска технология ”минимални обработки/директна сеитба”, която е ключов фактор за опазване, съхраняване и подобряване на почвата като природен ресурс. Споделяме убеждението си, че в дългосрочен план рационалното използване на земеделски земи за изграждането на обекти за производство на ел. енергия от ВЕИ е по-еколгощадящо дори от самото земеделие, било то за отглеждане на култури за производство на биогорива или биоземеделие. Апелираме авторите на проекта на Закон за изменение и допълнение на ЗОЗЗ да приемат предложенията ни, които са в хармония с целите на закона за ”запазване на плородната земя” и биха благоприятствали постигането на националните ни задължения по Директива 2009/28/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 23 април 2009 г. за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници и биха гарантирали прозрачни и равни условия за устойчиво развитие".