Избрани Новини
Монитор: Магистралите и метрото готови до две години
В средата на 2012 г. в България ще са готови три магистрали - "Марица", "Тракия" и "Люлин", както и метрополитенът в София.
Обзор на строящите се аутобани прави днес "Монитор" като се позовава на премиера Бойко Борисов, който вчера направи първа копка на 32-километровия участък на магистрала "Тракия" от Стара Загора до Нова Загора (лот 2). Освен това ще са готови и проектите за някои отсечки от магистрала "Струма", северната скоростна тангента на София и аутобана от София до Ниш. В момента се разработват схеми и за изграждането на магистрала "Хемус" от София до Варна, допълни премиерът Борисов.
"Няколко правителства подред обявяваха магистралата почти за готова, каза още Бойко Борисов - така си вършеха работата обаче, че дойде време ние да правим първа копка. Според него предишните управляващи не са искали нищо да правят, а само са лъгали. За наше съжаление те продължават да пречат категоричен е Борисов. Той обясни, че в момента БСП в лицето на Младен Червеняков бави подписването на договора с фирмата, избрана да упражнява строителния надзор. Отстраненият в търга участник - консорциума "Транспортни оси", е наел Червеняков като адвокат и е обжалвал избора на строителния надзор в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). За да бъде разгледана жалбата, трябва да бъде заплатена такса от 50 лв. Тя според премиера Борисов умишлено не се заплаща, за да се бави строителството на магистралата. "Ако нямат - да съберем пари, да им дадем 50 лв. Те умишлено не са внесли таксата, за да печелят време. Дори да се опитват да продължат с бойкота, ние ще сложим временен строителен надзор, така че ще изпълним сроковете", категоричен е премиерът.
Според министър-председателя Бойко Борисов България е в пъти по-пестелива, когато харчи европейски пари спрямо други страни в ЕС. Той посочи, че строителството на един километър магистрала в Германия и Чехия струва 19 млн. евро, в Австрия, Гърция и Албания - по 10 млн. евро, а отсечката от "Тракия" от Стара Загора до Нова Загора ще излезе 2,2 млн. евро на километър. „Обръщам се към строителите - нито ден повече, нито лев повече отгоре на тази цена, защото това е начинът да покажем на Европа, че българските фирми работят и качествено и бързо, и на значително по-ниски цени. А на европейските данъкоплатци искам да кажа, че когато става въпрос за техните пари, ние сме в пъти по-пестеливи", каза още премиерът.
Качеството на строежа на отсечката е гарантирано, защото пътната агенция ще упражнява 24-часов контрол на обекта, каза още премиерът. Пътната агенция и регионалният министър Росен Плевнелиев ще са лично отговорни цената да не бъде надхвърлена нито с лев и срокът да не бъде удължен с нито ден. Така за лот 2 на "Тракия" ще знаем всеки ден докъде е стигнал строежът и ще следим изкъсо изпълнението, увери премиерът.
Министър Плевнелиев коментира, че жалбата за избора на надзора на отсечката Стара Загора-Нова Загора няма да забави проекта.
Срокът за изграждане на участъка от 32 км за 25 месеца ще тече от момента, в който бъде издаден Акт 2 - откриване на строителна линия. Ние сме коректни към изпълнителите от фирма "Трейс". За да не се бави строежът на участъка между Стара Загора и Нова Загора, връзката й със Стара Загора ще се проектира и строи като отделен обект, каза още Плевнелиев.
Надявам се най-късно до 11 май да бъде решен въпросът с обжалването за надзора и да няма вече никакви пречки за изграждането на 32-километровата отсечка, каза шефът на пътната агенция Божидар Йотов. Той увери, че ако се наложи, в краен случай по Закона за обществените поръчки ще бъде направена малка поръчка и ще бъде назначен временен надзорник. Това може да е същата фирма, която е била избрана официално - "Пътинвест инженеринг". Изгражда се от 1975 г.
Участъкът от София до Пловдив е в експлоатация от 25 години. Решението за изграждането на „Тракия" е взето през 1964 г., като тогава тя е замислена като част от автомагистрален пръстен, включващ още магистралите „Хемус" и „Черно море". Строителството започва през 1975 г. и десет години по-късно влиза в експлоатация първият участък на магистралата от София до Пловдив. В следващите 10 години са извършени предпроектни проучвания на лотове 2, 3 ,4.
През юли 2000 г. правителството сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас. От българска страна съфинансирането е в размер от 140 млн. евро.
На 1 юли 2006 г. официално е пуснат в експлоатация първият подучастък от лот 1 - между Оризово и Чирпан, с което общата дължина на магистралата става 186,5 км. На 2 ноември същата година е открит участъкът Карнобат - пътен възел „Бургас запад" при кв. Ветрен (35,2 км) от лот 5.
На 5 октомври 2007 г. официално е пуснат в експлоатация участъкът между Чирпан и Стара Загора, с което завършва изграждането на лот 1 (Оризово - Стара Загора) с обща дължина 38,7 км.
Очаква се до 2012 г. да бъде завършена и цялата отсечка Стара Загора-Карнобат.