Бяла подкрепи историята си с факти

Без цензура

30-05-2010, 14:30

Снимка:

СНИМКА: ВИОЛЕТА РУСКОВА

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Как най-южната община в областта се подготвя за новия туристически сезон разказва кметът Анастас Трендафилов

- Г-н Трендафилов, тази година Бяла посреща новия туристически сезон със сериозна програма за гостите и жителите на града. Културният туризъм ли е разковничето към развитието на общината?

- Община Бяла може да предложи много на туристите. Прекрасни плажове, чиста природа и, да, интересни културни забележителности. Първо проф. Прайзингер откри тук "Белите скали", които, според геолозите, са първата Креда-Терциер граница в България. Бяла е четвъртото място в света, където са открити следи за гигантския космически катаклизъм на границата Креда-Терциер, довел до края на ерата на динозаврите и дал шанс за развитието на бозайниците. Сега екип от варненски археолози откри руините на древна крепост и късноантична базилика на нос Свети Атанас.

- Как се стигна до това откритие?

- Археологическите разкопки около Бяла бяха инициирани от общината, финансирани от нея и бяха проведени от д-р Валери Йотов от Варненския археологически музей. Искам специално да му благодаря за куража, защото в началото обектът се считаше за безперспективен, но се оказа за радост на всички, че не е така. Един беленец преди месец, като обсъждахме темата, каза – да, Бяла има история, но няма факти. Вече може да кажем, че историята ще бъде подплатена и с факти. Нос Свети Атанас е едно уникално място в град Бяла, свързано с историята на града, защото около това място се е развивало и съвременното селище.

- Как туристите ще могат да се запознаят с тази част от древната история на града?

- Някои от откритите предмети, както и историята на разкопките вече са изложени в музейната експозиция до читалището в центъра на града. Нашата амбиция обаче е в Бяла да заработи Археологически музей, който да разкаже богатата история на тази част от българското крайбрежие, за слабо познатия древен град Лариса, който се предполага, че е бил тук, за значението на местното пристанище в търговията със зърно и вино в античния свят, за находките на подводните археолози.

- Къде ще бъде изграден този музей?

- Ние имаме готова общинска сграда, която обаче е в лошо състояние. Трябва да бъде ремонтирана и специално оборудвана за съхранение и експозиция на уникалните артефакти.

- Откъде ще дойдат парите?

- Ще кандидатстваме с проект по европейските програми.

- С пари от ЕС ли променихте до неузнаваемост улицата, която води към централния площад на Бяла? (Нови липи са засадени сега от двете страни на улицата, между тях са поставени оригинални лампи и нови кочшета за боклук, по стълбовете са монтирани светещи пана в закачлив "плажен" стил)

- Не, направихме го с пари от общинския бюджет, само за подземната инфраструктура разчитаме на европрограмите. Ремонтът на улица „Андрей Премянов” от главния път Варна-Бургас до центъра вече е на финала. Улицата е прясно асфалтирана и до няколко дни трябва да се приключи с тротоарите. Направено е пълно почистване на града и озеленяване на алеята, която води до морето.

- Как отделяте пари за украса, след като финансовото положение на българските общини точно в момента е толкова тежко?

- А вие какво, предпочитате да си седи в стария вид ли? Бяла все по-успешно се налага като туристически център за български и чуждестранни летовници. Отвориха врати не един и два нови хотела. Затова и обликът на града трябва да се променя. През тази седмица ще бъдат почистени и плажовете, които нямат концесионери. А до 15 юни ще бъдат подменени пейките и кошчета за боклук. Активният сезон в Бяла започва след тази дата и всичко, което общината прави, е подчинено на това.

- Какви са прогнозите за новия летен сезон?

- Добри, надявам се, питайте за това собствениците на хотели, но по улиците вече се виждат първите чужди туристи. Затова започнахме с програмата за тях още сега. Открихме новия археологически сезон, дадохме старт на Пленера на склупторите от дърво, който ще завърши с изложба на 5 юни, за празника на града в събота в Бяла пя Йорданка Христова. Прогнозите са, че туристи от европейските държави в Бяла ще са повече от миналата година. Няма да се сбъдне очакваният спад на английски и скандинавски туристи. Имаме индикации и за увеличаване на туристическия поток от Русия и други страни от ОНД, защото те са по-слабо засегнати от финансовата криза в световен мащаб, въпреки че проблемът с визите създава известни затруднения.

- Как се отрази кризата на строителството в южната част на града?

- Различно. Някои продължават да строят, други сега започват инвестиционните си проекти.

- Как очаквате държавата да ви помогне в превръщането на Бяла в атрактивен туристически център?

- Десетилетия наред Бяла чака държавата да отдели средства за довършване на дамбата до Обзор. Това не е само атракция и място за разходки, но както и между Балчик и Албена, и нашата дамба трябва да бъде построена, за да спре действието на морската абразия върху брега.  Искаме да превърнем Бяла в един добър курорт, а не да оставим тя да бъде презастроена като Слънчев бряг. Желаем да има едно нормално строителство и така да привлечем по-богати туристи: с повече зеленина, пространство и повече въздух. 

- Какво става с проектите за летище, яхтено пристанище, голф игрище?

- Не просто яхтено пристанище, а най-голямото яхтено пристанище по Черноморието... Възможността за реализацията на тези проекти беше силно преувеличена през миналите години. Вероятно с предизборни цели. Бих нарекъл идеята за летище дори фантастична, тъй като на територията на общината дори няма подходящ терен за това. Голф комплекс може и да има, поне такъв е заложен в общия устройствен план на общината. Различни инвеститори купуват земи с тази цел и от тях зависи дали и кога ще започнат да строят. Проекти в начална фаза има и за яхтено пристанище. Не мога да коментирам обаче дали зад тях стоят достатъчно сериозни инвеститори, с достатъчен финансов капацитет за това. Всички пристанища, които са предназначени за яхтен туризъм, трябва да отговарят на определени характеристики. Нашето Черноморие, за съжаление, не може да ги покрие. затова ние можем да говорим единствено за пристан за малки яхти, но не и за пристанища, още по-малко за такива, които да станат център на яхтения туризъм.
{gallery}Story/2010-05-21-Byala{/gallery}