Избрани Новини
Стандарт: Наказаха седмокласниците с мома Вида
Под това заглавие днес вестник "Стандарт" публикува мнение на уителката Ирена Петкова:
Знаете ли кой е Иван Джуренов? Не? А думата "спотирени"? И нея не знаете? Засрамете се! Та вие сигурно не сте чували нищо и за най-обсъжданата мома тези дни в обществото - мома Вида! Ако отговорът на всички въпроси е отрицателен, то вие не сте седмокласник, нито родител, леля, чичо или поне съсед на седмокласник. Но това е само временно, повярвайте! Все ще ви се случи и на вас да имате или поне да сте наблизо до някой седмокласник, който ще бъде "спотирен" от някоя мома Вида, от нейната прикя, главяване и прочие диалектизми и архаизми и най-вече неясни за децата думи. Защото точно това го сполетя тази година българския седмокласник, който, както си цъкаше на компа, споделяше си във фейсбука, чатеше си в скайпа, и изведнъж - какво? Изненада! Трябваше да преразкаже текста на световнонеизвестния автор Джуренов, като се превъплъти в образа на момата, и това беше част от неговия изпит.
Лошо няма - на изпит като на изпит, ще кажете. Но какво точно проверява той? Каква е целта на неговия втори модул - т.нар. трансформиращ преразказ? И защо именно той е предпочетен за основна балообразуваща оценка? Та с тези и с някои други въпроси се обръщам към специалистите и много моля някой да ми обясни:
- Защо след като най-после тестът се утвърди като формат, проверяващ езиковата компетентност на децата в най-голяма степен, трябва да се пише и преразказ?
- Когато едно дете се готви усилено и се справи с теста, то помни после тези знания и те му служат. А когато преразкаже един текст, то го е забравило на мига, в който си е предало листа. Каква е целта тогава?
- Ще станат ли учениците по-умни, по-грамотни, по-интелигентни, като преразказват чужди думи? Щото аз не съм чула някой да се ограмотява по този начин - повтаряйки като папагал чужд текст.
- Как ще оцените децата по езикова култура с този преразказ? Така излиза, че едно дете, което може да не е особено грамотно, но има по-добра способност за концентрация, ще успее повече от друго, което по-трудно се съсредоточава и поради тази причина изпуска някой епизод от въпросния преразказ.
- И последно: каква пък беше целта на занятието да се дава текст с толкова неразбираеми думи за децата, та да се налага да се извеждат под линия с обяснение?
Вече чувам онези гласове, които ще кажат - ама така проверяваме децата дали могат да се изразяват писмено, дали могат да построят текст, имат ли ясна и логична мисъл, имат ли добра езикова култура. Та на тези специалисти веднага съм готова да дам и няколко ценни съвета.
Ако искате извън теста да дадете нещо за проверка на умението на учениците да свързват изреченията в текст:
- Дайте на децата есе (по-ясна им е думата съчинение) на близка за тях тема. Учениците в тази възраст с радост пишат за неща, които са част от техния свят, които познават добре и ги вълнуват - приятелство, предателства, домашни любимци, компютърни игри, семейни и любовни (ако щете) взаимоотношения. Именно в такава тема ще разберете умеят ли да си служат с думите, могат ли да пишат правилно, имат ли богат речник, умеят ли да фантазират, да мечтаят.
- Изработете обаче и ясни критерии за оценка на такова съчинение.
В крайна сметка да не забравяме, че изпитът по български език и литература проверява владеенето на книжовните норми, езиковата култура и грамотността на децата, чиито основи се полагат именно в тази възраст и са резултат от труда им от първи до седми клас, а не способността им механично да възпроизведат нечий текст.