Избрани Новини
Отвличането на "Панега" - лош късмет за пиратите, още по-лош за екипажа
Българският танкер "Панега", който бе отвлечен вчера от сомалийски пирати, е извършвал последното си плаване, потвърди изпълнителният директор на БМФ кап. Христо Донев.
Той определи като лош късмет за пиратите факта, че корабът няма товар. "Панега" е отплавал на 23 април от Варна към Пакистан, където е трябвало да бъде нарязан за скрап. Екипажът му е трябвало да се завърне в края на май със самолет в България. Засега на борда на танкера има достатъчно провизии, смята кап. Донев.
Необяснимо е защо пиратите са набелязали точно този кораб за отвличане, цената му като старо желязо при всички случаи едва ли надхвърля 1 милион долара, коментират запознати. Капитани твърдят, че е честа практика да не се обявява, че корабът плава, за да бъде нарязан, тъй като в тези случаи таксите за преминаване през Суецкия канал са много високи. За пореден път в морските среди се прокрадва и съмнението за интерес и от страна на застрахователите при подобни инциденти.
Най-ценното на борда на "Панега" е екипажът му - 15 българи. Все още не е известна цената, която ще поискат за освобождаването им пиратите. Тази вечер или най-късно утре във Варна пристига представител на застрахователя на "Панега", който ще консултира сформирания от БМФ кризисен щаб за започване на преговори с похитителите за освобождаване на моряците. Кап. донев категорично опроверга твърденията, че други институции ще участват в освобождаването на кораба. Това е ангажимент на компанията корабособственик и тя ще го изпълни, заяви изпълнителният директор на БМФ.
Районът, в който е похитен танкерът, е обявен от Международната транспортна федерация за зона с повишен военен риск. По споразумение с Международната асоциация на корабопритежателите при преминаването й на екипажите трябва да се изплащат обезщетения в двоен размер. БМФ обаче не е член на тази асоциация, не признава наличието на такава зона и досега не е изплатил нито едно обезщетение за екстравоенен риск, заяви председателят на Българския моряшки професионален съюз Иван Велков. По думите му ако за "Панега" е направена допълнителна застраховка точно за преминаването на Аденския залив, това би облекчило много застрахователя.
Капитанът на кораба не може да бъде обвиняван, че екипажът не е оказал ефективна съпротива при нападението на пиратите. Всички моряци, преминаващи през опасния район, са инструктирани, че с действията си не трябва да предизвикват нападателите да използват оръжие, обясни Велков. Според колективния трудов договор всеки моряк в БМФ има право да откаже да премине през рисковата зона. Хората обаче много рядко се възползват от това си право, защото нямат сигурността, че ако се противопоставят на работодателя си, ще бъдат отново качени на кораб, допълни синдикалистът.
Има два вида преминавания на Аденския залив - едното е в конвой, носещ името на държавата, която го осъществява. Има руски, японски, китайски, ирански, индийски - това са държави, които си пазят корабите. Когато се обяви дата за съответния конвой, в него се включват плавателни съдове срещу заплащане и преминават в ескорт от поне 4 бойни кораба и охрана от хеликоптери.
Корабите на БМФ, както и на много други компании, се включват в другия вид - т.нар. групово преминаване, обяснява в морски форум мъж, брал страх в Аденския залив. За груповото пресичане на опасната зона се правела регистрация в IMB Dubai от компанията, а разписанието можело да се види в сайта на Хидрографското бюро на Англия. На практика група кораби преминават самостоятелно през коридора с дължина около 500 морски мили. Аденският залив е разделен на сектори на отговорност на отделните военни кораби (силите на НАТО и ЕС плюс кораби от Индия и Иран). Един военен кораб покрива територия от поне 100 мили. Понякога с часове не можеш да видиш военнен кораб, твърди морякът.
Топ Новини